خانواده از دیدگاه استاد مطهری
از ﻧﻈﺮ اﺳﻼم، ﻓﻠﺴﻔﮥ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺗﺸﮑﯿﻞ ﺧﺎﻧﻮاده، ﺟﻨﺒﮥ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ دارد. ﺗﺸﮑﯿﻞ ﮐﺎﻧﻮن ﺧﺎﻧﻮاده، از ﻗﺒﯿﻞ ﺗﺄﺳﯿﺲ ﯾﮏ ﻣﺆﺳﺴﮥ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ و ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ ﯾﺎ ﺻﺤﯽ و ﺑﻬﺪاﺷﺘﯽ اﺳـﺖ ﮐـﻪ ﻧﻤﯽﺗﻮاﻧﺪ زﯾﺎد ﺟﻨﺒﮥ اﻧﺘﻔﺎﻋﯽ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ؛ ﮐﺎﻧﻮﻧﯽ اﺳﺖ ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ ﮐﻪ ﭼﯿﺰ دﯾﮕـﺮ ﺟـﺎی او را ﻧﻤﯽﮔﯿﺮد، ﮐﺎﻧﻮﻧﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻃﺒﯿﻌﺖ و ﻓﻄﺮت ﺑﺮای ﭘﺮورش ﺗﻦ و روح ﻓﺮزﻧﺪ آدم آﻓﺮﯾـﺪه اﺳﺖ و ﻫﯿﭻﭼﯿﺰ دﯾﮕﺮ ﻧﻤﯽﺗﻮاﻧﺪ ﺟﺎی او را ﺑﮕﯿﺮد. از اﯾﻦ ﻧﻈﺮ، ﺟﻨﺒﮥ ﺗﮑﻠﯿﻒ و ﺟﻬﺎد آن، ﺑﺮ ﺟﻨﺒﮥ ﺣﻘﻮﻗﯽ آن ﻣﯽﭼﺮﺑﺪ.
1403/02/12 - 09:57
تاریخ و ساعت خبر:
192769
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - از اردبیل : فریب افغانی فر: اﺳﺘﺎد ﻣﻄﻬﺮی ﯾﮑﯽ از اﻧﺪﯾﺸﻤﻨﺪان ﻣﻌﺎﺻﺮ اﺳﺖ ﮐﻪ دﯾﺪﮔﺎهﻫﺎی ارزﻧـﺪه و ﺑﻌﻀﺎ ﻧﻮآوریﻫﺎی ﺟﺎﻟﺐ و ﺗﺄﻣﻞ ﺑﺮاﻧﮕﯿﺰی درﺑﺎرۀ ﻧﻬﺎد ﺧﺎﻧﻮاده اراﺋﻪ ﻧﻤﻮده اﺳﺖ ﮐﻪ اﯾـﻦ دﯾﺪﮔﺎهﻫﺎ، ﭘـﺲ از ﮔﺬﺷـﺖ ﭼﻨـﺪ دﻫـﻪ، ﻫﻤﭽﻨـﺎن ﺗـﺎزه و روزآﻣـﺪ ﻫﺴـﺘﻨﺪ. ﻣﻄﻬـﺮی، در ﺗﺄﻟﯿﻔﺎت ﺧﻮد ﺑﻪ ﺗﺒﯿﯿﻦ ﻗﻮاﻧﯿﻦ اﺳﻼم ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﯿﺎزﻫﺎی اﻧﺴـﺎن در ﻋﺼـﺮ ﺣﺎﺿـﺮ ﭘﺮداﺧﺘـﻪ اﺳﺖ. ﺑﻪ ﻧﻈﺮ وی، دﯾﻦ اﺳﻼم اﺻﺮار ﻓﺮاواﻧﯽ دارد ﮐﻪ ﻣﺤﯿﻂ ﺧﺎﻧﻮادﮔﯽ، آﻣﺎدﮔﯽ ﮐﺎﻣﻞ را ﺑﺮای ﮐﺎﻣﯿﺎﺑﯽ زن و ﺷﻮﻫﺮ از ﯾﮑﺪﯾﮕﺮ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ. زن ﯾﺎ ﻣﺮدی ﮐﻪ در اﯾﻦ اﻣـﻮر ﮐﻮﺗـﺎﻫﯽ ﮐﻨﻨﺪ، ﻣﻮرد ﻧﮑﻮﻫﺶ ﺻﺮﯾﺢ اﺳﻼم ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. ﺑﻪ ﻧﻈﺮ اﯾﺸﺎن، ﺧﺎﻧﻮاده مکانی اﺳﺖ ﮐﻪ اﻧﺴﺎن از ﺧﻮدﭘﺮﺳﺘﯽ ﺑﻪ ﺧﻮددوﺳﺘﯽ و دﯾﮕﺮ دوﺳﺘﯽ ﻗﺪم ﺑﺮﻣـﯽدارد
