کد خبر: 197977                      تاريخ انتشار: 1403/06/24 - 10:06
حضرت خدیجه (س) الگوی استمرار خانواده و اقتصاد مقاومتی
 
یکی از درس های بزرگ اخلاقی حضرت خدیجه(س) گذشت مالی و مدیریت اقتصادی اوست، ام المومنین به دلیل هوشمندی و فراست دارایی های خود را به شکلی مدیریت و نظارت می کرد که اولاً از راه نادرست افزایش نیابند و ثانیاً چنان به کار گرفته شوند که در چرخه اقتصادی جامعه، باری از دوش گرفتاران بیکاران و نیازمندان بردارند.
 
از خراسان رضوی - زینب رمضانی در سالروز ازدواج پیامبر اسلام (ص) و خدیجه کبری (س) در یادداشتی ضمن اشاره به اینکه زندگی حضرت محمد(ص) و خدیجه (س) از ابعاد مختلف، بهترین الگوی زندگی برای خانواده های مسلمان است، نوشت: اولین ویژگی این بانوی والامقام نسبت به پیامبر، درک ارزش های واقعی او در برابر فریبندگی های ظاهری و دنیوی بود، او معنای کمالات انسانی را به خوبی شناخت و چون توانست آن را تنها در وجود پیامبر اکرم بیابد، حاضر شد تمام شخصیت و دارایی خود را برای درک آن فدا کند، او در این راه هم از مال خود گذشت، هم از موقعیت اجتماعی اش، خدیجه برای درک این کمال واقعی، قالب های جاهلی را شکست و بهایی سنگین را به جان خرید.
به نام عشقی که به پای حضرت محمد (ص) ایستاد وثروت و هستی اش را فدای اسلام کرد، نه مثل ساره است و نه مثل مریم و نه مثل آسیه و حوا ، بله او ام المومنین است، اوطاهره است، او پرچم دار اسلام است او کسی است که دخترش نادره ای از خلقت بود، بله همه را گفتم تا بگویم او خدیجه است.
به راستی چه زیبا گفت در وصف تو عشقت: زمانی که همه مرا تکذیب کردند، او مرا تصدیق کرد، او همسری مهربان و یاری خردمند برای پیغمبر الله بود، آن قدر محبت نثار شوهر می کرد که پس از گذشتن سالها از مرگش هر وقت نام او را ذکر می کردند، اشک در چشمان نبی خدا حلقه میزد، با داشتن ثروت زیاد بر کسی مخصوصاً همسر خود فخرفروشی نمی کرد، بلکه می گفت: «من کنیز تو هستم و اموالم در اختیار توست»، او تمام آداب جاهلی را که مخصوص همسران متمکن بود زیر پا گذاشت ملاک همسر برای او صداقت، نیکی، امانت و معنویت بود، مال برای او مهم نبود و با حسن انتخاب خود خوشبختی دنیا و آخرت را به دست آورد.
او به راستی بانوی باخرد و شریف و خیّر و از نظر شرافت، پرشکوه ترین بود
حضرت خدیجه(س)، نه تنها به عنوان یکی از ستون‌های اصلی اسلام و حامی رسالت نبوی شناخته می‌شود، بلکه جایگاه ویژه‌ای در قلب پیامبر اکرم(ص) و در تاریخ اسلام دارد، چه شب ها که در غار‌ حرا نظاره گر مناجات رحمة اللعالمین بود و چه روزها که در شعب ابی طالب پا به پای پیامبر اکرم (ص) برای تبلیغ اسلام همراهش بود.
پارسایی و پایداری
بانوی ثروتمند حجاز که آوازه تجارتش شام، مصر و حبشه را فراگرفته بود اسلام را در سال های جهل، گمراهی و نیز تقیه شدید در شرایط خوفناک و وحشتناک آن عصر پذیرفت.
صبر و تحمل را در زندگی با رسول خدا صلی الله علیه و آله پیشه خود ساخت و در برابر فشارهای مختلف همسایه های مشرک، زنان متعصب، محاصره اقتصادی و... بردباری و تحمل پذیری ویژه ای از خود نشان می داد.
برکرانه کمالات
اولین ویژگی این بانوی والامقام نسبت به پیامبر، درک ارزش های واقعی او در برابر فریبندگی های ظاهری و دنیوی بود، او معنای کمالات انسانی را به خوبی شناخت و چون توانست آن را تنها در وجود پیامبر اکرم بیابد، حاضر شد تمام شخصیت و دارایی خود را برای درک آن فدا کند، او در این راه هم از مال خود گذشت، هم از موقعیت اجتماعی اش، خدیجه برای درک این کمال واقعی، قالب های جاهلی را شکست و بهایی سنگین را به جان خرید.
خدیجه با آن که بانوی بانوان قریش و ملکه حجاز بود، نسبت به محرومان، يتيمان، سرپرستی و دستگیری از آنان توجه ویژه داشت، به همین دلیل از عنوان «ام الايتام» (مادر یتیمان) لذت می برد و این لقب را بر سایر القاب ترجیح می داد.
کارفرمای کارآفرین
یکی از درس های بزرگ اخلاقی حضرت خدیجه(س) گذشت مالی و مدیریت اقتصادی اوست، ام المومنین به دلیل هوشمندی و فراست دارایی های خود را به شکلی مدیریت و نظارت می کرد که اولاً از راه نادرست افزایش نیابند و ثانیاً چنان به کار گرفته شوند که در چرخه اقتصادی جامعه، باری از دوش گرفتاران بیکاران و نیازمندان بردارند، خدیجه ثروت خود را که بر اثر فعالیت های اقتصادی سالم به دست آورده بود، راکد نگذاشت؛ به گونه ای که ۸۰ هزار شتر در قالب کاروان های متعدد، اموال تجاری او را به کانون های مهم اقتصادی جهان آن روز همچون یمن، مصر، شام، طائف، عراق، بحرین، عمان، حبشه فلسطین و نقاط دیگر حمل و نقل می نمود.
مدیریت و نظارت بر این امور و حلقه ارتباط با کارگزاران حسابرسی مرتب از داد و ستدها و سودهای حاصل از آن نوعی فراست، هوشیاری، توانمندی فکری و احاطه فوق العاده را می طلبد که خدیجه این اقتدار را به عالی ترین شکل دارا بود.
جهاد اقتصادی
خدیجه برای رشد فضیلت و گسترش اسلام به جهاد مالی و مقاومت در اوضاع بسیار سخت روی آورد و می توان گفت او مصداقی از این آیه قرآن کریمه است: (یا ايها الذين آمنوا هـل ادلکم علي تجاره تنجيکم من عذاب الـيـم، تومنون بالله ورسوله تجاهدون في سبيل الله باموالکم وانفسکم ذالکم خير لکمان کنتم تعملون).
این شخصیت والامقام، این بانوی فداکار می تواند الگویی برتر برای بانوان در حفظ بنیان خانواده و مدیریت مالی در زندگی باشد و باید اندیشید که چگونه عشق و ایثار یک زن می تواند تاریخ یک امت را شکل دهد و برای همیشه در حافظه ی تاریخی آن ماندگار شود.
انتهای پیام/*