کد خبر: 212442                      تاريخ انتشار: 1403/10/09 - 11:25
در گفت وگو با مینو اصلانی مطرح شد،
نقش زنان در حماسه 9دی و اهمیت انتقال ارزش های آن به نسل آینده
 
حماسه 9 دی تاثیر بسیار شگرف و عمیقی بر جامعه ایران عزیز و پایداری و عمق بخشی به حضور مردم داشت به طوری که در واقع باعث شد که بار دیگر انقلاب اسلامی که یک انقلاب کاملا مردمی است خودش را نشان بدهد.
 
مینو اصلانی رئیس اندیشکده زن و خانواده دانشگاه امام حسین (ع) و مسئول سابق بسیج جامعه زنان کشور در گفت وگو با خبرنگار زنان نیوز به مناسبت سالروز حماسه 9 دی و جایگاه و نقش زنان در این حماسه و انتقال ارزش های آن به نسل آینده گفت:
حماسه 9 دی چه تأثیری بر نقش زنان در جامعه ایران داشت و چگونه می‌توان این تأثیرات را به نسل آینده منتقل کرد؟
حماسه نه دی تاثیر بسیار شگرف و عمیقی بر جامعه ایران عزیز و پایداری و عمق بخشی به حضور مردم داشت به طوری که در واقع باعث شد که بار دیگر باعث شد این انقلاب اسلامی که یک انقلاب کاملا مردمی است خودش رو نشون بده و حضور مردم و به ویژه حضور زنان و خانواده در نه دی یک حماسه ای آفرید که زمینه رو برای حضور و فعالیت و کنشگری بیشتر زنان به مراتب فراهم کرد می خوام بگم یکی از اثرات مهمش این بود که فضا در واقع آماده تر و ظرفیت های بیشتری ایجاد شد برای اینکه زنان بتوانند اون نقش آفرینی خودشون رو داشته باشند چرا که وقتی جامعه دارای امنیت روانی و به همه جهات امنیت داشته باشه در واقع در این جامعه توام با آرامش و امنیت طبیعی است که زنان بهتر می توانند وظایف خودشون رو به انجام برسونن به ویژه وظایف اجتماعی و پیش برندگی اجتماعی رو. بنابراین تاثیر مستقیمی که می تونم بگم بر نقش زنان داشت این بود که فضا را آماده تر کرد برای یک حضور جدی، مؤثر و سازنده. نکته دیگه ای که بسیار قابل تامل هست در واقع رویدادی که نه دی ایجاد کرد و ثباتی که برای کشور ایجاد کرد ایجاد امید و نشاط در خانواده ها و به ویژه آینده روشن را ترسیم کرد که زنان در سایه سار این افق روشن تونستند نقش های مختلف خودشون رو به خوبی ایفا بکنند حالا نقش های مادری همسری خودشان رو به خوبی ایفا بکنند
زنان در حماسه 9 دی چه نقشی ایفا کردند و این نقش‌ها چگونه می‌تواند الهام‌بخش نسل‌های جدید باشد؟
نقش تاریخی که زنان در نه دی ایجاد کردند را باید عرض کنم که ببینید نمی دونم در این کاری که شما دارید انجامید فضای سال هشتاد و هشت ترسیم می شه یا نه چون تا فضای سال هشتاد و هشت ترسیم نشه و در واقع اون جو سنگین سختی که در جامعه که می کردن در واقع به خیابون ها به نوعی مردم ترس داشتن از اینکه تو خیابون حضور پیدا بکند اوباش و اراذل خود فروخته همراه با گروه های مختلف منافقین سایرین که حتی آموزش دیده بودن سرویس های جاسوسی موساد و غیره این فضای سنگین در واقع باعث شده بود که حتی بعضی خانواده از اینکه در خیابون ها حضور پیدا کنند فرزندانشون در خیابان پیدا بکنن واقعا یک ترسی وجود داشت به نظرم قبل از اینکه به این موضوعات بپردازیم حتما اون فضای سال هشتاد و هشت ترسیم بشه که اراذل اوباش در