از ﻧﻈﺮ ﺷﻬﯿﺪ ﻣﻄﻬﺮی، ﺧﺎﻧﻮاده ﺑﻪﻃﻮر ﮐﻠﯽ ﯾﮏ واﺣﺪ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﮐﻪ از ﺗﺮﮐﯿـﺐ و اﺟﺘﻤﺎع زن و ﺷﻮﻫﺮ و ﻓﺮزﻧﺪان آنﻫﺎ ﺗﺸﮑﯿﻞ ﻣﯽﺷﻮد و ﻗـﺪرت اﺳﺎﺳـﯽ ﺣـﺎﮐﻢ ﺑـﺮ آن، ﻋﻮاﻃﻒ ﻃﺒﯿﻌﯽ اﺳﺖ و ﻫﺮﯾﮏ از ﻓﺮزﻧﺪان ﭘﺲ از ﺑﻠﻮغ و ﮐﻤـﺎل، ﯾـﮏ واﺣـﺪ دﯾﮕـﺮ ﺑـﻪ وﺟﻮد ﻣﯽآورﻧﺪ و اﺣﯿﺎﻧﺎ ﭘﺪر و ﻣﺎدر ﮐﻪ در اول، اﺳﺎس ﺧﺎﻧﻮاده ای ﺑﻮدﻧﺪ، در آﺧﺮ ﻋﻤـﺮ،ﺟﺰء ﺧﺎﻧﻮادۀ ﻓﺮزﻧﺪ ﯾﺎ ﯾﮑﯽ از ﻓﺮزﻧﺪان ﻗﺮار ﻣﯽﮔﯿﺮﻧﺪ. اﯾﺸﺎن ﻣﻌﺘﻘﺪﻧـﺪ ﻋﻠﻘـﮥ ﺧـﺎﻧﻮادﮔﯽ، ﻋﻠﻘﮥ ﺧﺎﺻﯽ اﺳﺖ ﺑﺮ اﺳﺎس ﻋﻮاﻃﻒ و وﺣﺪت و ﯾﮕﺎﻧﮕﯽ و ﺻﻤﯿﻤﯿﺖ، ﺑﺮﺧﻼف ﻋﻠﻘـﮥ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﮐﻪ اﺳﺎس آن ﺑﯿﮕﺎﻧﮕﯽ و ﻋﺪاﻟﺖ اﺳﺖ. اﺟﺰای اﺟﺘﻤـﺎع ﺑـﺰرگ ﻣﺜـﻞ اﻋﻀـﺎی ﯾﮏ ﻣﺎﺷﯿﻦ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﻗﻄﻌﺎت ﺟﺪاﯾﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ و ﭘﯿﻮﻧﺪﻫﺎی ﻓﯿﺰﯾﮑﯽ آنﻫﺎ را ﺑﻪ ﻫﻢ ﻣـﺮﺗﺒﻂ ﮐﺮده اﺳﺖ، وﻟﯽ اﻋﻀﺎی ﺧﺎﻧﻮاده ﻣﺎﻧﻨﺪ اﺟﺰای ﺗﺮﮐﯿﺐﮐﻨﻨﺪۀ ﯾﮏ ﻣﺎدۀ ﺷـﯿﻤﯿﺎﯾﯽ ﻫﺴـﺘﻨﺪ ﮐﻪ روی ﺧﺎﺻﯿﺖ ﻃﺒﯿﻌﯽ ﻣﯿﻞ ﺗﺮﮐﯿﺒﯽ، ﻣﺘﺤﺪ ﺷﺪه و وﺣﺪﺗﯽ ﺑﻪ وﺟـﻮد آورده اند. ﻗـﺎﻧﻮن اﺻﻠﯽ اﺟﺘﻤﺎع ﺑﺰرگ، ﻋﺪاﻟﺖ و ﻗﺎﻧﻮن اﺻـﻠﯽ اﺟﺘﻤـﺎع ﻣﻨﺰﻟـﯽ، ﻋﻮاﻃـﻒ اﺳـﺖ .ﺑﻪ ﻋﻘﯿﺪۀ ﺷﻬﯿﺪ ﻣﻄﻬﺮی، اﺳـﺎس و ﻣﺎﻫﯿـﺖ زﻧـﺪﮔﯽ ﺧـﺎﻧﻮادﮔﯽ، ﺷـﺮﮐﺖ و ﻣﺎﻟﮑﯿـﺖ ﻧﯿﺴﺖ، ﺑﻠﮑﻪ وﺣﺪت اﺳﺖ. اﯾﻦ ﻧﻮﻋﯽ زﻧﺪﮔﯽ ﻃﺒﯿﻌﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻗﺎﻧﻮن ﺧﻠﻘﺖ، ﻃﺮح آن را در ﺳﺮﺷـﺖ زن و ﻣـﺮد رﯾﺨﺘـﻪ اﺳـﺖ، ﻧـﻪ ﺑﺮاﺳـﺎس ﺷـﺮﮐﺖ ﺳـﺎدۀ ﻃﺮﻓﯿﻨـﯽ ﮐـﻪ دو ﻧﻔـﺮﺳﺮﻣﺎﯾﻪﻫﺎی ﺧﻮد را ﮐﻪ ﻣﺎﻧﻨـﺪ ﯾﮑـﺪﯾﮕﺮ اﺳـﺖ ﺑـﻪ ﻣﯿـﺎن ﺑﮕﺬارﻧـﺪ و ﻫـﺮ دو در ﻣﺠﻤـﻮع، ﺷﺮﯾﮏ ﺷﻮﻧﺪ. ﺧﻠﻘﺖ، ﻃﺮح اﯾﻦ ﻣﻄﻠﺐ را ﺑﻪ اﯾﻦ ﺷﮑﻞ رﯾﺨﺘﻪ، ﮐﻪ دو ﻣﻮﺟﻮد در ﺷـﮑﻞ و وﺿﻊ ﻣﺨﺘﻠﻒ، ﺑﻪﺻﻮرت دو ﻗﻄﺐ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻨﻔـﯽ ﯾﮑـﺪﯾﮕﺮ را ﺟـﺬب ﮐﻨﻨـﺪ .
