معاون وزیر بهداشت : |
قوانین بازدارنده مهم ترین عامل کاهش حوادث ترافیکی و جاده ای/ ۸۳ درصد فوتی تصادفات جاده ای کمتر از ۵۰ سال سن دارند |
|
معاون وزیر بهداشت 83 درصد از فوتیهای تصادفات جادهای را کمتر از 50 سال سن بیان کرد و گفت: 52 درصد از این میزان زیر 30 سال هستند. این افراد جزو گروههای مولد و جوان جامعه محسوب میشوند، بنابراین برای تحقق سیاستهای مرتبط با جوانی جمعیت، باید از وقوع این تصادفات جلوگیری کنیم. |
|
علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی امروز در نشست خبری با اشاره به برگزاری پویش «نه به تصادف» اظهار داشت : یک برنامه سهساله برای کاهش تصادفات تدوین کردهایم و در قالب این پویش، در مرحله نخست، ایام نوروز را به کاهش تصادفات جادهای اختصاص خواهیم داد.
وی با بیان اینکه سالانه 20 هزار نفر بر اثر حوادث جادهای جان خود را از دست میدهند، افزود: میتوان از وقوع 10 هزار مورد از این میزان تلفات جلوگیری کرد؛ چراکه 52 درصد از عوامل مؤثر در تصادفات به خطای انسانی مربوط میشود و حدود 48 درصد آن ناشی از مشکلات جادهای و خودروهای ناایمن است.
رئیسی وجود قوانین بازدارنده را مهمترین عامل کاهش حوادث ترافیکی و جادهای دانست و تصریح کرد: متأسفانه قوانین ما در حوزه رانندگی بازدارنده نیست، درحالیکه اجرای صحیح و اعمال سختگیریهای قانونی میتواند تا 20 درصد از این آمار را کاهش دهد.
وی 83 درصد از فوتیهای تصادفات جادهای را کمتر از 50 سال سن عنوان کرد و گفت: 52 درصد از این میزان زیر 30 سال هستند. این افراد جزو گروههای مولد و جوان جامعه محسوب میشوند، بنابراین برای تحقق سیاستهای مرتبط با جوانی جمعیت، باید از وقوع این تصادفات جلوگیری کنیم.
معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در طول جنگ تحمیلی، سالانه بیش از 20 هزار شهید داشتیم، بیان کرد: اکنون، به دلیل جادههای نامناسب، ایمنی پایین خودروها و فرهنگ نادرست رانندگی، سالانه 20 هزار نفر در تصادفات جان خود را از دست میدهند؛ آماری که با شمار جوانانی که در دوران جنگ تحمیلی از دست دادیم برابری میکند.
رئیسی با تأکید بر اینکه 20 درصد از فوتیهای تصادفات را موتورسواران تشکیل میدهند و عمده علت مرگ آنها عدم استفاده از کلاه ایمنی است، تصریح کرد: در حال حاضر، 12 میلیون موتورسیکلت فرسوده در کشور وجود دارد که از ایمنی لازم برخوردار نیستند و موجب میشوند افراد در تصادفات آسیبهای جدی ببینند.
وی افزود: در دنیا بهطور میانگین بین 3 تا 7 دوربین در هر 100 کیلومتر نصب شده است، درحالیکه در کشور ما به ازای هر 100 کیلومتر، بهطور متوسط تنها 0.2 دوربین فعال وجود دارد که نیمی از آنها نیز خراب است. این در حالی است که در بسیاری از کشورهای جهان، از همین سیستمهای هوشمند برای نظارت بر جادهها و رانندگان استفاده میشود.
معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه حوادث ترافیکی هر ساله پس از بیماریهای قلبی و عروقی و سرطانها، دومین یا سومین عامل مرگومیر در کشور هستند، بیان داشت: هر مرگ ناشی از تصادف حدود 20 میلیارد تومان هزینه برای کشور به همراه دارد و بین 7 تا 8 درصد از درآمد ناشی از تولید ناخالص داخلی صرف حوادث ترافیکی میشود.
ريیسی توسعه حمل و نقل عمومی را یکی از راههای کاهش مصدومان تصادفات بیان کرد و گفت: در حال حاضر، 96 درصد از اتوبوسهای درونشهری، 85 درصد از مینیبوسها، 76 درصد از اتوبوسهای برونشهری و 62 درصد از تاکسیهای درونشهری فرسوده هستند. در عین حال، سهم حملونقل هوایی بسیار پایین بوده و ظرفیت استفاده از قطار نیز محدود است.
او بیان داشت : سالانه حدود 4000 نفر بر اثر تصادفات مرتبط با موتورسیکلت جان خود را از دست میدهند ضمن اینکه 4500 نفر از فوتیهای تصادفات نیز عابران پیاده هستند.
معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه 62 درصد از تصادفات برونشهری رخ میدهد و عمدتاً در محدوده 30 کیلومتری شهرها اتفاق میافتد، تصریح کرد: حدود 52 درصد از فوتیهای تصادفات در صحنه حادثه جان میبازند، 6 درصد حین انتقال به بیمارستان فوت میکنند و 42 درصد نیز در اورژانس بیمارستانها جان خود را از دست میدهند. همچنین، 80 درصد از فوتیها مرد و 20 درصد زن هستند.
رئیس زاده خاطرنشان کرد: 60 درصد از مرگهای ناشی از تصادفات در هشت استان کشور رخ میدهد که شامل تهران، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، اصفهان، فارس، سیستان و بلوچستان، کرمان و خوزستان است، در حالی که استان ایلام کمترین میزان تصادفات را دارد.
انتهای پیام/
خبرنگار: سیما حسینی |