هر گوشه ای از کشور و شهرهای مختلف می ریختن مغازه مردم آتیش می زدن خیابون ها رو می بستن وسایل عمومی رو به شدت تخریب می کرد حتی آمبولانس هایی که برای بردن بیماران و مجروحین استفاده میش این آمبولانس ها رو آتیش می زدن در واقع با هدایت سرویس های جاسوسی و متعدد صف بی بصیرتی دو تا از نامزدهای انتخابات که در واقع رای نیاورده بود اون موضوع بسیار سخیف رو به نظام اسلامی تهمت زدند که تقلب شده ببینید اگر این فضا رو ترسیم بکنیم بعد می بینیم که مردم در 9 دی چه حماسه آفریدند و زنان چقدر نقش فعال و اثری داشتن در خصوصا در 9 دی گرچه در طول سال هشتاد و هشت زنان با بصیرت تلاش می کردند که از طریق فضای مجازی از طریق در واقع تبیین برای افراد مختلف و خانواده ها این فضای ملتهب رو کام تبیین بکنند که ریش حاشیه از کجا داره هدایت می شود اما همه این ها بسیار ضروری بود اما کافی نبود لازم بود اما کافی نبود اون چیزی که به عنوان یک نقطه عطف شکل گرفت حضور واقعا صدها در واقع می خوام بگم که ده ها میلیونیه مرد و به ویژه زنان در خط مقدم این حضور بزرگی اجتماعی و فرهنگی بود یعنی زنان با بصیرت کامل نسبت به فرمان ولایت نسبت به امر ولایت و اینکه اون بصیرت عمیق رو نسبت به اهداف انقلاب اسلامی داشتند و همین طور بسیار با دیدگاه باز و روشن دشمن رو شناختن یعنی می خوام بگم این بصیرت زنان بود اون ها رو در نه دی به خیابان ها آورد و وقتی که به هر حال نگاه می کنیم در در واقع تجمع بزرگ و اون مای عظیم ببینیم حضور زنان چقدر پررنگ همراه با فرزندانشون همراه با خانوادشون و این حضور زنان در واقع نشون داد که مردمی بودن انقلاب همچنان مستمر ادامه داشته تا اون روز و تا امروز یعنی حضور زن حضور خانواده است حضور لایه های اجتماعی عمیق مادر به فرموده هم حضرت امام هم حضرت آقا داشتیم موارد زیادی در قبل از انقلاب اسلامی که خیزش هایی بود اما چون این خیزش ها حضور زنان و خانواده نبوده از لایه های عمیق اجتماعی برخوردار نبوده و لذا به نتیجه نرسیده دقیق پس از پیروزی انقلاب اسلام اسلامی که هم زمان زنان نقش پررنگی داشتند در نه دی حضور زنان نشون داد که این انقلاب مردمی همچنان مستمر و پایدار و لایه های مختلف اجتماعی در واقع در اون سهیم هستند و انقلاب و نظامشون نیست دادن و خود مردم بود که ثبات و آرامش رو دوباره به جامعه برگردوندن به خصوص حضور زنان لایه های اجتماعی رو تعمیق بخشید
چگونه می‌توان داستان‌ها و تجربیات زنان شرکت‌کننده در حماسه 9 دی را جمع‌آوری و مستند کرد تا به نسل‌های آینده منتقل شود؟
ببینید این کار پژوهشگاه ها و موسسات علمی و به ویژه اندیشگاه تجربه نگاری انقلاب اسلامی است در کشور یک اندیشگاه تجربه نگاری شکل گرفته که تجارب چهار دهه پر افتخار رو ثبت و ضبط می کنه و قطعا این در واقع به عهده اندیشگاه ها پژوهشگاه ها و رشته های مختلفی است از مردم شناسی جامعه شناسی روان شناسی از بعد اعتقادی و در واقع اون باور قلبی مردم نسبت به خداوند، اعتقاد و ایمان مردم.یعنی از ابعاد مختلف ین باید مورد بررسی و کنکاش قرار بگیرد و تبدیل بشه به پایان نامه های عمیق تحصیلات تکمیلی تبدیل بشه به موضوعات مهمی که مورد پژوهش قرار بگیره و قطعا در این پژوهش ها در واقع مشخص خواهد شد که حضور تمامی مردم و از جمله زنان چقدر این حماسه رو واقعا ماندگار و پایدار کرده و باعث درخشیدن و پیروزی حق و در واقع یک بار دیگر پیروزی حق بر باطل رو شاهدش بودیم که اتفاق افتاد