ﺗﺎ ﻗﺒﻞ از ازدواج، ﻓﻘـﻂ من وﺟـﻮد داﺷـﺖ و ﻫﻤـﻪﭼﯿﺰ ﺑـﺮای من ﺑـﻮد. اوﻟـﯿﻦ ﻣﺮﺣﻠﻪای ﮐﻪ اﯾﻦ ﺣﺼﺎر ﺷﮑﺴﺘﻪ ﻣﯽﺷﻮد، ﯾﻌﻨﯽ ﯾﮏ ﻣﻮﺟـﻮد دﯾﮕـﺮی ﻫـﻢ در ﮐﻨـﺎر اﯾـﻦ من ﻗﺮار ﻣﯽﮔﯿﺮد و ﺑﺮای او ﻣﻌﻨﺎ ﭘﯿﺪا ﻣﯽﮐﻨﺪ، ﺑﻌﺪ ﮐﻪ دارای فرزند ﻣﯽﺷـﻮد، دﯾﮕـﺮاو ﻣﯽﺷﻮد اوها، و ﮔﺎﻫﯽ آنﭼﻨﺎن اوها ﻣﯽﺷﻮد ﮐﻪ ﮐﻢﮐـﻢ اﯾـﻦ من ﺑﯿﭽـﺎره ﻓﺮاﻣﻮش ﻣﯽﺷﻮد و ﻫﻤﻪاش ﻣﯽﺷﻮد او و او ها و اﯾﻦﻫـﺎ، ﻗـﺪمﻫﺎی اوﻟـﯽ اﺳـﺖ ﮐـﻪ اﻧﺴﺎن از ﺣﺎﻟﺖ ﻣﻦ ﺑﻮدن و ﺧﻮدﺧﻮاﻫﯽ ﺧﺎرج ﻣﯽﺷﻮد و ﺑﻪﺳﻮی ﻏﯿـﺮ دوﺳـﺘﯽ ﻣـﯽرود و او ﻫﻢ ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻬﺶ ﻗـﺮار ﻣﯽﮔﯿـﺮد. ﻋﺎﻣـﻞ ﺗﺸـﮑﯿﻞ ﺧـﺎﻧﻮاده ﮐـﻪ ﺧـﻮد ﯾـﮏ ﻋﺎﻣـﻞ اﺧﻼﻗﯽ اﺳﺖ - و اﯾﻦ، ﯾﮑﯽ از ﻋﻠﻞ ﺗﻘﺪس ازدواج در اﺳﻼم اﺳﺖ - ﻋﺎﻣﻠﯽ اﺳـﺖ ﮐـﻪ ﺟﺎﻧﺸﯿﻦ ﻧﻤﯽﭘﺬﯾﺮد
ﺷﻬﯿﺪ ﻣﻄﻬﺮی ﺑﯿﺎن ﻣﯽﮐﻨﺪ زﻧﺪﮔﯽ ﺧﺎﻧﻮادﮔﯽ ﺑﺸﺮ، ﺻﺪ در ﺻﺪ ﻃﺒﯿﻌﯽ اﺳﺖ؛ ﯾﻌﻨـﯽ اﻧﺴﺎن ﻃﺒﯿﻌﺘﺎ ﻣﻨﺰﻟﯽ آﻓﺮﯾﺪه ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻓﺮﺿﺎ، در ﻃﺒﯿﻌﯽ ﺑـﻮدن زﻧـﺪﮔﯽ ﻣـﺪﻧﯽ اﻧﺴـﺎن ﺗﺮدﯾﺪ ﮐﻨﯿﻢ، در ﻃﺒﯿﻌﯽ ﺑﻮدن زﻧﺪﮔﯽ ﻣﻨﺰﻟﯽ، ﯾﻌﻨﯽ زﻧﺪﮔﯽ ﺧﺎﻧﻮادﮔﯽ او ﻧﻤﯽﺗﻮاﻧﯿﻢ ﺗﺮدﯾـﺪ ﮐﻨﯿﻢ. ﺣﺴﺎب زﻧﺪﮔﯽ ﺧﺎﻧﻮادﮔﯽ از زﻧﺪﮔﯽ اﺟﺘﻤـﺎﻋﯽ ﺟﺪاﺳـﺖ. در ﻃﺒﯿﻌـﺖ، ﺗـﺪاﺑﯿﺮی ﺑﻪﮐﺎر ﺑﺮده ﺷﺪه ﮐﻪ ﻃﺒﯿﻌﺘـﺎ اﻧﺴـﺎن و ﺑﻌﻀـﯽ ﺣﯿﻮاﻧـﺎت، ﺑﻪﺳـﻮی زﻧـﺪﮔﺎﻧﯽ ﺧـﺎﻧﻮادﮔﯽ وﺗﺸﮑﯿﻞ ﮐﺎﻧﻮن ﺧﺎﻧﻮادﮔﯽ و داﺷﺘﻦ ﻓﺮزﻧﺪ ﮔﺮاﯾﺶ دارﻧﺪ. ﻗــﺮاﺋﻦ ﺗــﺎرﯾﺨﯽ، دوره ای را ﻧﺸــﺎن ﻧﻤﯽدﻫــﺪ ﮐــﻪ در آن دوره، اﻧﺴــﺎن ﻓﺎﻗــﺪ زﻧــﺪﮔﯽ ﺧﺎﻧﻮادﮔﯽ ﺑﺎﺷﺪ؛ ﯾﻌﻨﯽ زن و ﻣﺮد ﻣﻨﻔﺮد از ﯾﮑﺪﯾﮕﺮ زﯾﺴﺖ ﮐﻨﻨﺪ و ﯾﺎ راﺑﻄـﮥ ﺟﻨﺴـﯽ ﻣﯿـﺎن اﻓﺮاد، ﺻﻮرت اﺷﺘﺮاﮐﯽ و ﻋﻤﻮﻣﯽ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ. زﻧﺪﮔﯽ ﻗﺒﺎﯾﻞ وﺣﺸﯽ ﻋﺼﺮ ﺣﺎﺿﺮ، ﮐﻪ ﻧﻤﻮﻧﻪای از زﻧﺪﮔﺎﻧﯽ ﺑﺸﺮ ﻗﺪﯾﻢ ﺑﻪﺷﻤﺎر ﻣﯽرود ﻧﯿﺰ ﭼﻨﯿﻦ ﻧﯿﺴﺖ.
