|
فعال فرهنگی حوزه زن و خانواده :هدف از تشکیل خانواده در اسلام همان دستیابي به اطمینان روحي است |
|
سرگزی پور گفت : در فرهنگ اهل بیت (ع) یکي از نشانههاي سعادت انسان این است که فرد بتواند به وضع خانواده خود رسیدگي کند. |
|
سیستان و بلوچستان، زهرا سرگزی پور طللبه و فعال فرهنگی حوزه زن و خانواده در گفتگو با خبرنگار زنان ایران در رابطه با جایگاه و ارزش تشکیل خانواده از دیدگاه امام رضا علیه السلام گفت : محکمترین و برترین برنامه براي جلوگیري از گناه و صیانت جامعه و نجات دادن نسل جوان از سقوط در باتلاق منکرات، ابتذال و فحشاء، ازدواج ميباشد. براین اساس در مرحله اوّل بر والدین، اقوام و نهادهاي ذیربط واجب است که نسبت به ایجاد مقدمات این سنت الهي و حرکت پسندیده اقدام کنند و با دستان خویش با سادهترین روش زمینه پیماني پاک را فراهم آورند. در مرحله بعد بر پسران و دختران است که بناي زندگي و سعادتمندانهاي را به دور از تکلّفات و با اجتناب از شرایط سخت برپا نمایند.
وی افزود : تشکیل کانوني به نام خانواده اهمیت شایان توجهي دارد زیرا براي هر کسي یک بار در طول زندگیش این فرصت پیش ميآید و در اسلام، مسئلهاي حیاتي و برنامهاي عالي است که برمبناي مقررات و قوانین قرآني، روایي و شرعي جامه عمل ميپوشد .
وی گفت : خانواده هسته ي نخستین تشکیل ساختمان جامعه به شمار ميرود و عواملي چون عشق و محبت و عاطفه را در وجود انسانها ریشه دار مينماید. با رعایت موازین ارزشي اسلامي زندگي خانوادگي شکوفا ميگردد و آیین اسلام حقوقي براي اعضاي آن بوجود ميآورد که با مراعات و اجراي آن، صفا و صمیمیت چون چشمهاي جوشان در خانواده جاري ميگردد.در حضور مناسبات اخلاقي و روابط بین اعضاي خانواده حضرت امام رضا(ع) یک اصل کلّي، جالب و داراي پیامي روان شناختي را مطرح ميفرمایند : (برخورد خود را با افراد کوچک و بزرگ زیبا و نیکو گردان) که این اصل در حسن معاشرت و بهبودي آن تأثیري فراوان دارد،
سرگزی پور افزود : خداوند اصل محبت را در قلب زن و شوهر قرار ميدهد و بر آنان است که این نعمت باطني و حالت قلبي را که موجب آرامش زندگي و صفا و پاکي است بوسیله جانبداري از هم، گذشت و فداکاري، خوش اخلاقي، توقع در اندازه و ظرفیت لازم، حفظ شئون و شخصیت طرفین و اجتناب از بگو مگوهاي بیهوده حفظ کنند و از عواملي که به محبت و عاطفه خلل وارد مينماید بپرهیزند زیرا تبدیل این عاطفه و شوق به کینه و نفرت و بغض در صورتي که ملاک شرعي و عقلي در کار نباشد مبدل نمودن نعمت به نقمت و بلاست و خود نوعي ناسپاسي به شمار ميآید البته به فرمایش حضرت امام رضا(ع) دلها را رغبت و نفرت و نشاط و سستي ميباشد، هنگامي که دل میل و اقبال ميکند بینش و ادراک دارد و زماني که بي میل است افسرده و ناتوان ميباشد از این روي هنگامي که درون با نشاط توأم ميباشد باید دلها را بکار گرفت و زماني که حالت سستي و رخوت دارد باید آن را رها کرد تا توان و آرامش خود را بازیابد.
وی ادامه داد: از دیدگاه فرهنگ اسلامي چنین استنباط ميگردد که گرایش براي تشکیل خانواده از احساس ژرف متأثر گردیده است. نیازمندي روح و روان و احتیاج عاطفي در یک چهارچوب معنوي رشد دهنده آدمي را وادار ميکند تا در فرصتي مناسب به این مسئله جامه ي عمل بپوشاند. هدف از تشکیل خانواده در اسلام همان دستیابي به اطمینان روحي است تا انسان پس از رسیدن به این مرحله احساس نماید به خویشتن اصل خویش نائل گردیده است و به اعتبار این که رحمت و مودت شالوده و پایهي روابط در نظام آفرینش ميباشد چنانچه حضرت امام رضا(ع) فرمودهاند: ( نعمتهاي الهي را که در اختیارتان است گرامي بدارید چرا که آنها گریزان ميباشند. از هر که کناره گیرند دیگر بازگشتي برایشان نمیرباشد و در بیاني دیگر زندگي توأم با آرامش را این گونه معرفي کردهاند: (منزل وسیع، همکاران و خدمتگزاران افزون و دوستداران فراوان ,کثرت اهل محبت و مودت).
سرگزی پور افزود : در فرهنگ اهل بیت (ع) یکي از نشانههاي سعادت انسان این است که فرد بتواند به وضع خانواده خود رسیدگي کند، در این باره نیز امام رضا (ع ) می فرمایند: ( شایسته است مرد بر اهل خانه (از لحاظ مخارج زندگي) سختگیري نکند تا این که آنان مرگ او را از خداوند درخواست کنند). در اسنجا باید گفت اهمیت تلاش براي امور رفاهي خانواده موجب نميشود که آدمي از اعتدال، قناعت و کسب رزق حلال دوري گزیند. حضرت امام رضا(ع) در این باره تأکید نمودهاند: حقیقت ایمان بنده کامل نميگردد تا این که سه خصلت را دارا باشد. بصیرت در دین، اعتدال و میانه روي در امور زندگي و خانواده و بردباري در سختيها و مصائب.همچنین آن فروغ امامت فرمودهاند: (هر کس به روزي اندکي که خدا به او ميدهد راضي باشد پروردگار همان عمل اندک را از وي ميپذیرد ).
انتهای پیام/* |