کد خبر: 199202                      تاريخ انتشار: 1403/07/25 - 10:52
هنرمند روشندل البرزی در گفتگو با «زنان نیوز»:
معلولیت محدودیت نیست/ نابینایان از بیناها بهتر قالی می‌بافند
 
هنرمند روشندل البرزی گفت: به گفته مربی ام، نابینایان بسیار بهتر از بیناها قالی می بافند و تشخیص رنگ نابینایان در فرش بافی نیز به کمک حس بویایی و لامسه انجام می شود.
 
به گزارش گروه فرهنگی پایگاهخبری تحلیلی «زنان نیوز» از البرز؛ سپیده شجاعی در گفتگو با «زنان نیوز» گفت: از کودکی مادرزادی نابینا هستم، اما هیچ وقت معلولیت، محدودیت نبوده، درس خواندم و لیسانس روانشناسی گرفتم.

هنرمند روشندل البرزی ادامه داد: در رشته هنر قالیبافی ثبت نام کردم و توانستم با راهنمایی های خوب مربی خود را به اشتغالزایی برسم.

وی افزود: به گفته مربی ام، نابینایان بسیار بهتر از بیناها قالی می بافند و تشخیص رنگ نابینایان در فرش بافی نیز به کمک حس بویایی و لامسه انجام می شود.

شجاعی تصریح کرد: حدود 6 ماه آموزش مستمر دیدم و توانستم زیر نظر مربی کارم را ادامه دهم و زندگی ما از این زمان رنگ و بوی دیگری گرفت.

این هنرمند گفت: من لیسانس روانشناسی دارم و به کار مشاوره نیز مشغول هستم اما به هنر نیز علاقه زیادی دارم و قالیبافی نیز انجام می دهم.

وی ادامه داد: به لطف خداوند توانستم مخارج زندگی خود را تامین کنم اما از مسئولان درخواست دارم توجه ویژه به جامعه نابینایان داشته باشند.

شجاعی افزود: جامعه نابینایان حمایت مادی نمی خواهند اما نیازمند حمایت معنوی هستند تا بتوانند همانند مردم عادی زندگی کنند و از زندگی لذت ببرند.

این هنرمند بیان کرد: یکی از اتفاقات خوب زندگی من آموزش قالیبافی بود زیرا الان بیشتر زمان خود را به این امر اختصاص می دهم و هر چقدر بیشتر ببافم، درآمد بیشتری دارم زیرا درآمد ما از سود فروش فرش ها است.

وی با اشاره به اینکه آموزش های فنی و حرفه ای برای هر فردی لازم است اما برای جامعه معلولان از نان شب واجب تر است، گفت: معلولان با این آموزش ها به خودکفایی و استقلال می رسید و در جامعه احساس مفید بودن می کنید.

شجاعی در پایان اظهار داشت: امیدوارم روزی جامعه به جایگاهی برسد که تمامی ادارات در کنار افراد سالم به جامعه معلولان برای استخدام توجه کنند تا این افراد نیز بتوانند همانند افراد سالم در جامعه زندگی کنند.

خبرنگار : الهه ملاحسینی

انتهای خبر/