آیا شما معتقدید که حماسه 9 دی باید بخشی از آموزش‌های رسمی مدارس باشد؟ چرا یا چرا نه؟
وقتی که ما همون بحث سوال قبلی رو ادامه بدیم و در واقع روایت های دقیق و بسیار همه جانبه را درباره نه دی شکل بدیم قطعا ما بر اساس اون تجارب و اتفاقاتی که رخ داد این ها رو باید از طریق مدیریت دانش بتونیم منتقل بکنیم و لازم هست که تجارب افراد در واقع شرکت کننده در نه دی؛ مردم، سیاست گذاران و به هر حال کسانی که نقش داشتند از این ها در واقع تجربه نگاری بشه و این دانش ضمنی تبدیل به دانش صریح بشه که قابل بهره برداری در دانشگاه ها و مدارس قرار بگیرد.این حماسه عظیمی است که اگر ما آن را مطرح نکنیم قطعا به یک خلا جدی در روایت از انقلاب اسلامی دچار خواهیم شد همون طور که درست مشروطه رو حضرت آقا بارها فرمودند که مشروطه باید در واقع جوانان بارها بخوانند حوادث مختلفش بازیگرانش نقش مسقیم آمریکا در کودتا و به هر حال این حوادث باید به لحاظ تاریخی برای جوانان مطرح بشه تا اینکه اینا یک پشتوانه ای باشه برای اینکه در آینده بتونند برای کشورشون درست تصمیم بگیرند و همیشه در صحنه باشند قطعا یکی از ضروریات تبدیل این دانش ضمنی به دانش صریح است آموزش در مجامع علمی و دانشگاهی و حتی اندیشکده هایی برای این مسئله به نظر من باید شکل بگیره و به صورت تاریخی مورد بررسی و کنکاش قرار بگیره که ما قطعا نیازمند حداقل یک اندیشکده در مورد نه دی هستیم
نقش رسانه‌ها و فضای مجازی در ترویج فرهنگ حماسه 9 دی و آگاهی‌بخشی به جوانان چیست؟
به هر حال عصر جدید عصر رسانه هاست که البته همیشه رسانه در شکل های مختلفش بسیار مهم بوده حالا در یک دوره ای سینه به سینه در واقع به مسائل منتقل می شده و در قالب نقالی ها و به هر حال شکل های مردمی مسائل و موضوعات منتقل شده امروز شکل پیچیده تر و ابزار اون هم پیچیده تر و البته در دسترس تر قرار گرفته خودش یک فرصتی است که وقتی ابزارهای رسانه ای در دسترس هست ما به خوبی می تونیم از اون ها استفاده بکنیم برای اینکه به پیام نه دی دائم منتقل شد ا واقعا نباید در هشتاد و هشت باقی بمونه. نه دی یک حماسه جاودانی که از طریق روایت ها از طریق حتی مجالس مداحی، ملودی خوانی این حماسه باید منقل بشه چون در امتداد حماسه عاشورا ست کربلا در کربلا می ماند اگر زینب سلام علیها نبود و این روایت عمیق از عاشورا شکل می گرفت بنابراین اگر بخواهیم به نه دی بعنوان یک حماسه ی عمیق برای محور مقاومت برای همه مردم مستضعفی که به دنبال حق طلبی هستند حماسه نه دی منتقل بشه من عرض کردم بگم به هر حال اندیشکده هایی برای این مسئله شکل بگیره جا داره که کاملا به لحاظ علمی به لحاظ احساسی عاطفه ای که در نه دی شکل گرفت همبستگی که بین مردم در سراسر کشور ایجاد شد این همه به زیبایی منتقل شد و