کد خبر: 151505                      تاريخ انتشار: 1404/10/11 - 13:00
کشف رابطه بين مصرف زياد قهوه و پيري زودرس
 
افراد زيادي به منظور جلوگيري از کاهش انرژي و هوشياري، در روز چندين فنجان قهوه مصرف مي‌کنند؛ اما اين کار مي‌تواند عواقبي داشته باشد.
 
قهوه يکي از نوشيدني‌هايي است که در جوامع مختلف استفاده مي‌شود. البته ميزان مصرف آن در کشور‌ها و جوامع مختلف، متفاوت است. بر همين اساس ادعا‌هاي فراواني در مورد خواص و مضرات اين نوشيدني بيان مي‌شود.
دانشمندان مرکز علوم پزشکي در دانشگاه شيان جيائوتونگ چين دريافتند که عادت به نوشيدن قهوه فوري مي‌تواند بر طول تلومرها، انتهاي مهم DNA که به عنوان نشانگر زيستي پيري عمل مي‌کند، تأثير بگذارد.
در طول اين مطالعه، دانشمندان اطلاعات مربوط به عادات غذايي و طول تلومر بيش از ??? هزار نفر را تجزيه و تحليل کردند. براي تجزيه و تحليل دقيق تر، از هر دو روش مشاهده و تصادفي سازي مندلي استفاده شد که به دانشمندان امکان مي‌دهد روابط علت و معلولي را شناسايي کنند. بر اساس اين مطالعه، با هر فنجان قهوه اضافي، طول تلومر کاهش مي‌يابد که اين کاهش برابر با از دست دادن حدود ?.?? سال سن بيولوژيکي است.
تلومر‌ها توالي‌هاي مکرر DNA در انتهاي کروموزوم‌ها هستند. با هر تقسيم سلولي، طول تلومر کمي از بين مي‌رود و اين بخش مهمي از عملکرد شمارش معکوس است که تکثير سلول‌هاي سوماتيک که در پيدايش بافت‌ها و اندام‌هاي بدن نقش‌آفريني مي‌کنند را محدود مي‌کند.
متوسط طول تلومر در بافت‌ها با افزايش سن کاهش مي‌يابد که تا حد زيادي تابع عدم فعاليت سلول‌هاي بنيادي است.
تجزيه و تحليل‌هاي آماري در تحقيقاتي که انجام شد، نشان داد که با هر فنجان قهوه فوري، طول تلومر کوتاه‌تر مي‌شود. اگرچه اين بدان معنا نيست که قهوه به طور مستقيم طول عمر را کوتاه مي‌کند، اما محققان هشدار مي‌دهند که مصرف زياد قهوه فوري ممکن است فرآيند‌هاي بيولوژيکي پيري را تسريع کند.
نتايج اين مطالعه در پورتال PubMed منتشر شده است.
باشگاه خبرنگاران جوان
انتهاي پيام/ن