کد خبر: 198074                      تاريخ انتشار: 1403/06/28 - 12:43
باورهای غلط منجر به افزایش ماده مخدر «گل» شده است/ اعتیاد زنان مخرب تر از اعتیاد مردان
 
عضو هیات کانون کشوری درمان مواد مخدر با بیان اینکه ماده مخدر گل در میان جوانان بدون عارضه جا افتاده است، گفت: اعتیاد زنان به مواد مخدر می تواند به مراتب مخرب تر از اعتیاد در مردان باشد.
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری زنان ایران استاد روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی مراکز درمان سو مصرف مواد مخدر کشور در حاشیه برگزاری دومین همایش ملی تازه های اعتیاد و چالش های آن که در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار شد، اظهار داشت: ۹ هزار مرکز درمان سو مصرف مواد در کشور فعالیت دارند که تولیت آن با وزارت بهداشت است .
وی با اشاره به اینکه کمپ های ترک اعتیاد از سوی بهزیستی مجوز می گیرند، افزود : سالی ۳ هزار میلیارد تومان مراکز درمان سوئ مصرف مواد مخدر با فروش داروهای ترک اعتیاد به وزارت بهداشت سود می رسانند.
این استاد روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: به دلیل القائات نادرست درمان با متادون برجسته شده است و ۶۰ میلیون دز اکسیکودون(دارویی است که برای درمان درد استفاده می شود و ماده آن مشابه هرویین است) در کشور مصرف می شود که آسیب زا است در حالیکه باید توسط وزارت بهداشت عرضه این دارو کنترل شود.
رئیس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی مراکز درمان سو مصرف مواد مخدر کشور بیان داشت: تولید مصرف ماده اولیه متادون برای تعمیم نیازهای مراکز ۲۶ تن است در حالیکه بالای ۴۰ تن در کشور است و مجوز صادرات این دارو به افغانستان و پاکستان داده شده اما در بازار سیاه عرضه می شود و این مسئله باعث شده بیماران ما برای مراجعه به مراکز درمان سو مصرف مواد رغبتی نداشته باشند.
غلامی با بیان اینکه یک بیمار معتاد ۱۰ نفر را نیز به سمت مصرف مواد مخدر سوق می دهد، تصریح کرد: بیمارانی که از مصرف مواد مخدر پرخطر به سمت مصرف مواد کم خطر می روند ، از درمان نگهدارنده برخوردارند و متادون مصرف می کنند، چون با این دارو ۷۰ درصد عملکرد خود را بدست می آورند و به جامعه بر می گردند.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه عمده فعالیت ما در مراکز درمان سو مصرف مواد درمان نگهدارنده بوده است، گفت: تولید ماده اولیه دارویی متادون بیش از نیاز مراکز درمان سو مصرف مواد است .
افزایش مصرف مواد مخدر صنعتی در بین جوانان
رضا مکری عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به پرسش خبرگزاری زنان ایران مبنی بر اینکه مصرف چه نوع مواد مخدری در بین جوانان رواج پیدا کرده است، بیان کرد: متأسفانه « حشیش و ماری جوانا» جز مواد مخدری هستند که امروزه بعضی از جوانان جامعه به آن اعتیاد پیدا کرده اند.
وی در ادامه این مطلب افزود : در یک بازه زمانی افراد برای بی خوابی، سرخوشی، تمرکز خصوصا در زمان امتحانات و دیگر موارد مواد محرک زا مصرف می کردند اما در حال حاضر حشیش و ماری جوانا جایگزین این مواد به خصوص در قشر جوان کشور شده است.
باورهای غلط مصرف ماده مخدر گل را افزایش داده است /#آموزش مهمترین اقدام برای پیشگیری از اعتیاد مواد مخدر
آرمین محمدی عضو هیات کانون کشوری درمان در این نشست با ابراز تأسف از اینکه ماده مخدر گل در میان جوانان بسیار خوشنام و بدون عارضه جا افتاده است ، تصریح کرد: امروزه حشیش، ماری جوانا و گل با ترکیبات سیگار مخلوط و مصرف می شوند.
وی در ادامه افزود: مواد مخدر خصوصا گل سلامت جسمی و روانی نوجوانان و جوانان را به خطر می اندازد لازم است اطلاع رسانی و آموزش های لازم در این جمعیت و آگاهی رسانی به خانواده ها نیز توسط نهادهای مربوطه انجام شود.
لزوم بومی سازی پروتکل های درمان اعتیاد
وی در خصوص اهمیت آموزش پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر ، بیان داشت: آموزش اولین و مهمترین قدم برای پیشگیری از اعتیاد به مصرف مواد مخدر است از این رو باید آموزش و پرورش اجازه اطلاع رسانی و آموزش را در مدارس میان دانش آموزان در مورد خطرات و پیشگیری از اعتیاد را به کارشناسان این حوزه بدهد.
عضو هیات کانون کشوری درمان اعتیاد، در ادامه این مطلب تصریح کرد: وزارت بهداشت باید پروتکل های درمانی اعتیاد را ویرایش و بروز رسانی کند زیرا شیوه های آن برای ۱۰ سال پیش است؛ پروتکل های درمانی اعتیاد ما وارداتی است و بومی سازی نشده است؛ ضروری است که این شیوه ها بر اساس پراکندگی جغرافیایی ، فرهنگ استانها و دیگر موارد اجرایی شود.
اعتیاد زنان مخرب تر از اعتیاد مردان است
محمدی در پاسخ به پرسش خبرگزاری زنان ایران در خصوص عوارض مصرف سیگار و مواد مخدر در زنان، بیان داشت: از آنجایی که نیمی از جمعیت کشور را زنان تشکیل می دهند و این قشر از جامعه از اقشار آسیب پذیری هستند، اعتیاد به مواد مخدر در زنان می تواند به مراتب مخرب تر از اعتیاد در مردان باشد.
وی در ادامه این مطلب تصریح کرد: متأسفانه اعتیاد زنان باعث مسائل و معضلات زیادی می شود و در رأس آن خانواده ضربه خواهد خورد ضمن اینکه تاثیر پذیری از یک زن دارای اعتیاد بیشتر از یک مرد معتاد است و این زن می تواند دیگری را راحت تر به اعتیاد سوق دهد.

خبرنگار سیما حسینی
انتهای پیام/