کد خبر: 197850                      تاريخ انتشار: 1403/06/24 - 08:32
یادداشت/فاطمه فرزی کارشناس علوم تربیتی
نقش زنان در زمینه‌ سازی ظهور حضرت مهدی (عج)
 
زنان منتظر، به دليل جايگاه مهم خانوادگی و اجتماعی درصورت انجام صحيح مسئوليت خود، منتظران را به سوی جامعه ايده آل مهدوی می برند.
 
اظهار ارادت به حضرت مهدی(عج) از يک سو نيازمند شناخت آن وجود مقدس و از سوی ديگر مستلزم شناخت خویشتن و مسئوليت‌ها و وظايفی است که در مقابل آن حضرت بر عهده‌ی انسان‌ها است. در اين راه شناخت و آگاهی کافی نيست بلکه اقدام عملی نيز لازم است .
در دوران غيبت امام مهدی باورمندان مهدويت رسالت و مسئوليت زيادی دارند. منتظران واقعی و راستين برای
رسيدن به جامعه ايده آل مهدوی از پای نمی‌نشينند و با تلاش و کوشش و راهکارهای تبلیغی، زمينه شوق و علاقه مردم را برای درک ظهور و آمدن حضرت مهدی بيشتر مي‌کنند.
منتظران واقعی با اجرای دو مسئوليت در جامعه زمينه تحقق ظهور را آسان می‌کنند؛
نخستين مسئوليت که شايد مهمترين نيز باشد خودسازی است؛ يعنی منتظر واقعی قبل از آن که به فکر دیگران باشد بايد با احيا شاخصه‌های مهدی پسند و مزين شدن به ويژگی‌های نيک اخلاق اسلامی خود را از ياران واقعی امام مهدی قرار دهند .
دومين مسئوليت بعد از خودسازی دگرسازی است. برای اين منظور منتظر واقعی با تبليغ و گسترش فرهنگ ناب مهدوی در ميان منتظران عشق و علاقه آن‌ها را نسبت به امام مهدی و ظهور او برمی‌انگيزاند.

در اين ميان نقش زنان که جمعيت انبوهی از مردم را تشکيل می‌دهند نقش مهمی است؛ زيرا قلمرو و نفوذ زنان در جامعه و ابعاد مختلف آن گستره وسيعی دارد؛ يعنی علاوه بر جامعه در خانواده و مدرسه برای تربيت نسل منتظر و پرورش ياران خاص حضرت نقش بی‌‌‌‌نظير و بی‌بديلی را برعهده دارند. زنان منتظر، به دليل جايگاه مهم خانوادگی و اجتماعی درصورت انجام صحيح مسئوليت خود، منتظران را به سوی جامعه ايده آل مهدوی می برند.
حال باید بدانیم معنی ظهور چیست؟ ظهور در لغت به معنای آشکار شدن و نمايان شدن است. منظور از واژه ظهور در مهدويت، ظاهر شدن حضرت مهدی از پنهان زيستن طولانی برای قيام و برپايی حکومت عدل جهانی است.
قيام حضرت مهدی، آخرين حلقه مبارزه حق و باطل است که از آغاز جهان برپا بوده است و مهدی موعود تحقق بخش اهداف و نتيجه همه انبيا و اوليا و مبارزان راه حق است. قيام مهدی موعود برای حمايت از مظلومانی است که نيازمند حمايت هستند.
اين قيام در اصطلاح مهدويت به ظهور تعبير میشود. اين ظهور تحقق بخش وعده‌ای است که خداوند متعال در کتب آسمانی به صالحان و پرهيزگاران داده است و ظهور حضرت مهدی منت بزرگی بر مستضعفان زمين و وسيله‌ای برای جانشينی آن‌ها و مقدمه‌ای برای وراثت خلافت الهی در روی زمين است‌.
اگر انتقال فرهنگ انتظار ظهور، از مجرای صحيح آن صورت نگيرد انتقالی ناقص است و دوام و پايايی ندارد.
بی شک ويژگی‌های شخصيتی زنان مانند ارتباط مناسب وجود احساسات و عواطف صبر و ... با سپردن مسئوليت فرزندآوری و تربيت نسل از سوی خداوند متعال به آن‌ها بی ارتباط نيست.
اگر در روايات آماده شدن افراد جامعه برای پذيرش حکومت جهانی حضرت مهدی به عنوان يکی از نشانه‌های ظهور آمده است بی ترديد سخن از اين نسل مؤمن و آماده، بدون هنرنمايی و ايفای نقش زنان به عنوان تربيت کنندگان اين نسل سخنی دور از واقع است.
بنابراين جايگاه و نقش زنان در جامعه مهدوی از نظر جايگاه فردی، نقش خانوادگی و تأثير آن‌ها بر اجتماع در پيش و پس از ظهور قابل بررسی است. برخی از زنان چنان شايستگی و منزلتی می‌يابند که جزء اصحاب و کارگزاران ويژه حضرت مهدی می‌شوند به گونه‌ای که ۵۱ نفر از ۳۱۳ ياران حضرت مهدی زن هستند. نعمانی از امام باقر نقل کرده که فرمود: «به خدا سوگند سيصد و اندی خواهند آمد و پنجاه نفر زن نيز در ميان آنهاست».
آمادگی هميشگی جوهر اصلی انتظار و وظيفه حتمی منتظران است. کسی که منتظر ظهور است بايد آمادگی داشته باشد. اين آمادگی شامل پيراستگی و پاک زندگی کردن صادق بودن در اعتقاد و عمل و توانايی روحی و جسمی برای جهاد و مبارزه در رکاب حضرت است کسی که بخواهد از ياران مهدی باشد بايد روحيه جهاد و مبارزه با باطل را در زمان غيبت تجربه کند.

