کد خبر: 197674                      تاريخ انتشار: 1403/06/21 - 09:01
یادداشت
اعمال قدرت حداکثری غربی ها در کنترل حاکمیت مجازی
 
در ساختارهاي سياسي غير مردم سالار، طبقات حاکم که براي تثبيت و مشروعيت بخشي به قدرت و حکومت خود مي‌کوشند، از به وجود آمدن نهادهاي مردمي که مدافع و آگاهي بخش حقوق آن ها هستند، جلوگيري مي‌کنند.
 
از استان مرکزی شهرستان ساوه؛ سیده رقیه موسوی استاد حوزه علمیه و مسئول بسیج طلاب ریحانه الرسول (ص) ساوه در مورد اعمال قدرت حداکثری غربی ها در کنترل حاکمیت مجازی و تلاش برای مهندسی و تنظیم پروتکل ها نوشت: در ساختار سياسي غير مردم سالار؛ در اين نوع جوامع، يک فرد يا اقليتي حکومت را اداره مي‌کند و مردم در تصميم گيري‌هاي سياسي نقشي ندارند و فقط تابع حکومت هستند.
همه فعاليت‌هاي سياسي نيز بايد در جهت اهداف مشخص شده حکومت باشد. ازاين رو، در اين نوع جوامع با تمرکز قدرت روبه رو هستيم.
جريان اطلاع رساني در آن سانسور مي‌شود و کاملا در انحصار دولت و نيز در جهت هدايت و کنترل افکار عمومي به شکل توده اي و يک دست است.
در اين نوع جوامع تلاش مي‌شود افراد در جهل و بي خبري بمانند. بنابراين، رسانه‌ها آنچه را به جامعه تزريق مي‌کنند، تفکر و نگرش خاصي است که اين منافع اقليت خاصي پاسداري مي‌کند.
به نظر فوکو، «طبقات حاکم و صاحب منصبان قدرت در يک ساختار اجتماعي نابرابر و تضادآميز، براي سازگار کردن ذهنيت مردمان با شرايط رنج آور عيني، يعني پر کردن شکاف بين ذهن و عين، به ايدئولوژي و استفاده از مفاهيم ايدئولوژيک و هژمونيک متوسل مي‌شوند؛ زيرا ناسازگاري بين ذهن و عين، براي هميشه نمي تواند تداوم يابد.
بنابراين، ايدئولوژي ساخته و پرداخته مي‌شود تا ذهن را با عين آشتي دهد و وضعيت موجود را تثبيت کند. در چنين مواقعي، زبان بيشترين نقش را در تبليغات خدعه آميز و مشروعيت بخش دارد.
زبان، مالامال از مفاهيم ارزشي همراه با نفرت و عشق است؛ عشق به همه آن هايي که تسليم سازوکار قدرت شدند و نفرت از آن هايي که در اين ساز و کار آمرانه و فريب گونه، حل و جذب نشدند».
بدين ترتيب، در ساختارهاي سياسي غير مردم سالار، طبقات حاکم که براي تثبيت و مشروعيت بخشي به قدرت و حکومت خود مي‌کوشند، از به وجود آمدن نهادهاي مردمي که مدافع و آگاهي بخش حقوق آن ها هستند، جلوگيري مي‌کنند.
آن ها ذهنيت مردم را بر اساس اهداف خود شکل مي‌دهند و به هر طريقي مانع ايجاد آگاهي مي‌شوند؛ چون تهديدکننده منافع آنان است.