ﻣﻄﻬﺮی ﻣﻌﺘﻘﺪ اﺳﺖ ﮐﻪ ﯾﮑﯽ از ﭘﺪﯾﺪهﻫﺎی ﻋﺼﺮ ﻣﺎ، ﺗﺰﻟﺰل و ﺳﺴـﺘﯽ ﭘـﺬﯾﺮﻓﺘﻦ ﺑﻨﯿـﺎنﺧﺎﻧﻮادﮔﯽ اﺳﺖ. در اﯾﻦ ﺟﻬﺖ ﮐﻪ اﺳﺎس زﻧﺪﮔﯽ ﺧﺎﻧﻮادﮔﯽ، اﺳﺘﺤﮑﺎم ﮔﺬﺷﺘﮥ ﺧﻮد را از دﺳﺖ داده، ﺗﺮدﯾﺪ ﻧﯿﺴﺖ و در اﯾﻨﮑﻪ ﻋﻮاﻣﻠﯽ ﭘﺪﯾﺪ آﻣﺪه ﮐﻪ، ﺑﻪ ﻗﻠـﺐ زﻧـﺪﮔﯽ ﺧـﺎﻧﻮادﮔﯽ زده، ﺷﮏ ﻧﻤﯽﺗﻮان ﮐﺮد. ﺑﻪ ﻋﻘﯿﺪۀ ﺑﺮﺧﯽ، اﯾﻦ ﭘﺪﯾﺪه ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺑﺴﯿﺎری از ﭘﺪﯾﺪهﻫﺎی دﯾﮕﺮ، ﻣﻌﻠﻮل و ﻣﻮﻟﻮد ﻏﻮل ﻣﺎﺷﯿﻦ و زﻧﺪﮔﯽ ﺻﻨﻌﺘﯽ اﺳﺖ. اﯾـﻦ ﻣﺎﺷـﯿﻦ اﺳـﺖ ﮐـﻪ ﺗﻤـﺎم ﺷـﺌﻮن زﻧﺪﮔﯽ را ﻣﺘﺤﻮل و دﮔﺮﮔﻮن ﮐﺮده و در زﻧﺪﮔﯽ ﺧﺎﻧﻮادﮔﯽ ﻧﯿﺰ اﺛﺮ ﮐﺮده اﺳـﺖ. در اﯾﻨﮑـﻪ زﻧﺪﮔﯽ ﺧﺎﻧﻮادﮔﯽ را، ﺑﺎﯾﺪ اﺳﺘﺤﮑﺎم ﺑﺨﺸﯿﺪ ﺗﺮدﯾﺪ ﻧﯿﺴﺖ. ﺣﺘﯽ ﮐﻤﻮﻧﯿﺴـﺖﻫﺎ ﮐـﻪ اﺣﯿﺎﻧـﺎ درﮔﺬﺷﺘﻪ از اﺷﺘﺮاک ﺟﻨﺴﯽ دم ﻣﯽزدﻧﺪ، اﮐﻨﻮن ﻃﺮﻓﺪار آن ﻫﺴﺘﻨﺪ، وﻟﯽ ﻋﺪه ای ﻣﻌﺘﻘﺪﻧﺪ ﮐﻪ اﺳﺘﺤﮑﺎم ﺑﺨﺸﯿﺪن ﺑﻪ زﻧﺪﮔﯽ ﺧﺎﻧﻮادﮔﯽ، ﺑﺎﯾـﺪ ﺑـﺮ ﻣﻌﯿـﺎر ﺟﺪﯾـﺪی ﻏﯿـﺮ از ﻣﻌﯿﺎرﻫـﺎی ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ. ﭼﯿﺰی ﮐﻪ ﺑﯿﺶ از زﻧﺪﮔﯽ ﻣﺎﺷﯿﻨﯽ، ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻣﺨﺮﺑـﯽ ﺑـﺮ اﺳـﺎس ﺧـﺎﻧﻮاده داﺷـﺘﻪ، ﺑﺮﺧـﯽ ﻓﻠﺴﻔﻪﻫﺎ و ﻓﺮﺿﯿﻪﻫﺎ و ﻣﻌﯿﺎرﻫﺎﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪﻋﻨﻮان راه ﻋـﻼج ﭘﯿﺸﻨﻬﺎدﺷـﺪه و ﺑـﺮ ﺷـﺪت درد اﻓﺰوده اﺳﺖ. اﻓﮑﺎر ﻧﺎﺻﻮاب ﺑﻪﻇﺎﻫﺮ ﺻﺤﯿﺤﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ وﺟﻮد آﻣﺪه، ﺑﯿﺶ از ﺧـﻮد زﻧـﺪﮔﯽﻣﺎﺷﯿﻨﯽ، ﺑﻪ ﻗﻠﺐ زﻧﺪﮔﯽ ﺧﺎﻧﻮادﮔﯽ زده اﺳﺖ . ﺗﻤـﺪن ﺟﺪﯾـﺪ و ﻓﻠﺴـﻔﮥ ﺟﺪﯾـﺪ، از اﻫﻤﯿـﺖ و اﺳـﺘﻘﻼل ﺣﯿـﺎت ﺧـﺎﻧﻮادﮔﯽ ﮐﺎﺳـﺘﻪ و ﭘﯿﻮﻧﺪﻫﺎی آن را ﺳﺴﺖ ﮐﺮده اﺳﺖ. ﺑﺴﯿﺎری از وﻇﺎﯾﻒ ﺧﺎﻧﻮادﮔﯽ و ﺣﻘﻮق ﺧـﺎﻧﻮادﮔﯽ را از ﺧﺎﻧﻮاده ﮔﺮﻓﺘﻪ، ﺑﻪ اﺟﺘﻤﺎع ﺑﺰرگ، ﯾﻌﻨﯽ ﺑﻪ دوﻟﺖﻫﺎ و ﭘﺎﻧﺴﯿﻮنﻫﺎ و ﮐﻮدﮐﺴﺘﺎنﻫﺎ و ﻏﯿﺮه داده و ﻃﺮﻓﺪار اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺧﺎﻧﻮاده، ﻧﻮﻋﯽ ﺟﺪا ﻧﯿﺴﺖ و ﻟﺬا ﺑﺎﯾـﺪ ﺣﻘـﻮق و ﺗﮑـﺎﻟﯿﻒ وﻣﺠﺎزات و ﺗﺮﺑﯿﺖﻫﺎی ﻣﺸﺎﺑﻬﯽ ﺑﺎ ﺳﺎﯾﺮ ﺷﺮﮐﺖﻫﺎ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ شهید مطهری ﻣﻌﺘﻘﺪﻧﺪ ﮐﻪ درﺳﺖ اﺳﺖ ﺻﻨﻌﺘﯽ ﺷﺪن و ﻣﺎﺷﯿﻦ در ﺳﺴﺖ ﺷﺪن ﺑﻨﯿﺎن ﺧﺎﻧﻮاده ﺑﯽاﺛﺮ ﻧﯿﺴﺖ، وﻟﯽ ﻋﺎﻣﻞ اﺳﺎﺳﯽ دو ﭼﯿﺰ دﯾﮕﺮ اﺳﺖ:
۱. اﻓﮑﺎر ﻣﺨﺮب و ﺑﯽاﺳـﺎس ﺑﺮﺧـﯽ ﻓﯿﻠﺴـﻮﻓﺎن ﮐـﻪ ﺑـﻪ ﻋﻤـﻖ ﻓﻠﺴـﻔﮥ زﻧـﺪﮔﯽ ﺧـﺎﻧﻮادﮔﯽ ﭘﯽﻧﺒﺮده ﺑﻮدﻧﺪ و آن را ﺗﻨﻬﺎ از درﯾﭽﮥ ﺗﺄﺳﯿﺲ ﯾﮏ ﺷﺮﮐﺖ ﺗﻮﺳﻂ دو ﻧﻔﺮ ﮐﻪ ﺑﺮای ﺗﻤﺘﻊ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﯾﺎﻓﺘﻦ از ﻣﻮاﻫﺐ و ﻟﺬات زﻧﺪﮔﯽ اﺳﺖ، دﯾﺪه اﻧﺪ.
