|
X.AI؛ شرکت جدید ایلان ماسک |
|
همواره نام ایلان ماسک به شرکتهای بزرگی مانند تسلا، ایکس (توییتر سابق) و OpenAI گره خورده است؛ حال این میلیاردر محبوب آمریکایی به تازگی شرکت جدیدی تاسیس کرده است و به دنبال سلطه بر صنعت هوش مصنوعی است. |
|
ایلان ماسک، یکی از بنیانگذاران OpenAI بود که در نتیجه تلاشهایی که برای کنترل کامل بر این شرکت انجام داد و اختلافاتی که با مدیران OpenAI از جمله سمآلتمن داشت، در سال ۲۰۱۸ از هیئت مدیره این شرکت خارج شد و پیشنهاد سهامداری در آنجا را نیز نپذیرفت و اقدام به تاسیس شرکت جدیدی تحت عنوان X.AI کرد، یک شرکت هوش مصنوعی جدید که درحالحاضر مدیریت آن بر عهده خود ایلان ماسک است.
همانطور که گفته شد، مدیریت X.AI بر عهده ایلان ماسک است و «جرد بیرچال»، مدیر دفتر خانوادگی ماسک، بهعنوان یکی از مدیران این شرکت فعالیت میکند؛ طبق اسناد، این شرکت در تاریخ ۹ مارس ۲۰۲۳ (۱۸ اسفندماه ۱۴۰۱) به ثبت رسیده است.
بهنظر میرسد ماسک میخواهد با X.AI به جنگ OpenAI برود؛ هرچند رقابت با سازنده ChatGPT چندان راحت نخواهد بود؛ مخصوصاً اینکه حالا مایکروسافت سرمایهگذار اصلی آن محسوب میشود و میخواهد در تمام محصولاتش از هوش مصنوعی آن استفاده کند. در سوی دیگر هم گوگل و متا قرار دارند که مدتهاست روی هوش مصنوعی و مدلهای مختلف کار میکنند.
طبق آخرین گزارشها که در ابتدای آذر ماه منتشر شد، ارزش شرکت جدید ایلان ماسک به ۵۰ میلیارد دلار رسیده است؛ بر اساس گزارشها، xAI در آخرین دور سرمایهگذاری خود 5 میلیارد دلار جمعآوری کرد که ارزش آن را نسبت به بهار دو برابر کرد. این جهش قابل توجه، xAI را از نظر ارزش مالی بالاتر از X قرار میدهد، که گواهی بر اعتماد سرمایهگذاران عظیم به هوش مصنوعی است. دور تأمین مالی شامل مشارکت بازیگران بزرگی مانند سکویا کپیتال، اندریسن هوروویتز و سازمان سرمایه گذاری قطر بود.
این ارزش گذاری از 44 میلیارد دلاری که ماسک برای خرید توییتر در سال 2022 پرداخت کرد، فراتر رفت و نشان دهنده یک دستاورد قابل توجه است. رشد سریع xAI نقش رو به گسترش هوش مصنوعی در شکلدهی مجدد صنایع و توانایی ماسک برای جلب علاقه سرمایهگذاران به فناوریهای پیشرفته را برجسته میکند.
نام ماسک مترادف با نوآوری پیشگامانه شده است. او قبل از ورود به وسایل نقلیه الکتریکی با تسلا و اکتشافات فضایی با اسپیس ایکس، با پی پال به شهرت رسید. تسلا صنعت خودرو را با وسایل نقلیه الکتریکی بازتعریف کرد، در حالی که SpaceX با موشکهای قابل استفاده مجدد، از جمله برنامه جاهطلبانه Starship، اکتشافات فضایی را متحول کرد.
در اکتبر 2022، ماسک توییتر را تصاحب کرد و آن را به X تغییر نام داد و آرزو داشت آن را به یک "اپلیکیشن همه چیز تمام" تبدیل کند. با این حال، این خرید مملو از چالشهایی از جمله کاهش درآمد تبلیغاتی و انتقاد از شیوه مدیریت ماسک بود. با وجود این موانع، سرمایهگذاریهای ماسک همچنان توجه سرمایه گذاران را به خود جلب میکند و xAI نیز از این قاعده مستثنی نیست.
ارزش 50 میلیارد دلاری xAI نه تنها نشان دهنده خوشبینی سرمایهگذاران، بلکه اشتهای بازار گستردهتر برای هوش مصنوعی است. رشد این استارتآپ با استراتژی گستردهتر ماسک برای ادغام هوش مصنوعی در سرمایهگذاریهای موجود، از جمله سیستمهای رانندگی خودکار تسلا و الگوریتمهای برنامهریزی ماموریت اسپیسایکس، همسو است.
تنها در سال جاری، xAI در مجموع ۱۱ میلیارد دلار جمعآوری کرده است که یک دستاورد خیرهکننده برای شرکتی است که تقریباً یک سال از عمر آن میگذرد. زمانی که ماسک توییتر را تصاحب کرد، در نظر داشت آن را به یک پلتفرم چند منظوره شبیه به وی چت چین تبدیل کند.
با این حال، مبارزات مالی این پلتفرم همچنان ادامه دارد. در مقابل، موفقیت xAI در کنار چالشهای X قرار میگیرد. در حالی که X برای بازیابی جایگاه خود تلاش کرده است، xAI به سرعت اعتماد سرمایه گذاران و ارزش بازار را به دست آورده است و شهرت ماسک به عنوان پیشگام در فناوری های نوظهور را بیشتر می کند.
خبرآنلاین
انتهای پیام/ن |