کد خبر: 198362                      تاريخ انتشار: 1403/07/05 - 12:01
یادداشت
تاریخ انقلاب اسلامی نمایشگر سطح عالی کشنگری زنان در صحنه های مختلف است
 
زنان ما در طول حوادث انقلاب و بعد از انقلاب تا امروز، نشان داده‌اند که در آن چیزهایی که معیار واقعی زندگی و ارزش و برجستگی آنهاست، در سطوح عالی قرار دارند.
 
اصفهان - ملیحه سادات ضیایی در یادداشتی به مناسبت گرامی داشت هفته دفاع مقدس به نقش زنان در این برهه تاریخی کشورمان پرداخت و نوشت : وقتی از نقش زن بحث می‌شود، باید جایگاه زن را در جامعه مورد ارزیابی قرار داد و مهم است که زن‌ها در جامعه دارای جایگاه و منزلت باشند، چرا که بر اساس جایگاه و منزلتشان ارزیابی می‌شوند، نقش و جایگاه بانوان در شکل‌گیری انقلاب اسلامی بسیار محوری بوده است. امام خمینی (ره) بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی در سخنان خود ضمن اشاره به حضور زنان در تظاهرات خیابانی زنان را به‌عنوان پیشروان نهضت اسلامی قلمداد می‌کردند که در پیروزی انقلاب اسلامی و در دفاع مقدس بانوان نقش محوری داشتند زیرا زنان در بسیاری از مواقع پیشاپیش مردان قیام بودند و این را در مستندات تاریخی می توان مشاهده کرد
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی زن ایرانی با تمسک به الگوهایی چون وجود حضرت خدیجه (س)، حضرت زهرا (س) و حضرت زینب (س) تلاش کرد در عین خانواده‌گرایی و مدیریت فرهنگی خانه و تربیت فرزند و همسرداری، در جهاد اجتماعی و تمدن سازی اسلامی نیز نقش‌آفرینی کند، چرا که هر یک از زنان جامعه نقش مهمی را در خانواده و اجتماع بر عهده دارند.
زنان ما در طول حوادث انقلاب و بعد از انقلاب تا امروز، نشان داده‌اند که در آن چیزهایی که معیار واقعی زندگی و ارزش و برجستگی آنهاست، در سطوح عالی قرار دارند. مادری که فرزندان خود را در راه خدا و در راه هدف - هدفی که برای او مقدّس است و پیشِ خدا هم مقدّس است - تقدیم میکند و خم به ابرو نمی آورد، یک عمل برجسته انجام داده است و این امر کوچکی نیست. این را با هر معیار و میزانی اندازه‌گیری کنید، با عظمت است. زن جوانی که حرمت همسرش و خودش را به مدت ده، یازده سال که همسرش در زندانهای دشمن اسیر بوده، باکمال عفّت و سربلندی و پاکدامنی حفظ کرده است، آیا کارش ارزش نیست!؟ اینها ارزشند.
زنان ما در میدان جنگ حضور پیدا کردند؛ در میدان بازسازی حضور پیدا کردند و در میدان نشان دادنِ قدرت‌روانی، از همه بیشتر فعّالیت کردند. بهترین کسانی که در جوّ تبلیغات گوناگونِ دشمنان ایستادند، بانوان کشور بودند.
نقش زنان در دوران دفاع مقدس از خانه تا خط مقدم، خطی ممتد بر مدار تعالی است چه آن زمان که با نداشته ها ساخته و همسر و فرزندان را با یک دنیا امید روانه جبهه ها می کردند و چه آن زمان که خود به خط مقدم رفته و برای پشتیبانی از رزمندگان به تامین مایحتاج آنان و مداوای زخم‌هایشان مبادرت می ورزیدند.
آنچه بعنوان اعداد و ارقام تعداد شهدا، جانبازان و آزادگان عنوان می شود تنها عدد و رقم نیستند هر کدام حکایتی و روایتی از درس دفاع و ایثار و از خودگشتن تا سرحد فدا کردن جان در دوران دفاع مقدس است و در پشت هر یک نفر، خانواده، زنان، همسران، خواهران و مادران شهید، ایثارگر و آزاده های هستند که با منش و اعتقادی راسخ از خاک این سرزمین و باورهای خود دفاع کردند.
مقام معظم رهبری تعبیری بسیار زیبا از نگاه متعالی و تاثیرگذار زنان به دفاع در برابر دشمن دارند ایشان می فرمایند: «اگر زن ها حماسه جنگ را نمی سرودند و جنگ را در میان خانه ها به عنوان یک ارزش تلقی نمی کردند، مردها اراده و انگیزه رفتن به میدان جنگ را پیدا نمی کردند».
در هر میدانی که بانوان مسؤولانه وارد شوند، پیشرفت در آن میدان چند برابر خواهد شد. خصوصیت حضور خانمها در میدان های مختلف این است که وقتی زن خانواده وارد میدان می شود، یعنی همسر و فرزندان او هم واردند. در هر میدانی که زن وارد شود – زنی که خانم و کدبانوی یک خانه است – درحقیقت همه آن خانه را در آن میدان وارد می کند.
همسران مجاهدان راه حقّ و مبارزان و سرداران و مادران آنها حقیقتاً آیتی هستند از صبر و مقاومت… آنها تربیت یافته دامان مطّهر حضرت زهرا (سلام الله علیها) هستند که حضرت زینب (سلام الله علیها) را الگوی رفتاری خود قرار دادند. بی شک گذشت مادران شهدا؛ ستونهای مستحکم نظام اسلامی است چرا که استقامت آنان؛ عامل ایستادگی درهشت سال دفاع مقدّس بود.
و البته ایثار زنان تنها در مقام مادری وهمسری در دفاع مقدس خلاصه نمی شود بلکه ایثاری همه جانبه وگذشتن از تمامی تعلقات مادی بود. انقلاب ما انقلاب زینبی است. از اول انقلاب، زنان یکی از برجسته ترین نقشها را در این انقلاب ایفاء کردند. هم در خود حادثه ی بزرگ انقلاب، هم در حادثه ی بسیار بزرگ هشت سال دفاع مقدس، نقش مادران، نقش همسران، از نقش مجاهدان اگر سنگین تر و دردناک تر و تحمل طلب تر نبود، یقیناً کمتر نبود است. مادری که جوان خودش را ، دسته ی گل خودش را هجده سال، بیست سال – کمتر، بیشتر – پرورش داده، با آن محبت مادرانه او را به ثمر رسانده، حالا او را به طرف میدان جنگ می فرستد، که معلوم نیست حتّی جسد او هم برخواهد گشت یا نه و حتی افتخار می کند که بچه ی من شهید شده. آیا اینها چیز کمی است؟ این، حرکت زنانه، حرکت زینب گونه در انقلاب ما بود.
مربی انسان‌ها زن است. سعادت و شقاوت کشورها بسته به وجود زن است. زن با تربیت صحیح ، انسان درست می‌کند؛ و با تربیت صحیح ، کشور را آباد می‌کند. مبدأ همه سعادت‌ها از دامن زن بلند می‌شود. اگر این بچه‌‏اي که تربیت می کند یک تربیت صحیح باشد، آن وقت آن بچه در رأس جامعه واقع بشود، یک ملت را سعادتمند مي‌کند؛ و آن شرفش مال زن است مال مادر است ؛ یعني زنان میتوانند سعادت را براي یک ملت به ارمغان بیاورند...

انتهای پیام/*