|
تحت تکفل بودن، بزرگترین چالش در بیمه زنان/ مشاوره خوب بین بیمه گر و بیمه گذار زن، بهترین نحوهی استفاده از پوششهای بیمهای زنان |
|
فعال عرصه بیمه گفت: مهمترین نکتهای که در خرید بیمه نامه باید مدنظر داشته باشیم این است که "چه میخواهیم و چه مشکلی داریم و چه نیازی داریم" و بعد نیاز خودمان را واضح و صادقانه به بیمهگر بیان کنیم تا بیمهگر بتواند بهترین پوششهارا در بیمه نامه و بهترین نوع بیمه نامه را برای بیمهگذار خانم در نظر بگیرد. |
|
سیده فاطمه امینی : روز بیمه فرصتی است تا اهمیت بیمه و تأثیر مثبت آن بر زندگی افراد، به ویژه زنان و بانوان را مورد توجه قرار دهیم. بیمه میتواند به عنوان یک ابزار حمایتی ارزشمند، زنان را در برابر بسیاری از مخاطرات زندگی محافظت کند. این شامل پوشش بیمه سلامت برای مراقبتهای پزشکی و برخورداری از خدمات درمانی لازم، بیمه عمر برای اطمینان از امنیت مالی خانواده در صورت وقوع غیرمنتظره، و بیمه بازنشستگی برای تضمین دوران سالمندی با آرامش و امنیت مالی است.
برای زنان، که ممکن است به دلیل نقشهای چندگانهای که در جامعه و خانواده ایفا میکنند، در معرض ریسکهای بیشتری باشند، بیمه میتواند نه تنها به عنوان پشتوانهای برای مقابله با این چالشها عمل کند، بلکه به توانمندسازی اقتصادی آنان نیز کمک کند.
از این رو، گرامیداشت روز بیمه فرصتی است برای افزایش آگاهی و تاکید بر ضرورت رعایت حقوق و نیازهای زنان در برنامهریزیهای بیمهای.
به همین منظور گفتگو کردیم با سرکار خانم سیده رقیه موچانی از فعالان عرصه بیمه در شهرستان ساری استان مازندران.
1. چه تفاوتهایی بین بیمههای زنان و بیمههای عمومی وجود دارد و چرا زنان باید به دنبال بیمههای تخصصیتر باشند؟
با توجه به اینکه زنان به لحاظ فیزیولوژی و به لحاظ نیازهای متفاوتی که در مقایسه با مردان یا گروه کودکان، نوجوانان، میانسالان، شاغل یا غیرشاغل دارند،نیاز های بیمه ای آنها متفاوت تر میشود. برای همین باید به دنبال بیمههای تخصصیتر باشند. علت تفاوت بیمههای بین زنان نیازهای متفاوتشان هست.
2. چه عواملی باعث شده است که در سالهای اخیر توجه بیشتری به بیمههای زنان شود؟
به علت مشکلات فراوانی که زنان در بخشهای مختلف پیدا کردند، بانوانی که شاغل هستند یا حوادث و مشکل حقوقی پیدا میکنند، بیمهها زنان را بخاطر این مشکلات، مورد حمایت قرار میدهند، چه در بحث درمان چه در بحث حقوقی و چه فعالیت اجتماعی.
اگر زنان خانهدار باشند به دلیل حوادث و مشکلات اقتصادی یا برای حمایت بیشتر که دچار سوانح یا مشکلات اقتصادی نشوند مورد حمایت بیمه ای قرار میگیرند. به همین علت در سالهای اخیر توجه قشر زنان و حتی توجه عموم مردم نسبت به بیمههای زنان بیشتر شده است.
3. به نظر شما بزرگترین چالشها در زمینه بیمههای زنان در کشور ما چیست و چگونه میتوان بر این چالشها غلبه کرد؟
بزرگترین چالش در بیمه زنان ، تحت تکفل بودن هست؛ زنان یا تحت تکفل همسر یا تحت تکفل پدربزرگ هستند این بزرگترین چالش برای بحثهای حقوقی بیمه نامهها هست که آیا خود زنان میتوانند بیمهگذار شوند؟یا اینکه وقتی بیمه گذار میشوند یک سری قید و بند و شرط و شروطی برای آنان دارد، که بزرگترین چالش در بیمههای کشور همان تحت تکفل بودن هست، البته چالشهای دیگری هم وجود دارد که این مورد جز تیتر اول چالشها بیان میشود.
4. چه نوع پوششهای بیمهای خاصی برای زنان در نظر گرفته شده است و هر کدام چه مزایایی دارند؟ (مثلاً: بیمه بارداری، زایمان، بیماریهای زنان، سرطان سینه و...
بیمه نامههای مختلفی برای زنان در نظر گرفته شده یا بخش ها و پوششهای مختلفی در بعضی از بیمه نامهها مختص بانوان قرار گرفته که هم آنها را مستثنی کرده و هم تحت پوشش خوبی قرار داده، مثلا بیمه نامههایی که چه گروهی چه فردی اعمال میشود که در خصوص زایمان و دورهی بارداری برای زنان بخش هایی را در نظر گرفتند که تحت پوششهای خاصی قرار بگیرند یا در خصوص بیماریهای مختص زنان بخش ها و پوششهای مختلفی در بیمه نامه ها لحاظ و گنجانده شده که میتوانند از آن استفاده کنند و تحت پوشش قرار بگیرند.
5. چگونه میتوان از پوششهای بیمهای زنان به بهترین نحو استفاده کرد و چه نکاتی را باید در هنگام خرید بیمه نامه مد نظر قرار داد؟
بهترین نحوهی استفاده از پوششهای بیمهای زنان این است که قبل از آن مشاوره خوبی بین بیمهگر و بیمهگذار که بانو هست اتفاق بیفتد، تا یک بیمهگر بداند که نیاز بیمه گذارش چه چیزی هست، یعنی یک بیمهگر حتما باید نیاز یک بیمهگذار زن را بداند، یک بانو حتما باید نیاز خودش را بشناسد که به چه علت دنبال بیمه نامه است یا خود را تحت پوشش قرار بدهد.
یا به نوعی بیمه از بیم میآید خودش در معرض چه مسئله، معضل، مشکل یا تهدیدی قرار دارد که میخواهد برای خود چتر حمایتی درنظر داشته باشد که یکی از چترهای حمایتی میتواند بیمه باشد.اول این باید مشخص شود تا بتواند بهترین پوشش بیمهای را برای خودش دریافت کند.
مهمترین نکتهای که در خرید بیمه نامه باید مدنظر داشته باشیم این است که "چه میخواهیم و چه مشکلی داریم و چه نیازی داریم" و بعد نیاز خودمان را واضح و صادقانه به بیمهگر بیان کنیم تا بیمهگر بتواند بهترین پوششهارا در بیمه نامه و بهترین نوع بیمه نامه را برای بیمهگذار خانم در نظر بگیرد.
شناسایی مشکل، معضل یا شناسایی نیاز در انتخاب بیمه و انتخاب پوششهای بیمه خیلی مهم هستند.
6. آیا بیمههای زنان فقط برای زنان خانهدار طراحی شده است یا زنان شاغل نیز میتوانند از این بیمهها استفاده کنند؟
بله اسم اصلی آن بیمههای زنان خانهدار است و زنان شاغل هم میتوانند از آن استفاده کنند و چه بسا بیمههای زنان خانهدار برای زنان شاغل بهتر است، چون زنان شاغل تحت حمایت بیمههای درمانی به لحاظ شغلشان در آن ارگان قرار میگیرند تحت حمایت بیمههای درمانی قرار میگیرند و بیمههای زنان خانهدار میتواند در خصوص بخش مالی و اقتصادی زنان کمک حال باشد.
بیمههای زنان خانهدار طوری طراحی شده که زنان خانهداری که خانهدار هستند از یک چترحمایتی مالی هم برخوردار باشند چون شغلی ندارند و نتوانستند در بخش اقتصادی فعالیتی داشته باشند، در کنار آن بتوانند از طریق پوششهای بیمهای بخش اقتصادی برای آنها لحاظ شود که زنان شاغل هم میتوانند از بیمه زنان خانهدار هم استفاده کنند.
7. چه تفاوتهایی بین بیمههای زنان در شرکتهای بیمه مختلف وجود دارد و چگونه میتوان بهترین گزینه را انتخاب کرد؟
بیمه مرکزی در بین بیمه نامههای مختلفی که در بیمههای مختلف ایران وجود دارد به لحاظ ویژگیهای خاص بانوان پوششهای بیمهای متفاوتی را برای زنان درنظر گرفته که زنان بتوانند از آن پوششها استفاده کنند و بیمه نامهها را از حالت انحصاری آقایان و غیر بانوان خارج کرده است.
بیشترین تفاوت بیمههای زنان در شرکتهای مختلف به خاطر نوع و نحوهی پرداخت خسارتهاست، گاها در یک بیمهنامهی مشترک یک شرکت ممکن است نحوهی پرداخت خسارتش به بیمهگذار زن متفاوت باشد و بخش هایی را در نظر بگیرد که شرکت مقابل آن منع یا امتیاز را لحاظ نکرده باشد.
به نظر من بیشترین تفاوتها در پرداخت خسارتها و بخش هایی که بیمهها برای بانوان در نظر میگیرند است.
8. چه نقشهایی را میتوان برای رسانهها در اطلاعرسانی در مورد بیمههای زنان در نظر گرفت؟
رسانهها در اطلاع رسانی بیمهها در خصوص زنان نقش خیلی مهمی دارند، که دید افراد را تغییر دهند از اینکه بتوانند آگاهی افراد را بالا ببرند. رسانهها در اطلاعرسانی در مورد بیمهها خیلی نقش کلیدی دارند ، هم به جهت تغییر افکار افراد، هم به جهت اطلاع و آگاهی افراد، هم به لحاظ کاهش مشکلات و معضلات حقوقی و اجتماعی.
اگر نقش اطلاع رسانی بیمهها در خصوص زنان از طریق رسانهها بیشتر شود تاثیر بنیادی و خوبی را در زمینههای مختلف میگذارد. وقتی بانوان در بخش فردی از طریق اینکه چه نیازهایی دارند و چه پوششهایی برای حقوق و مزایا، نه فقط مالی بلکه حق و حقوق اجتماعی نیاز دارند، وقتی نیازهایشان شناسایی شود و از طریق بیمه مشکلاتشان بررسی شود و آگاهی پیدا کنند که تحت چه چترحمایتی بیمهای میتوانند قرار بگیرند، هم آگاهی برای آنان اتفاق افتاده هم پیش زمینهی مشکلات بعدی مثل عدم آگاهی نسبت به حقوق های اجتماعی و فردی جلوگیری میشود و میتواند تاثیر خوبی در بخشهای مختلف بگذارد.
انتهای پیام/* |