۲. ﻣﻨﻈﻮرﻫﺎی ﺧﻄﺮﻧﺎک اﺳﺘﻌﻤﺎری ﮐﻪ ﺑﺎ اﺳـﺘﻌﻤﺎر، ﻧﻘﺸـﻪﻫﺎی دﻗﯿـﻖ ﺧـﻮد ﺑـﺮایﺑﯽرﯾﺸﻪ و ﭘﻮچ و ﭘﻮک ﮐﺮدن اﻧﺴﺎنﻫﺎ، ﻃﺮحﻫﺎی ﺧﻄﺮﻧﺎک ﻣﯽرﯾﺰد
ﻣﻄﻬﺮی، ﮐﺎرﮐﺮد و ﻓﻠﺴﻔﮥ زﻧﺪﮔﯽ ﺧﺎﻧﻮاده را اﯾﻦ ﭼﻨﯿﻦ ﺑﯿﺎن ﻣﯽﮐﻨﺪ:
اﻟﻒ. ﻣﺸﺨﺺ ﺑﻮدن ﻧﺴﻞﻫﺎ:
ﺑﺸﺮ ﻧﻤﯽﺗﻮاﻧﺪ از اﯾﻦ ﻣﻮﻫﺒﺖ ﺻﺮفﻧﻈﺮ ﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﻧﺴـﻞ آﯾﻨﺪۀ ﺧﻮد را ﻧﺸﻨﺎﺳﺪ و از ﮔﺬﺷـﺘﮥ ﺧـﻮد ﺑﯽﺧﺒـﺮ ﺑﺎﺷـﺪ. وﺟـﻮد وﻟـﺪاﻟﺰﻧﺎی زﯾـﺎد در ﻫـﺮ اﺟﺘﻤﺎع، ﺑﺮای ﺧﻮد آنﻫﺎ و ﺑﺮای اﺟﺘﻤﺎع، ﻧﺎراﺣﺘﯽ ﻋﺠﯿﺒﯽ اﺳﺖ. ﺳﻮﺳﯿﺎﻟﯿﺴــﺖﻫﺎی اﻣﺜــﺎل راﺳــﻞ، اﺧﺘﺼــﺎص ﺧــﺎﻧﻮادﮔﯽ را ﺑــﻪ ﻫﻤــﯿﻦ ﺟﻬــﺖ ﻻزم ﻣﯽﺷﻤﺎرﻧﺪ. راﺳﻞ، زﻧﺎی ﻣﺤﺼﻨﻪ را ﺗﺠـﻮﯾﺰ ﻣﯽﮐﻨـﺪ، اﻣـﺎ ﻓﺮزﻧـﺪ آوردن را از ﻏﯿـﺮ ﺷـﻮﻫﺮﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ﺗﺠﻮﯾﺰ ﻧﻤﯽﮐﻨﺪ.
ب. ارﺿﺎی ﻧﯿﺎزﻫﺎ: ﺑﺸﺮ، ﻋﻼوه ﺑﺮ ﺟﻨﺒﮥ ﺷﻬﻮات ﺣﯿﻮاﻧﯽ ﮐﻪ ﻧﯿﺎزﻣﻨﺪ ﺑﻪ ﺟﻔﺘـﯽ اﺳـﺖﮐﻪ ﺷﻬﻮت او را ارﺿﺎ ﻧﻤﺎﯾﺪ، ﻧﯿﺎزﻣﻨﺪ ﺑﻪ روح دﯾﮕﺮی اﺳﺖ ﮐﻪ از ﻧﻈﺮ ﻋﺸﻖ و ﺻـﻔﺎ ﺑـﺎ اوﻣﺘﺤﺪ ﺑﺎﺷﺪ و ﺳﺮﻧﻮﺷﺖ ﻣﺸﺘﺮﮐﯽ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ.