در احاديث منتظر و ياور امام کسی است که در زندگی منتظرانه خود آماده باشد و به مرتبه ايثار جان و مال در راه خدا رسيده باشد. همچنين در راه استقرار دين و نجات مظلومان گام بردارد و برای ياری کردن نهضتی که می خواهد ريشه ظلم را در جهان بکند و عدل را جايگزين کند بی‌صبرانه منتظر جهاد باشد. بنابراين، همه عاشقان حضرت مهدی چه زن و چه مرد بايد خود و ديگران را آماده پذيرش دولت او کند و اين مسئوليت بزرگ بر دوش همه عاشقان از جمله زنان است. در این ميان زنان می توانند با حفظ ارزش‌های دينی و اخلاقی خود را برای حضور در دولت حضرت آماده کنند و با نقش خود در خانه و جامعه منتظران عاشق را آماده ظهور کنند. جزء منتظران حکومت حضرت مهدی و از زمينه سازان ظهور هستند. بنابراین علاوه بر رسالت فردی در جامعه رسالتی ديگر نيز دارند و بايد برای دگرسازی تلاش کنند.
یک زن به عنوان حامی و ياور فرزند و همسر خود با شناختی که از امام خود دارد و محبتی که از او بر دلش مانده است سعی می کند تا در تربيت فرزندان و کمک به همسرش برای رسيدن به اهداف الهی که ساختن ياوران راستين مهدی و زمينه سازان ظهور است، تلاش کند تا بتواند رسالت الهی خود را به خوبی انجام دهد؛ زيرا حکومت حضرت مهدی يارانی باصلابت، با ايمان و شجاع می‌خواهد و اين فراهم نمی‌شود مگر با وجود مادران و همسران شجاع، فداکار، با ايمان و خودساخته که هدف اصلی آن‌ها رضایت حق و رسيدن به کمال مطلوب است.
یکی از موارد زمينه سازی برای اين نهضت عظيم، تربيت نسل منتظر است و مهمترين وظيفه بر دوش زنان با ايمان است؛ زنان یکه و تنها به آماده شدن خود برای استقبال از امام راضی نمی‌شوند بلکه خود را موظف می‌دانند که اين آمادگی را در ديگران نيز ايجاد کنند و به تربيت منتظران واقعی بپردازند و در اين مسير حساس و بزرگ نسبت به اين وظيفه‌ی عظيم احساس تکليف کنند. منتظران راستين با پرورش نسل منتظر راهی برای ياری امام خود در زمان غيبت پيدا می‌کنند در دعای منسوب به امام رضا به اين مطلب اشاره شده است:
و ما را از کسـانی قرار ده که دين خود را به وسيله آن‌ها غلبه می‌دهی و به سبب ايشان ياری می‌نمايی، ولی خود را می‌بخشی و غير ما را در اين مقام جايگزين ما قرار مده که همانا جايگزين کردن غير ما به جای ما بر تو آسان است ولی بر ما سخت و ناگوار است.
از این روی زنان بايد اين مقام را به منزلة يک رسالت الهی که خداوند بر دوش آن‌ها قرار داده است حفظ کنند و از خداوند در انجام چنين مسئوليت خطيری کمک و ياری بخواهند و با تربيت و آماده کردن نسل منتظر زمينه را برای ظهور و حکومت امام آماده نمايند .
اللهم عجل لولیک الفرج