این حماسه یک پشتوانه قوی مبارزه علیه ظلم ستم استکبار جهانی باشه و به جوانان این انگیزه رو بده که می توان با دست خالی در مقابل دشمنانی که صف کشیده بودن تمام رسانه ها بسیج شده بود برای اینکه این نظام فروپاشیده نظر مردم جوان مطرح بکنند خب این خیلی خیلی سنگین بود خیلی در واقع فضای سنگینی رو رسانه به وجود آورده بودند شایعات بسیار سنگین و پشت سر هم بدون وقفه که کی واقعا مردم رو دچار سردرگمی می گن این همه خبر مهم به شکل های مختلف شبکه های مختلف در واقع پلتفرم های مختلف همین طوری منتقل می شد و لذا ایستادگی در برابر یک چنین فضای سنگین واقعا به جز حماسه بزرگ نمی شه ازش یاد کرد بنابراین رسانه ها همچنان وظیفه دارند که این حماسه رو به خوبی منتقل بکنن و همین طور هنرمندان ما به هر حال یک دونه فیلم برای اینچین حماسه ای خیلی کمه قطعا هنرمندان متعهد کارگردانان و متعهد و نویسندگان میان تو این زمینه وظیفه خودشون روانجام بدن
چگونه می‌توان از هنر (مانند ادبیات، سینما، تئاتر) برای انتقال پیام‌های حماسه 9 دی به نسل جدید استفاده کرد؟
خب ما تو این زمینه هنر انقلاب به نظرم خیلی جای کار داره ما آن چنان که باید در واقع انقلاب، ورزش و موضوعاتی مثل نه دی که باعث تثبیت و ثبات در واقع در مسیر انقلاب اسلامی شد رو کمتر بهره بردیم و به نوعی تربیت یافتگانی که بتوانند درک درستی از این مسائل داشته باشند و دغدغه این کارو داشته باشند شاید به تعداد انگشتان یک دست هم نداریم به نظرم می رسه که جشنواره عمار یک ظرفیت خیلی خوبی است که بتونه در قالب های مختلف از تئاتر، داستان و رمان بهره ببره. ما واقعا باید تا الان حداقل چند تا رمان در این خصوص نگاشته باشیم و به زبان های مختلف اهدا بکنیم به مردم مستضعف جهان که واقعا از این همه ظلم و ستم امریکای جنایتکار و رژیم صهیونیستی انگلیس خبیث او آلمان و فرانسه که همه پشت این فتنه ها هستن واقعا مردم مستضعف دائم دارن از این آسیب می بینن و این رمان ها می تونه درس بزرگی برای اون ها باشه چون دنیا زبان رمان رو می فهمه و ارتباط برقرار می کنه به نظرم به هر حال جشنواره هایی مثل عمار باید در ابعاد مختلف گسترش پیدا بکنه ظرفیت سازی های جدیدی شکل بگیره و همین طور از طریق یک هنر جهانی یعنی باید ما این حماسه عظیم رو که مستقیم مقابل براندازان آمریکایی و رژیم صهیونیستی ایستادن این رو با همکاری کشورهای دیگه تبدیل بکنیم به در واقع از تجارب هم که مورد ظلم و ستم استکبار جهانی قرار گرفتن و بصورت مشترک فیلم های مشترک ساخته بشه، سریال های مشترک و طولانی در واقع ساخته بشه، ظرفیت های محور مقاومت استفاده بشه، برای تولید این فیلم های در واقع ملیت های مختلف از کشورهای مختلف آفریقا که تا این حد مورد ظلم قرار گرفتن از برده داری تا همین الان که ثروت های ملی آنها غارت میشه توسط امریکا. از آمریکای جنوبی در واقع آمریکای لاتین به نظرم به هر حال هنر انقلاب خیلی ظرفیت داره و این موضوع میتونه در واقع نتیجه برسد
آیا شما نمونه‌هایی از فعالیت‌های موفق در زمینه انتقال ارزش‌های حماسه 9 دی به جوانان سراغ دارید؟ لطفاً توضیح دهید.
