کد خبر: 198948                      تاريخ انتشار: 1403/07/18 - 19:41
آنچه درباره پیشگیری از سرطان پستان باید بدانیم
 
امروزه یکی از بیماری های نگران کننده در سلامتی زنان، سرطان پستان است. دراکثر کشورهای دنیا سرطان پستان شایعترین سرطان در زنان است.
 
امروزه یکی از بیماری های نگران کننده در سلامتی زنان، سرطان پستان است. دراکثر کشورهای دنیا سرطان پستان شایعترین سرطان در زنان است.
در ایران نیز این بیماری در صدر سرطانهای زنان قرار دارد و بروز آن در حال افزایش است.
مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری دانشگاه علوم پزشکی کردستان به مناسبت ماه اکتبر ماه آگاهی بخشی سرطان پستان با اشاره به اینکه بیشترین بروز سرطان در استان مربوط به سینه است گفت: بروز سرطان پستان بر حسب سن فرد متفاوت است و با توجه به آخرین آمار رسمی در ایران درسنین45-55 سالگی بیشترین ابتلا گزارش شده است و بروز آن در ایران ۴۴ در صدهزار نفر است که این میزان در کردستان ۳۴ در صد هزار نفر می باشد.
دکتر جهانبخش یوسفی به اهمیت این موضوع اشاره کرد و افزود: با توجه به اهمیت موضوع در سطح کشور پویش"پیشگیری،غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان" با شعار"شما می توانید نجات یافته از سرطان پستان باشید با آگاهی و خودمراقبتی"از تاریخ 9 مهر لغایت 9 آبان برگزار می شود.
وی تاکید کرد:خانم های 30 تا 69 ساله بدون علامت هشدار یا خانم های دارای علامت هشدار سرطان پستان در هر سنی می توانند با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت از وضعیت سلامتی خود مطلع شوند و پس از اقدامات لازم توسط ماما یا پزشک در صورت لزوم به سطوح بالاتر ارجاع داده خواهند شد.
نکاتی که لازم است در مورد سرطان پستان بدانیم

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری دانشگاه با اشاره به اینکه باید بدانیم بیماری سرطان قابل پیشگیری است، افزود: سهم شما از علل قابل پیشگیری سرطان، بیش از پنجاه درصد است و مراجعه مدون به مراکز جامع سلامت و پایگاه های بهداشت جهت معاینه توسط ماما یا پزشک یک امر مهم است.
یوسفی غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان را ضامن پیشگیری مرگ زنان و مادران به علت سرطان پستان دانست و گفت: سرطان درمان پذیرتر است اگر علایم هشداردهنده آن را بشناسیم و باید دانست کاهش مصرف قلیان و دخانیات به کاهش ابتلا به سرطان کمک می کند. وی افزود: مصرف غذاهای سالم پرانرژی و کاهش مصرف فست فودها احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.
باورهای نادرست در مورد سرطان
مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری دانشگاه با اشاره به اینکه اعتقاد به باور  سرطان مساوی با مرگ است یک باور نادرست است، افزود: اعتقاد به اینکه سرطان پستان  با درد شروع می‌شود اما اینکه پس چون درد ندارم سرطان پستان ندارم باور درستی نیست.
یوسفی افزود: برخی باور دارند که بیوپسی و نمونه برداری از توده، باعث پخش شدن سرطان پستان می شود یا سرطان با طب سنتی درمان می شود که این باور درستی نخواهد بود.
وی ادامه داد:  از باور نادرست و غلط دیگر می‌توان به اینکه در بارداری و شیر دهی به سرطان مبتلا نمی شوم،  درمان سرطان مساوی است با خانه نشینی و عدم انجام فعالیت‌های اجتماعی است اشاره کرد که همه اینها جزو باور های اشتباه در این بیماری است.
مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری دانشگاه اشاره کرد: برنامه های پیشگیری، غربالگری و تشخیص زودهنگام این بیماری می تواند در تشخیص به موقع آن و متعاقبا علاج پذیری بیماری و موثر بودن اقدامات مختلف درمانی کمک نماید و نیاز بیمار به درمانهای پیچیده و گران قیمت را کمتر کند.
چه کسانی مستعد ابتلا به سرطان پستان هستند؟
مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزود: سابقه خانوادگی سرطان پستان، تخمدان و برخی از انواع دیگر سرطان ها می تواند خطر را افزایش دهد همچنین خطر با افزایش سن، به ویژه پس از 40 سالگی افزایش می یابد.
یوسفی با اشاره به اینکه سابقه شخصی سرطان پستان و تخمدان، داشتن سرطان در یک پستان خطر ابتلا به پستان دیگر را افزایش می دهد افزود:سابقه پرتودرمانی به قفسه سینه خصوصا در سنین زیر30 سال  همچنین عوامل هورمونی، قاعدگی زودرس(کمتر از 12 سال)، یائسگی دیررس(بالای 55 سال) و هورمون درمانی می تواند خطر را افزایش دهد.
وی به سبک زندگی اشاره کرد و گفت: چاقی، مصرف الکل و دخانیات و عدم فعالیت بدنی منظم از عوامل خطر شناخته شده هستند  همچنین نداشتن فرزند می تواند بر خطر ابتلا تأثیر بگذارد.
مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری دانشگاه  بیان کرد: شیردهی به ویژه شیردهی به مدت دو سال به ازای هر فرزند از عوامل پیشگیری از سرطان معرفی شده است همچنین قرار گرفتن در معرض تشعشعات یونیزان می تواند خطر ابتلا را افزایش دهد.
مهمترین علایم هشدار ضایعات بدخیم پستان دکتر جهانبخش یوسفی توده یا تورم پستان یا زیر پستان، تغییر در شکل (عدم قرینگی) یا قوام (سفتی) پستان، پوست پرتقالی سینه، التهاب یا قرمزی پوست، زخم پوست، پوسته پوسته شدن، تغییرات نوک پستان، فرورفتگی پوست به داخل و ترشح خود به خودی خونی (و با احتمال کمتر آبکی) نوک پستان از یک مجرا را از علائم هشدار دهنده ابتلا به سرطان پستان دانست.
انتهای پیام/م