کد خبر: 146413 تاريخ انتشار: 1402/01/17 - 07:31
یادداشت /
شناخت حقوق متقابل، زمینه ساز زندگی آرام در جامعه
شناخت حقوق متقابل و رعایت آن سبب کاهش هر چه بیشتر اختلافات میشود که این مهم سبک زندگی آرام را برای افراد جامعه به ارمغان خواهد آورد.
از بوشهر، پانزدهمین روز از ماه مبارک رمضان به روز میلاد امام حسن مجتبی(ع) شناخته میشود به همین مناسبت سعی شده تا از دریچهای متفاوت به سبک زندگی اسلامی در زندگی این امام بزرگوار نگاه شود؛ طی یادداشتی که از سوی حجتالاسلام والمسلمین حمیدرضا جعفری زاده، مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه ناحیه مالک اشتر شهرستان بوشهر در اختیار ما قرار داده شده نکاتی ساده اما مهم مبنی بر ایجاد سبک زندگی اسلامی آرام توصیه شده است که خواندن آن خالی از لطف نخواهد بود.
بسم الله الرحمن الرحیم
بی شک شما تا کنون در معابر عمومی شاهد دعوای افراد بوده اید یا اینکه لااقل دعواهای ناشی از اختلافات شدید بین همسران به گوش تان خورده است.
تا کنون فکر کردهاید علت این دعواها و اختلافات چیست؟و چه کاری باید کرد که این اختلافات در سطح جامعه کمتر شود و به یک سبک زندگی آرامی رسید؟
برای حل این موضوع میتوان دو نوع نگاه به مسأله داشت:
نگاه اول نگاه عِلّی؛ به این معنا که علت یابی کنیم که سبب بروز این نوع رفتارها چیست؟ و چرا آستانه تحمل مردم کاهش یافته و به صورت دعواها و جنجال ها بروز و نمود پیدا میکند؟ و بالاخره اینکه آیا این مشکل راه حلی دارد؟ راه برون رفت از این مشکل چیست؟
از جمله دلایل بروز این نوع دعواها و اختلافات در سطح جامعه و خانواده نداشتن اخلاق صحیح اسلامی و عدم حسن معاشرت با آحاد جامعه و افراد خانواده است اگر انسانها در روابط متنوع و گوناگونی که با افراد مختلف برقرار میکنند اصول اخلاق اسلامی و اخلاق نیکو را مراعات کنند بخشی عمدهای از این دست اختلافات از بین خواهد رفت و جامعه و خانوادهها به جامعه و خانواده آرام و بدون جنجال نزدیک خواهد شد شاید بر همین مبنا و پایه است که کریم اهل بیت علیهم السلام حضرت امام حسن مجتبی(ع) در کلامی، داشتن اخلاق نیکو را برتر از تمامی کارهای نیک دانسته و میفرمایند: «بهترین کارهای نیک، داشتن اخلاق نیک است»
لازم به ذکر است که اخلاق نیکو فقط به گفت و شنود همراه با خنده و تبسم، شاد بودن یا داشتن روابط عمومی بالا در سطح جامعه اطلاق نمیشود که این بخشی از دایره شمول این لفظ می باشد.
آنچه که در اخلاق نیکو داشتن پایه و اساس می باشد و همه ملزم به دانستن و رعایت آن میباشند دانستن حق و حقوق افراد مختلف جامعه است.
امام سجاد(ع) در یکی از آثاری که منتسب به ایشان است به نام رساله حقوق، پنجاه حق که انسان ملزم به رعایت آن می باشد را برشمرده است مثل حق استاد و شاگرد، حق حاکم و مردم، حق زن و شوهر و ....
حال اگر دو نفر که همسایه هستند حقوق همسایه بر همسایه را بدانند و رعایت کنند یا پدر و فرزند حقوق هم را بدانند و رعایت کنند قطعا شاهد کاهش چشمگیر این دسته از اختلافات خواهیم بود.
متاسفانه شناخت و معرفی حقوق متقابل گروهها و دسته های مختلف جامعه بسیار اندک و ناچیز است یا اصلا وجود ندارد.
تصور کنید آقا پسر و دختر خانمی که قرار است باهم ازدواج کنند اگر به حقوق متقابل یکدیگر آشنایی پیدا نکنند در زندگی پر فراز و نشیب آینده چطور خواهند توانست به توانایی حل مسأله برسند، با بروز کوچک ترین اختلافی هر کدام خود را محق خواهند دانست و بر پایه همین تصور در بقاء و عدم بقای زندگی خود تلاش خواهند کرد.
نگاه دوم نگاه معلولی است؛ در این نگاه به دنبال ریشه یابی و علت یابی این نوع رفتار نیستیم بلکه درصدد این هستیم که راه حل مناسبی برای حل مشکل در صورت بروز و ظهور پیدا کنیم.
اگر بعد از بروز اختلاف طرفین، بر حرف و عقیده خود پافشاری و اصرار کنند این اختلاف نه تنها حل نخواهد شد بلکه ریشه دار و مستمر خواهد شد. تنها با گذشت و بخشش یکی از طرفین دعوا و اختلاف است که مسأله کشدار و طولانی نخواهد شد و منجر به صلح و صفا و صمیمیت خواهد شد.
به همین علت است که خداوند متعال در قرآن کریم و معصومین علیهم السلام بر مسأله بخشش و عفو حتی در موضع قدرت تاکید کرده اند و آن را از نشانه های ایمان واقعی برشمردهاند.
خلاصه بحث اینکه برای خلاصی و نجات از اختلافات در سطح جامعه و افزایش آرامش یا خانواده یا باید ریشه و علت اختلاف را ازبین برد و یا اینکه بعد از بروز اختلاف با انتخاب رفتار مناسب به حل قضیه کمک کنیم. دستور دین مبین اسلام برای نکته اول رعایت اخلاق نیکو و برای نکته دوم بخشش و گذشت و عفو است.
انتهای پیام/*