در خصوص تجارب موفق به هر حال نمی تونیم بگیم نبوده چون اگر نبود که امروز جوانان ما نمی تونستن با مقاومت ارتباط برقرار کنن اگر پشتوانه نه دی نبود و منتقل نشده بود قطعا امروز ما شاهد این نبودیم که جوانانی تا این حد با گام های استوار آمادگی دارن که میان اعلام می کنن که ما می خوایم بریم کمک کنیم به فلسطین به غزه و لبنان مطمئنا در واقع این ارتباط برقرار شده بین آنچه که در نه دی اتفاق افتاده رفتارهای مقاومتی که امروز جوانان ما دارن اما حالا که بخواهم یکی چند مورد مثال بزنم الان به ذهنم نمیرسه منتها خیلی خلا وجود داره یعنی انصافا باید گفت که در موردنه دی فقط یه سری کارهای تبلیغاتی حالا در تلویزیون این ها صورت می گیره اما اینکه در قالب یک سلسله فعالیت های ماندگار منتقل بشه و اثراتش رو ببینیم تو این زمینه هنوز همچنان ضعف وجود دارد
به نظر شما، چه ویژگی‌هایی باید در برنامه‌های آموزشی برای معرفی حماسه 9 دی به جوانان مدنظر قرار گیرد؟
مهم ترین ویژگی های آموزشی باید در قالب برنامه ها ی تربیتی صورت بگیرد برنامه های تربیتی نمیتواند این حماسه را منتقل بکنه در قالب فعالیت تربیتی مستمر. ای کاش مثلا بخشی از خیابان یا مغازههایی که تخریب شده بود را نگه می داشتیم تا این ها از نزدیک نبینند که چه اتفاقی افتاده انتقالش بسیار سخته و کاش این تدبیر همان موقع توسط میراث گردشگری یا جاهای دیگه انجام میشد.
ما یادمون هست چه ساختمان بانک هایی که ویران شد بخشی از اینها به عنوان یک موزه باید وجود داشته باشد تا جوانان از نزدیک ببینند. ما نیازمند یک موزه هستیم که این فتنه گران وابسته و کسانی که گول خورده بودن واقعا خیلی از جوانانی که تو این موضوع شرکت کردن بعدهاگفتند ما واقعا نمی دانستیم که چه فاجعه ای داریم باهاش همراهی می کنیم بهرحال از طریق موزه یا از طریق رو شهای پیشرفته ای که امروزه وجود دارد تا جوانان در حال و هوا قرار بگیرند تا قرار نگیرند واقعا سخته که بشه منتقل کرد چیزی که دیده شده را. شنیدن کی بود مانند دیدن. مگر اینکه اون فضا در قالب فضای مجازی و تکنیک های دیجیتالی امروز بازسازی بشه و یا در قالب موزه هایی که شکل های دیجیتال قابل انتقال هست وقایع تا بتونن در واقع در فضای اون وقایع قرار گرفتند و بتونن حماسه نه دی را درک کنند. لذا فقط در قالب آموزش قطعا امکان پذیر نیست و حتما در یک فضای تربیتی و در یک فضای هنری این انتقال صورت بگیرد وتداوم داشته باشد
چگونه می‌توان با استفاده از تجربیات تاریخی مانند حماسه 9 دی، حس هویت ملی و فرهنگی را در بین جوانان تقویت کرد؟
اساس هویت ملت ها رو همین وقایع و حوادث تاریخی رقم می زنه منتها باید این حوادث در واقع حتی از تاریخ میرزا کوچک خان جنگلی و قبل از اون رییسعلی دلواری همین طور در واقع کسانی که در مقابل تجاوزگران به ایران عزیز ایستادگی کردند و مقاومت کردند این ها یک سلسله پشتوانه های تاریخی و بسیار هیجان برانگیز است برای جوانان وقتی که این ها درست ترسیم میشه و برسه به نه دی یک پشتوانه قوی برای جوانان خواهد بود می تونن به این هویت تاریخی شون ببالند چون واقعا به کشورهای غربی مراجعه کنند در مقایسه تطبیقی هم میشه اینو انجام داد در تاریخ آمریکا و رژیم صهیونیستی که اصلا تاریخی نداره حتی آمریکا و این ها کشورهایی هستند که بیش از چهارصد سال قدمت ندارند اما به هر حال وقتی که مقایسه بشه که در تاریخ اون ها جز تجاوز و قتل و غارت و خباثت چیزی نبوده اما در تاریخ ما هرچه که بوده مظلومیت در عین ایستادگی و مقاومت و حقانیت در عین ظلمی که بهش روا شده اما همچنان سرپا ایستاده می تونه این تاریخش ببالد که سرشار از فداکاری و رشادت و مردانگی است و هیچ گاه ظلم به هیچ کشوری صورت نگرفته هیچ گاه قتل و غارتی نسبت به کشورهای دیگه صورت نگرفته و هرچه که بوده دفاع مقدسی بوده از سرزمین از در واقع فرهنگ و آداب و رسوم که این به هر حال حماسه های تاریخی اگه به صورت سلسله وار تبدیل بشه و منتقل بشه می تونه ماندگاری رو داشته باشد.
انتهای پیام/*