کد خبر: 195737                      تاريخ انتشار: 1403/04/27 - 07:01
کارشناس مسائل مذهبی: قیام امام حسین(ع) قیام برای روشنی دل‌های مردم بود
 
یک کارشناس مذهبی گفت : امام حسین (ع) در آن برهه حساس و نابودی دین که حقیقتاً از دین هیچ نمانده بود جز اسمی، احساس تکلیف کرد، تکلیفی که خود باید در برابر این هتاکی‌ها قیام کند؛ اما قیامش قیام به‌وسیله شمشیر نبود؛ قیام بر روشنی دل‌های مردم بود؛ قیام برای احیای قلوب و احیای دین بود.
 
سیستان و بلوچستان، بهروز اکاتی کارشناس مسائل مذهبی در گفتگو با خبرنگار زنان ایران در تشریح روز عاشورا و علت قیام امام حسین (ع) گفت: امام حسین (ع) در برابر دشمن تمام هستی خود از کودک شش‌ماهه تا دختر سه‌ساله و خواهر و حتی فرزند بیمارش را به صحنه کربلا و قیام خودش آورد تا امت ببینید که حسین (ع) دنبال خلافت نیست؛ بلکه نهضت او و قیام او الهی است.
وی با اشاره به گفته طبری مورخ اهلسنت ؛(حسین بن علی (ع) برای خلافت و جنگ برای خلافت نیامده بود؛ چون او اگر می‌خواست خلافت را بگیرد می‌توانست با سپاهی بیاید به جنگ نه آنکه فرزندان خود را به همراه همسر، خواهر، برادر، فرزند شش‌ماهه، دختران خردسال خود بیاورد) گفت : امام حسین (ع) آمد که بگوید : ای امت رسول خدا، من قصد جنگ ندارم و به دنبال ردای خلافت هم نیستم؛ من می‌خواهم بگوییم قرآن فراموش شده ،نماز و واجبات ترک شده و حرام‌ها به‌جای حلال آمده‌اند؛ مردم دیگر از دین خدا یاد نمی‌کنند آنچه بر مسلمانان حاکم شده، ظاهر دین است و بطنش رهاشده و دین‌داران کشته و بی‌دین‌ها رها و آزاد می‌گشتند امام حسین (ع) به بزرگان و بعضی صحابه نامه نوشتند، و آنها را از به تاراج رفتن دین خدا بر حذر داشتند؛ اما جواب آنها به امام حسین (ع) خیر بود؛ اساساً آنها از ترس ازدست‌دادن موقعیت و مکان خود به دعوت امام حسین (ع) لبیک نگفتند و حتی حاضر نشدند در منابر خود مردم را روشن، هدایت و اعلام کنند که مردم، ای امت رسول خدا دین خدا نابود شده و به دست جوانی شراب‌خوار و قمارباز به تاراج و نابودی رفته است؛ حاضر نشدند که امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر کنند.
کارشناس مذهبی عنوان کرد: در زمان ابا عبدالله الحسین علیه السلام کار امت رسول خدا (ص) آن‌قدر به تاراج و یغما و نابودی رفته بود که دیگر صحبت‌های بزرگان دین هیچ اثری نداشت و حتی اگر کسانی در برابر کارها و هتاکی‌های خلیفه وقت بروی منبر رسول خدا، امربه‌معروف می‌کردند، کشته می‌شدند.
وی ادامه داد: امام حسین (ع) در این برهه حساس و نابودی دین که حقیقتاً از دین هیچ نمانده بود جز اسمی، ایشان احساس تکلیف عظیمی کرد، تکلیفی که خود باید در برابر این هتاکی‌ها قیام کند؛ اما قیامش قیام به‌وسیله شمشیر نبود؛ قیام بر روشنی دل‌های مردم بود؛ قیام برای احیای قلوب و احیای دین بود.
کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: مردم از یک منظر با امام حسین (ع) همراه بودند؛ اما از راه دیگر از یزید واهمه داشتند که بی‌محابا دین‌داران را می‌کشد؛ امام حسین (ع) برای اینکه نشان بدهد که داعیه جنگ ندارد خانواده را با خود به همراه برد تا مردم از حسن نیست او آگاه شوند، اما همان کسانی که نماز شب‌خوان بودند؛ قاضی شرع خدا بودند و شرع خدا را جاری می‌کردند؛ مانند قاضی شُریح وقتی که دیدند که حسین (ع) قیام کردند و سرلوحه قیامشان را احیاء امربه‌معروف و احیای دین خدا و روشن‌کردن دل‌ها و قلوب مؤمنین است امت رسول خداست.
وی ادامه داد: دستور ارتداد حسین بن علی (ع) امام‌زمان وقت و نوه پیامبر (ص) را داد درحالی‌که می‌دانست حسین (ع) برای جنگ نیامده او هم مانند خواص مهم جامعه که می‌توانند جامعه را نجات بدهند با صحبت‌هایشان بجای روشنی دل‌های مردم در بدترین حالت دل‌های تاریک مردم را تاریک‌تر کردند تا آنها بر امام خود شمشیر بتازند و خانواده‌اش را به اسارت ببرند و خودش و یارانش را در فجیع‌ترین حالت به شهادت برسانند.
اکاتی تشریح کرد: امام حسین (ع) با خون خود بر شمشیر پیروز شود؛ چون نیت او خدایی بود؛ برای‌خدا قیام کرد و حال حاکم قلب‌های آزادگان عالم، سرلوحه کار آزادی‌خواهان جهان اوست؛ چون می‌دانند هیچ‌گاه شمشیر بر خون پیروز نخواهد شد.
کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: امروز کربلا ما و عاشورای ما فلسطین است غزه کربلا مصور معاصر زمان ماست و یزید و شیطان زمان و معاصر اسرائیل غاصب اگرچه ظاهر بمب‌های اسرائیل بر سر بی‌پناهان و مظلومان فلسطینی ریخته و آنها شهید می‌شوند؛ اما خون آنها تا به الان بر بمب‌های آنها پیروز است.
اکاتی در پایان بیان کرد: از دست پازدن اسرائیلی‌ها در خون‌های مظلوم فلسطینی‌ها معلوم است که دارند روزهای آخرشان را سپری می‌کنند؛ معجزه پیروزی خون بر شمشیر در کربلا به‌خوبی نمایان شد و آن روزی که اسرائیل به‌زودی نابود شود نزدیک است؛ چون خون بر شمشیر پیروز است.
انتهای پیام/*