ﻣﻄﻬﺮی، ﺧﺎﻧﻮاده را ﺗﺮﮐﯿﺒﯽ از دو ﻣﻮﺟﻮد، ﮐﻪ ﯾﮑﯽ در اﺟﺘﻤﺎع ﮐﺎر ﮐﻨﺪ و دﯾﮕﺮی درﺧﺎﻧﻪ ﺗﺴﻠﯽ دﻫﺪ ﻣﯽداﻧﺪ: ﻣﺮد ﮐﻪ ﮐﺎر ﻓﺮﺳﺎﯾﻨﺪه ﻣﯽﮐﻨﺪ، ﻧﯿﺎزﻣﻨﺪ اﺳﺖ ﺑﻪ ﺗﺴﻠﯽ ﺧـﺎﻃﺮ و ﻣﺮﮐﺰی ﮐﻪ آراﻣﺶ روﺣﯽ و اﻃﻤﯿﻨﺎن ﺑﻪ او ﺑﺪﻫﺪ. ﻃﺒﯿﻌﺖ ﻣﺮد، ﺧﻮد ﻋﻼﻗﻪﻣﻨﺪ ﺑـﻪ ﮐـﺎر و ﺗﻼش ﻓﺮاوان اﺳﺖ و زن ﻋﻼﻗﻪﻣﻨﺪ ﺑﻪ ﭘﺮداﺧﺘﻦ ﺑﻪ ﺧﻮد. ﻣﺮد از ﮐﺎر ﺳﯿﺮ ﻧﻤﯽﺷﻮد و زن از ﭘﺮداﺧﺘﻦ ﺑﻪ ﺧﻮد. اﻟﺒﺘﻪ ﻣﻘﺼﻮد اﯾﻦ ﻧﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﻣﺮد ﺑﻪ ﺧﻮد ﻧﭙﺮدازد و ﯾﺎ زن ﮐﺎر دﯾﮕﺮی ﻏﯿﺮاز ﺑﻪ ﺧﻮدﭘﺮدازی ﻧﺪاﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ. ﻣﻘﺼﻮد اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺮای ﻣﺮد، ﭘﺮداﺧﺘﻦ ﺑﻪ ﮐـﺎر ﺧـﺎرج، در درﺟﮥ اول اﺳﺖ و ﺑﺮای زن، ﭘﺮداﺧﺘﻦ ﺑﻪ ﺧﻮد. زن ﺑﺎﯾﺪ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑـﻪ ﺧـﻮد ﺑﺮﺳـﺪ )
ﺧﺼﻮﺻﯿﺎت ﺧﺎﻧﻮاده
ازدواج اﺳﺘﺤﮑﺎم زﻧﺪﮔﯽ ﺧﺎﻧﻮادﮔﯽ
از ﻧﻈﺮ اﺳﻼم، ﻓﻠﺴﻔﮥ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺗﺸﮑﯿﻞ ﺧﺎﻧﻮاده، ﺟﻨﺒﮥ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ دارد. ﺗﺸﮑﯿﻞ ﮐﺎﻧﻮن ﺧﺎﻧﻮاده، از ﻗﺒﯿﻞ ﺗﺄﺳﯿﺲ ﯾﮏ ﻣﺆﺳﺴﮥ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ و ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ ﯾﺎ ﺻﺤﯽ و ﺑﻬﺪاﺷﺘﯽ اﺳـﺖ ﮐـﻪ ﻧﻤﯽﺗﻮاﻧﺪ زﯾﺎد ﺟﻨﺒﮥ اﻧﺘﻔﺎﻋﯽ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ؛ ﮐﺎﻧﻮﻧﯽ اﺳﺖ ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ ﮐﻪ ﭼﯿﺰ دﯾﮕـﺮ ﺟـﺎی او را ﻧﻤﯽﮔﯿﺮد، ﮐﺎﻧﻮﻧﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻃﺒﯿﻌﺖ و ﻓﻄﺮت ﺑﺮای ﭘﺮورش ﺗﻦ و روح ﻓﺮزﻧﺪ آدم آﻓﺮﯾـﺪه اﺳﺖ و ﻫﯿﭻﭼﯿﺰ دﯾﮕﺮ ﻧﻤﯽﺗﻮاﻧﺪ ﺟﺎی او را ﺑﮕﯿﺮد. از اﯾﻦ ﻧﻈﺮ، ﺟﻨﺒﮥ ﺗﮑﻠﯿﻒ و ﺟﻬﺎد آن، ﺑﺮ ﺟﻨﺒﮥ ﺣﻘﻮﻗﯽ آن ﻣﯽﭼﺮﺑﺪ. اﯾﻨﮑﻪ در زﻧﺪﮔﯽ اروﭘﺎﯾﯽ، از ﺗﻌﻬﺪات ﺧﺎﻧﻮادﮔﯽ راﺟـﻊ ﺑـﻪ زن و ﺷﻮﻫﺮ ﯾﺎ ﭘﺪر و ﻣﺎدر و ﻓﺮزﻧﺪان ﮐﺎﺳﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ، ﻧﻪ اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﭘﺲ از آﻧﮑـﻪ ﺑـﻪ ﻓﻠﺴﻔﻪای رﺳﯿﺪﻧﺪ از آن ﮐﺎﺳﺘﻨﺪ، ﺑﻠﮑﻪ در ﻓﺴﺎد ﮐـﺎﻧﻮن ﺧـﺎﻧﻮادﮔﯽ اﻓﺘﺎدﻧـﺪ، ﺑﻌـﺪ ﺑـﺮاﯾﺶ ﻓﻠﺴﻔﻪای ﺳﺎﺧﺘﻨﺪ . ﺑﺪون ﺷﮏ در ازدواج، ﺗﻤﺘﻊ ﺷﺨﺼﯽ و ﻣﺴﺮت ﻓﺮدی وﺟـﻮد دارد؛ اﻧﮕﯿـﺰۀ اﻓـﺮاد در اﻧﺘﺨﺎب ﻫﻤﺴﺮ، ﺑﻬﺮهﻣﻨﺪ ﺷﺪن از ﻣﺴـﺮت و ﻟـﺬت ﺑﯿﺸـﺘﺮ زﻧـﺪﮔﯽ اﺳـﺖ. اﺳـﻼم، اﺻـﺮار ﻓﺮاواﻧﯽ دارد ﮐﻪ ﻣﺤﯿﻂ ﺧﺎﻧﻮادﮔﯽ، آﻣﺎدﮔﯽ ﮐﺎﻣﻞ ﺑﺮای ﮐﺎﻣﯿﺎﺑﯽ زن و ﺷﻮﻫﺮ از ﯾﮑـﺪﯾﮕﺮداﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ .ازدواج از ﻧﻈﺮ اﯾﺸﺎن، ﺗﻨﻬﺎ ﺑﺮای اﯾﻦ ﻧﯿﺴﺖ ﮐﻪ زن و ﻣﺮد از ﻣﺼﺎﺣﺒﺖ ﯾﮑـﺪﯾﮕﺮ ﻟـﺬت ﺑﯿﺸﺘﺮی ﺑﺒﺮﻧﺪ، ﺑﻠﮑﻪ ازدواج و ﺗﺸـﮑﯿﻞ ﮐـﺎﻧﻮن ﺧـﺎﻧﻮادﮔﯽ، ﮐـﺎﻧﻮن ﭘـﺬﯾﺮاﯾﯽ ﻧﺴـﻞ آﯾﻨـﺪه اﺳﺖ. ﺳﻌﺎدت ﻧﺴﻞﻫﺎی آﯾﻨﺪه، ﺑﺴﺘﮕﯽ ﮐﺎﻣﻞ دارد ﺑﻪ وﺿﻊ اﺟﺘﻤـﺎع ﺧـﺎﻧﻮادﮔﯽ، دﺳـﺖ ﺗﻮاﻧﺎی ﺧﻠﻘﺖ ﺑﺮای اﯾﺠﺎد و ﺑﻘﺎ و ﺗﺮﺑﯿﺖ ﻧﺴﻞﻫﺎی آﯾﻨﺪه، ﻋﻼﯾﻖ ﻧﯿﺮوﻣﻨﺪ زن و ﺷﻮﻫﺮی را از ﯾﮏ ﻃﺮف و ﻋﻼﯾﻖ ﭘﺪر و ﻓﺮزﻧﺪی را از ﻃﺮف دﯾﮕﺮ ﺑﻪ وﺟـﻮد آورده اﺳـﺖ. ﻋﻮاﻃـﻒ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و اﻧﺴﺎﻧﯽ، در ﻣﺤﯿﻂ ﺧﺎﻧﻮادﮔﯽ رﺷﺪ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ. روح ﮐﻮدک را ﺣﺮارت ﻣﺤـﯿﻂ ﻓﻄﺮی و ﻃﺒﯿﻌﯽ ﭼﻨﺪ ﺻﺪ درﺟﮥ ﭘﺪر و ﻣﺎدر، ﻧﺮم و ﻣﻼﯾﻢ ﻣﯽﮐﻨﺪ ﺷﮑﯽ ﻧﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﻫﺮ ﭼﯿﺰی ﮐﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﺗﺤﮑﯿﻢ ﭘﯿﻮﻧﺪ ﺧـﺎﻧﻮادﮔﯽ و ﺳـﺒﺐ ﺻـﻤﯿﻤﯿﺖ راﺑﻄﮥ زوﺟﯿﻦ ﮔﺮدد، ﺑـﺮای ﮐـﺎﻧﻮن ﺧـﺎﻧﻮاده ﻣﻔﯿـﺪ اﺳـﺖ و در اﯾﺠـﺎد آن، ﺑﺎﯾـﺪ ﺣـﺪاﮐﺜﺮ ﮐﻮﺷﺶ ﻣﺒﺬول ﺷﻮد و ﺑﺎﻟﻌﮑﺲ، ﻫﺮ ﭼﯿﺰی ﮐﻪ ﺑﺎﻋﺚ ﺳﺴﺘﯽ رواﺑـﻂ زوﺟـﯿﻦ و دﻟﺴـﺮدی آﻧﺎن ﮔﺮدد، ﺑﻪ ﺣﺎل زﻧﺪﮔﯽ ﺧﺎﻧﻮادﮔﯽ زﯾﺎﻧﻤﻨﺪ اﺳﺖ و ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺎ آن ﻣﺒﺎرزه ﮐﺮد. اﺧﺘﺼــﺎص ﯾــﺎﻓﺘﻦ اﺳــﺘﻤﺘﺎﻋﺎت و اﻟﺘــﺬاذﻫﺎی ﺟﻨﺴــﯽ ﺑــﻪ ﻣﺤــﯿﻂ ﺧــﺎﻧﻮادﮔﯽ و در ﮐﺎدر ازدواج ﻣﺸﺮوع، ﭘﯿﻮﻧـﺪ زن و ﺷـﻮﻫﺮی را ﻣﺤﮑـﻢ ﺳـﺎﺧﺘﻪ و ﻣﻮﺟـﺐ اﺗﺼـﺎل ﺑﯿﺸـﺘﺮ زوﺟﯿﻦ ﺑﻪ ﯾﮑﺪﯾﮕﺮ ﻣﯽﺷﻮد .
ﺳﻪ ﻧﻈﺮ درﺑﺎرۀ ﻣﺎﻫﯿﺖ ازدواج و ﺗﺸﮑﯿﻞ ﺧﺎﻧﻮاده
ﺷﻬﯿﺪ ﻣﻄﻬﺮی ﻣﻌﺘﻘﺪ اﺳﺖ ﮐﻪ:
۱. ازدواج، ﻧﻮﻋﯽ ﺣﻖ اﺳﺖ ﺑﺎ ﺷﺮﮐﺖ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﻫﺎی ﺟﺴﻤﯽ و روﺣﯽ از دو ﻃﺮف و ﻓﺮزﻧـﺪ ﻧﯿﺰ، ﻧﻮﻋﯽ اﺳﺘﯿﻔﺎی ﻓﺎﯾﺪه از اﯾﻦ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ اﺳﺖ.
۲. ازدواج، ﺻﺮﻓﺎ ﺗﮑﻠﯿﻒ و ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ اﺳﺖ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺑﻘﺎی ﻧﻮع و ﺗﺮﺑﯿﺖ ﻧﺴﻞ آﯾﻨﺪه.
