یادداشت |
پیادهروی اربعین بستر تربیت دینی کودکان ونوجوانان |
|
یکی از عواملی که به حفظ بنیان و کارکرد خانواده در مقابل امواجی که کانون این نهاد انسان ساز را مورد تهاجم قرار داده است میتواند کمک کند، استمداد جستن از الگوهای زیست دینمدارانه است که یکی از این الگوهای زیست خانوادگی مومنانه حضور در مراسم زیارت و پیادهروی اربعین حسینی است که نمودی از عقلانیت تمدن ساز ایجاد پویایی حیات، مبتنی بر محبت و اتصال به حقیقت ذکرالله می باشد. |
|
به گزارش خبرگزاری زنان ایران در همدان، سمیه جعفری به مناسبت اربعین حسینی طی یادداشتی نوشت: دین مبین اسلام مهمترین رکن تاثیرگذاری و الگوبرداری در زمینه ارزشهای انسانی و الهی را خانواده میداند.
پیادهروی اربعین حسینی دارای ابعاد تربیتی مختلفی در بعد فردی خانوادگی و اجتماعی است در بعد فردی میتوان به بصیرت افزایی، افزایش عزت نفس، الگوپذیری، تفکر و خودسازی معنوی اشاره کرد.
پیادهروی اربعین در بعد خانوادگی دربرگیرنده همگرایی نسلها و اصلاح الگوی مصرف بوده و در بعد اجتماعی نیز شامل هویت دینی و جمعی و بهداشت روانی و اعتماد اجتماعی است.
یکی از عواملی که به حفظ بنیان و کارکرد خانواده در مقابل امواجی که کانون این نهاد انسان ساز را مورد تهاجم قرار داده است میتواند کمک کند، استمداد جستن از الگوهای زیست دینمدارانه است که یکی از این الگوهای زیست خانوادگی مومنانه حضور در مراسم زیارت و پیادهروی اربعین حسینی است که نمودی از عقلانیت تمدن ساز ایجاد پویایی حیات، مبتنی بر محبت و اتصال به حقیقت ذکرالله می باشد.
روشهای تربیتی فرهنگ سازی اربعین حسینی از این قرار است ۱-آموزش به شیوه مشاهده و تقلید ۲-آموزش به شیوه تکرار و تمرین ۳-آموزش خطابهای 4-آموزش به شیوه نمایش خود عمل ۵- آموزش به شیوه غیر مستقیم مهمترین توصیهها و راهکارهای اجرایی نهادینه کردن فرهنگ اربعین حسینی در بین نوجوانان عبارتند از ۱-ضرورت آشنایی
والدین و خانوادهها با فلسفه تاریخ و فرهنگ حسینی(محرم،عاشورا،اربعین،ماه صفر)۲- انتقال صحیح فرهنگ اربعین حسینی در محتوای کتابهای درسی نوجوانان ۳-همکاری و برگزاری جلسات صمیمانه خانوادهها با نهادها و افرادی نظیر متولیان امور مذهبی و... ۴-تهیه و توزیع رایگان کتاب مجلات و دیگر محصولات متنوع فرهنگی با موضوع فرهنگ اربعین حسینی در بین خانوادهها و نوجوانان ۵_خانوادهها برای نهادینه شدن فرهنگ اربعین حسینی در میان نوجوانان باید از روشهایی نظیر تقلید و مشاهده تقویت و تشویق محبت ومدارا یادگیری ضمنی ارائه اسوهها و نمونههای برتر الگوسازی فضاسازی معنوی امر به معروف و نهی از منکر،موعظه و اندرز فعالیتهای متنوع هنری نظیر،نقاشی
طراحی، خطاطی، قصه خوانی، داستان، نمایش اشعار، تعزیهخوانی، ثبت خاطرهها و شرکت در مراسمات و عزاداریها استفاده کنند. |