کد خبر: 199204                      تاريخ انتشار: 1403/07/25 - 11:17
القاسازی‌هایی که آینده جوانان را خراب می‌کند/ نسل z پدیده‌ای غربی است یا ایرانی؟
 
جامعه جوان ایران با القاب خاص و البته خارج از حدود واقعی خوانده می‌شود. «نسل z» از جمله این موارد است که اگر به خوبی نگاه کنیم این موضوع برآیندی از جامعه ایران نیست و بیشتر نامگذاری است که در مورد جوامع غربی مصداق دارد.
 
امیرحمزه نژاد : طبق اعلام مرکز آمار، در اطلاعاتی تامل برانگیز ۲۵. ۶ درصد از جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله و موسوم به NEET خواهان تحصیل، مهارت و حتی شغل نیستند!
بر اساس این گزارش، جمعیت NEET به گروهی گفته می‌شود که شامل افراد بیکار (افراد بدون شغل و متقاضی کار) و افراد خارج از نیروی کار است. جمعیتNEET ایران شامل حدود ۹۲۸ هزار نفر مرد و ۱. ۸ میلیون نفر زن هستند.
این موضوع جدی مسئله خاصی را در خصوص آینده جامعه ایران مطرح می‌کند. جامعه جوان ایران با القاب خاص و البته خارج از حدود واقعی خوانده می‌شود. «نسل z» از جمله این موارد است که اگر به خوبی نگاه کنیم این موضوع برآیندی از جامعه ایران نیست و بیشتر نامگذاری است که در مورد جوامع غربی مصداق دارد.
نسل زد (به انگلیسی: Generation Z) و (خلاصه Gen Z) که به زبان عامیانه به عنوان زومرها نیز شناخته می‌شود. گروه جمعیتی جانشین نسل وای و قبل از نسل آلفا است. سازمان‌های آماری ایالات متحده آمریکا و مجمع جهانی اقتصاد سال۲۰۰۰ میلادی مصادف با ۱۳۸۱ شمسی را سال آغاز تولد این نسل و سال۲۰۱۰ برابر با ۱۳۸۹ شمسی را پایان آن تعریف می‌کنند. بیشتر اعضای نسل زد، فرزندان نسل ایکس هستند.
به عنوان اولین نسل اجتماعی که از جوانی با دسترسی به اینترنت و فناوری دیجیتال قابل حمل رشد کرده‌است، اعضای نسل زد، «بومی دیجیتال» لقب گرفته‌اند.
برخلاف موارد عصیانگرانه و ناباوری که در ایران از این نسل تعریف می‌شود، اعضای نسل Z در غرب در مقایسه با نسل‌های پیشین، در برخی از کشورهای پیشرفته تمایل به خوش‌رفتاری، پرهیزکاری و ریسک‌گریزی و متمایل به این رفتار هستند که آهسته‌تر زندگی کنند.
مفاهیمی چون بومیان عصر دیجیتال با چنین نسل‌هایی که در زمانه دسترسی به اینترنت متولد شده‌اند شکل گرفته و بیگانگان عصر دیجیتال به نسل‌های گذشته آنان اطلاق می‌شود که به این فناوری دسترسی نداشتند و یا بعد از تولد آنان اینترنت ایجاد شده است.
با این اوصاف به نظر می‌رسد همین القاسازی‌ها که پایه درستی ندارد و اغلب ریشه سیاسی داشته و جهت مهیا کردن سیاهی لشکر سیاسی از سوی جریان‌های اصلاح طلب و به ویژه ضدانقلاب بدان دامن زده می‌شود باعث بروز مشکلات تفکری و عملکردی برای جوانان شده است.
اگر صحبتی با این جوانان که افراد ایستا و غیرپویایی از لحاظ شغلی هستند تیپ شخصیتی افسرده و در عین حال القا شده‌ای در ان‌ها دیده می‌شود؛ گویی افرادی منحصر به فردی هستند. این افراد با وجود گرفتاری در تفریحات ناهنجار سعی می‌کنند خود را افسرده و اصطلاحا سیاه و دارک نشان دهند و نوعی شخصیت عصیانگرانه از خود بروز می دهند.
دسته دیگر جوانانی هستند که در خانواده‌ها به هر شکلی تامین شده و انگیزه عملکردی برای نقش افرینی و کسب موفقیت در اجتماع ندارد همه موارد نوعی نسل غیرکارا بوجود آورده که باید از سوی جامعه و رسانه‌ها اموزش‌های لازم در خصوص آینده به آنان داده شود.
فرآیندی که نسل‌ها را با برچسب‌های مختلف همچون نسل z نشان دار می شوند که با واقعیت جامعه ایران متضاد است باید خصوصا از نهادهای مختلف مثل وزارت ارشاد تصحیح و رسانه‌ها نیز در این خصوص آگاه و رفتارشان تصحیح شود.
انتهای پیام/*