۳. ازدواج، ﻣﺎﻫﯿﺖ اﺻﻠﯽاش ﺗﮑﻠﯿﻒ اﺳﺖ، وﻟﯽ ﻧﻈﺮ ﺑﻪ اﯾﻨﮑﻪ در ﻃﺒﯿﻌﺖ، ﻋﻘـﻞ و اراده ﺑﺮای اﻧﺠﺎم اﯾﻦ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ، ﮐﺎﻓﯽ ﺗﺸﺨﯿﺺ داده ﻧﺸﺪه و ﺑﻪﺣﺴﺐ ﻏﺮﯾﺰه، ﻧﯿـﺎز ﻃﺒﯿﻌـﯽ است
ﺷﻬﯿﺪ ﻣﻄﻬﺮی در اداﻣﻪ ﺑﻪ ﺷﯿﻮۀ زﻧﺪﮔﯽ در ﻏﺮب اﺷﺎره ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ. زﻧﺪﮔﯽ اروﭘـﺎﯾﯽ ﺑـﻪ ﻧﺤﻮی اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺮد و زن ﻧﻤﯽﺗﻮاﻧﻨـﺪ ﺑـﺎ ﺳـﻮاﺑﻘﯽ ﮐـﻪ ﻗﺒـﻞ از ازدواج از ﺣـﺎل ﯾﮑـﺪﯾﮕﺮ
ﻣﻄﻠﻊاﻧﺪ و ﺑﺎ ﻟﻐﺰشﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺧﻮاﻫﯽﻧﺨﻮاﻫﯽ در ﺧﻼل اﯾﺎم ﻫﻤﺴﺮی از ﯾﮑﺪﯾﮕﺮ دﯾﺪهاﻧـﺪ، ﺻﺪدرﺻﺪ ﺑﺎ ﯾﮑﺪﯾﮕﺮ ﺻﻤﯿﻤﯽ ﺑﻮده ﺑﺎﺷﻨﺪ. ﻣﺨﺼﻮﺻﺎ ﻣـﺮد ﮐـﻪ ﻃﺒﯿﻌـﺖ، او را ﺣـﺎﻓﻆ و ﻧﮕﻬﺒﺎن ﭘﺎﮐﯽ ﻧﺴﻞ ﺧﻮد ﻗﺮار داده اﺳﺖ، ﻧﻤﯽﺗﻮاﻧﺪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ زﻧﯽ ﮐـﻪ ﺑـﻪ ﭘـﺎﮐﯽ او اﯾﻤـﺎن ﻧﺪارد، ﺻﻤﯿﻤﯽ ﺑﻮده ﺑﺎﺷﺪ. ﺷﻬﯿﺪ ﻣﻄﻬﺮی ﻣﻌﺘﻘﺪ اﺳﺖ، ﺧﺎﻧﻮاده از ﻧﻈﺮ اﺳﻼم ﯾـﮏ اﻣـﺮ ﻣﻘـﺪس اﺳـﺖ. از ﻧﻈـﺮاﺳﻼم، آﻧﭽﻪ از اﯾﻦ ﮐﺎﻧﻮن ﮐﻮﭼﮏ ﺳﺎﺧﺘﻪ اﺳﺖ از ﻫﯿﭻ ﭼﯿﺰ دﯾﮕـﺮ ﺳـﺎﺧﺘﻪ ﻧﯿﺴـﺖ و ﺑـﻪ ﻋﺒﺎرت دﯾﮕﺮ، زن ﮔﺮﻓﺘﻦ، ﺷﻮﻫﺮ ﮐﺮدن، ﻓﺮزﻧﺪدار ﺷﺪن، ﯾـﮏ ﻣﺴـﺌﻮﻟﯿﺖ اﺳـﺖ .
ﮐﺎﻧﻮن ﭘﺮورش ﻧﺴﻞ آﯾﻨﺪه ﯾﮑﯽ از ﻣﻬﻢﺗﺮﯾﻦ ﺧﺼﻮﺻﯿﺎﺗﯽ ﮐﻪ ﯾﮏ ﺧﺎﻧﻮاده ﺑﺎﯾﺪ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﻣﺴـﺄﻟﮥ ﺗﻮﻟﯿـﺪ ﻣﺜـﻞ اﺳﺖ. ﺷﻬﯿﺪ ﻣﻄﻬﺮی در اﯾﻦ ﺑﺎره ﻣﻌﺘﻘﺪ اﺳﺖ: ﻣﺴﺄﻟﮥ اﻫﻤﯿﺖ ﺧﺎﻧﻮاده را، ﯾﮑـﯽ از ﻟﺤـﺎظ اﻫﻤﯿﺖ ﻋﻼﻗﻪ ﺑﻪ ﻧﺴﻞ و از ﻃﺮف دﯾﮕﺮ، اﺻﻼح ﻧﺴﻞ ﺑﺎﯾﺪ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺖ، زﯾﺮا ﺑﺴـﯿﺎری
از ﺗـﺪاﺑﯿﺮی ﮐـﻪ ﺑـﺮای ﺧـﺎﻧﻮاده اﺧـﺬ ﺷـﺪه، ﺑـﺮای اﯾـﻦ ﻣﻄﻠـﺐ اﺳـﺖ؛ دﯾﮕـﺮ از ﻟﺤـﺎظ ﺗﺮﺑﯿﺖ ﻧﺴﻞ ﺑﻌﺪ در ﮐﺎﻧﻮن ﺧﺎﻧﻮادﮔﯽ و ﺧﺼﻮﺻـﯿﺎت ﻋﻮاﻃـﻒ ﭘـﺪر و ﻣـﺎدر در ﻓﺮزﻧـﺪ واﯾﻨﮑﻪ ﻣﺤﺒﺖ ﻣﻔﺮط ﭼﻨﺪ ﻫﺰار درﺟﻪای ﻣﺎدر ﻟﻐﻮ ﻧﯿﺴﺖ، ﺑﺎﯾﺪ در ﻧﻈـﺮ ﮔﺮﻓـﺖ. ﺧﻼﺻـﻪ، ﻫﻢ از ﺟﻨﺒﮥ ارزش ﻣﺤﺒﺖ ﭘﺪر و ﻓﺮزﻧﺪی ﺑﺮای ﻧﺴﻞ ﮔﺬﺷﺘﻪ و ﺣﺎﺿـﺮ و ﻣﻘـﺪم و ﻫـﻢ از ﻧﻈﺮ ارزش اﯾﻦ ﻣﺤﺒﺖ ﺑﺮای ﻧﺴﻞ ﺑﻌﺪی و ﻣﺆﺧﺮ، ﺑﺎﯾﺪ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺖ. ﻫﻤﺎنﻃﻮری ﮐﻪ ﻫﺮ ﺣﺮارﺗﯽ، ﻫﺮ اﺛﺮی را ﻧﺪارد. ﻧﺴﺒﺖ ﻣﺤﺒﺖ ﻣﺎدر ﺑﻪ ﻣﺤﺒﺖﻫﺎی ﺑﯿﮕﺎﻧﻪ، ﻧﺴﺒﺖ ﯾﮏ ﺣﺮارت ﭼﻬﺎر ﻫﺰار درﺟﻪای ﺑﻪ ﺣﺮارت ﺻﺪ درﺟﻪای اﺳـﺖ و اﯾـﻦ ﺣـﺮارت ﻏﺮﯾـﺰی ﭼﻨـﺪ ﻫـﺰار درﺟﻪای، ﻟﻐﻮ ﻧﯿﺴﺖ. ﻧﺮم و ﻣﻼﯾﻢ ﮐﺮدن روح ﺑﭽﻪ، ﻓﻘﻂ ﺑﺎ اﯾـﻦ درﺟـﻪ از ﺣـﺮارت ﻣﯿﺴـﺮاﺳﺖ .ﺑﺮﻗﺮاری ﻧﻈﻢ ﺑﺮای ﻏﺮﯾﺰۀ ﺳﺮﮐﺶ ﺟﻨﺴﯽ و ﺗﺄﺛﯿﺮ آن در اