کد خبر: 210886                      تاريخ انتشار: 1403/09/13 - 10:00
فرهنگ اقتصادی راهی برای ترویج فرهنگ غربی/ چطور «بلک فرایدی» و «هالوین» سر از ایران درآوردند؟
 
واقعاً جای پرسش و تأمل وجود دارد که جمعه سیاه - که مربوط به خرید آخر سال میلادی و مختص غربی هاست - اساساً چه ارتباطی به زندگی مردم در ایران و آذرماه سال شمسی دارد؟ حقیقت این است که متأسفانه در فضای جامعه امروز ما از آنجایی که سیاستگذاری و حکمرانی فرهنگی مورد انتظار صورت نگرفته است، شاهد رخدادهایی هستیم که می تواند آرام آرام منجر به تغییر سبک زندگی مردم شود.
 
امیرحمزه نژاد : در روزگاری نه چندان دور که هنوز هم آثار آن در گوشه کنار کشور دیده می شود، بازارهای روز وجود داشت که هم برای خریداران و هم فروشندگان فرصتی جهت خرید و فروش کالا بود. جمعه بازار و شنبه بازار و ... از همین رو تشکیل می شد اما حالا با تغییر فضای کسب و کار « بلک فرایدی» مد روز شده و فروشندگان نیز سعی دارند از این فرصت جهت کسب سود استفاده کنند و با گذاشتن تخفیفاتی در جذب مشتری می کوشند.
در این فضا فروشگاه های آنلاین در ایجاد موج خرید و فروش فرهنگ غربی دستی بر آتش دارند و بیشتر سعی می کنند با استفاده از ایده های غربی به فروش خود رنگ و لعاب مد روز دهند. از این جهت موضوعات بی ربطی که حتی در فرهنگ غرب نیز وجود ندارد در این جشن های من درآوردی بروز و ظهور می یابند.
واقعاً جای پرسش و تأمل وجود دارد که جمعه سیاه - که مربوط به خرید آخر سال میلادی و مختص غربی هاست - اساساً چه ارتباطی به زندگی مردم در ایران و آذرماه سال شمسی دارد؟ حقیقت این است که متأسفانه در فضای جامعه امروز ما از آنجایی که سیاستگذاری و حکمرانی فرهنگی مورد انتظار صورت نگرفته است، شاهد رخدادهایی هستیم که می تواند آرام آرام منجر به تغییر سبک زندگی مردم شود.
این موارد غربی فقط به یک بازار خرید ختم نمی شود و متعلقاتی دارد و کم کم به رسوخ فرهنگ غربی از جمله مواردی چون نگهداری از سگ و گربه و جشن ولنتاین و ... که پیوست همان فرهنگ بیگانه هستند نیز راه می یابد.
از همین رو است که چیزی که در کشور وجود داشته با درونمایه غربی آن به مردم تحویل داده می‌شود. البته فقط چنین مناسبت های اقتصادی مورد بهره‌برداری اقتصادی قرار نمی گیرد و موارد دیگر نیز به فرهنگ کشورمان تزریق می شود تا با ایجاد روز خاص و مناسبت رونق بیشتری به بازارها داده شود.
بر همین اساس جشن های غربی همچون «هالوین» نیز به طور بازاری تبلیغ می شود که با فرهنگ ایرانی غریبه است. این در شرایطی است که همین روش فستیوالی و جشنواره ای در کشورمان وجود داشته که بسیار هم مورد توجه و اقبال مردم بوده است.
جشن های مهرگان و انار و یلدا و ... که هم باعث سکه شدن بازار کاسبان بوده و هم باعث تفریح و شادی و سرگرمی خانواده ها بوده در ایران برگزار می شده است که هنوز هم در سطح محلی اجرا می‌شود.
بنابراین بازار برای رسیدن به سود و رونق خود از جشنواره های غربی استقبال می کند درحالی که در کشورمان هم این موارد وجود دارد و می توان با حفظ فرهنگ ایرانی اسلامی از آن بهره برد.
ماه مبارک رمضان نیز ماه پربرکتی است که به بازار کاسبان نیز رونق می بخشد و از سوی دیگر باید نهادهای مختلف از جمله شهرداری ها و رسانه ها در حوزه فرهنگی با ایجاد جشنواره های مختلف که در تاریخ کشورمان نیز موجود بوده یک نیاز دوسویه را برآورده سازند.
باید به بسیاری از موارد فرهنگی و اقتصادی نگاه سازنده ای داشت و با احیای سنت های حسنه که یادآور خاطرات خوب ایران زمین است، در برابر نفوذ فرهنگی بیگانه قد علم کرد.
انتهای پیام/*