کد خبر: 197832                      تاريخ انتشار: 1403/09/18 - 13:21
یادداشت/ عاتکه اصل نژاد دکتری علوم قرآنی
تربیت نسل منتظر وظایف مهم جامعه اسلامی است
 
تربیت نسل منتظر نه تنها وظیفه دینی و اخلاقی خانواده‌ها و جامعه است، بلکه تضمینی برای پرورش نسلی آگاه، دارای ایمان قوی، منتظر واقعی و آماده برای ظهور امام زمان (عج) است. این فرایند نیازمند تلاش مستمر و هماهنگ خانواده، مدرسه و جامعه است تا بتوان نسلی پرورش داد که در آینده به بهترین شکل ممکن برای ظهور و حکومت امام زمان (عج) آماده باشد.
 
از آذربایجان شرقی، عاتکه اصل نژاد کترای علوم قرآنی در یادداشتی به مبحث تربیت نسل منتظر در جامعه اسلامی پرداخت و نوشت : تربیت نسل منتظر یکی از وظایف مهم و حساس جامعه اسلامی است که ابعاد مختلفی را شامل می‌شود و در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:
1. شناخت و آگاهی از امام زمان (عج)
اولین گام در تربیت نسل منتظر، آشنا ساختن آن‌ها با وجود مبارک امام زمان (عج) است. این آشنایی می‌تواند شامل تاریخ زندگی امام، ویژگی‌های شخصی و رفتاری، نقش و جایگاه ایشان در عالم هستی و وظایف ما در قبال ایشان باشد. آموزش‌هایی که به صورت داستان، روایت، سخنان امامان معصوم و منابع معتبر دینی ارائه می‌شوند، می‌توانند بسیار تأثیرگذار باشند.
2. تقویت ایمان و محبت به امام زمان (عج)
پس از شناخت امام، باید به تقویت ایمان و ارتباط قلبی با ایشان پرداخت. محبت به امام زمان (عج) می‌تواند از طریق دعا، زیارت‌نامه‌ها، توسلات و یادآوری فضائل و کرامات ایشان در دل فرزندان تقویت شود. همچنین برگزاری مراسم‌های مذهبی و مناسبت‌های دینی که به امام زمان (عج) اختصاص دارد، می‌تواند در این راستا مؤثر باشد.
3. آمادگی اخلاقی و معنوی
یکی از اصول تربیت نسل منتظر، آماده‌سازی آنان از نظر اخلاقی و معنوی برای ظهور امام زمان (عج) است. این آمادگی شامل رعایت اصول اخلاقی مانند احترام، صداقت، عدالت، فروتنی و پرهیز از گناهان است. تقویت اراده و خودسازی از طریق عبادت، روزه‌داری، نماز و مطالعه قرآن نیز می‌تواند در این زمینه نقش مهمی ایفا کند.
4. فرهنگ‌سازی در جامعه و خانواده
خانواده به عنوان نهاد اصلی تربیت، نقش بسیار مهمی در تربیت نسل منتظر دارد. والدین باید با الگو قرار دادن خود و آموزش صحیح، زمینه‌ساز تربیت فرزندانی منتظر و آماده برای ظهور باشند. همچنین، مدرسه و محیط‌های اجتماعی مانند مساجد و مراکز دینی نیز می‌توانند بستری مناسب برای ترویج فرهنگ انتظار فراهم سازند.
5. آموزش مهارت‌های اجتماعی و زندگی
نسل منتظر باید توانایی‌های لازم برای زندگی در جامعه را داشته باشد. این توانایی‌ها شامل مهارت‌های ارتباطی، توانایی حل مسئله، مدیریت زمان، کارگروهی و مسئولیت‌پذیری است. این مهارت‌ها به آنان کمک می‌کند تا در دوران غیبت، فردی مفید و مؤثر برای جامعه باشند و بتوانند در صورت ظهور، به بهترین شکل ممکن به امام زمان (عج) خدمت کنند.
6. تشویق به فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی
نسل منتظر باید به فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی تشویق شود تا بتواند به بهبود جامعه خود کمک کند. این فعالیت‌ها شامل شرکت در برنامه‌های خیریه، آموزشی، فرهنگی و هنری است. با فعالیت در این زمینه‌ها، فرزندان یاد می‌گیرند که جامعه و مسائل آن و انتظار برای ظهور امام زمان (عج) برایشان اهمیت دارد.
7. تقویت باور به ظهور و وظایف در دوران غیبت
فرزندان باید باور کنند که ظهور امام زمان (عج) واقعی و غیرقابل اجتناب است و آنان نیز در این ظهور نقش دارند. این باور می‌تواند از طریق آشنایی با نشانه‌ها و روایات مربوط به ظهور و شناخت وظایف منتظران مانند آماده‌سازی جامعه برای ظهور، تلاش برای اصلاح خود و جامعه، و کمک به نیازمندان تقویت شو. بنابراین تربیت نسل منتظر نه تنها وظیفه دینی و اخلاقی خانواده‌ها و جامعه است، بلکه تضمینی برای پرورش نسلی آگاه، دارای ایمان قوی، منتظر واقعی و آماده برای ظهور امام زمان (عج) است. این فرایند نیازمند تلاش مستمر و هماهنگ خانواده، مدرسه و جامعه است تا بتوان نسلی پرورش داد که در آینده به بهترین شکل ممکن برای ظهور و حکومت امام زمان (عج) آماده باشد.
انتهای پیام/*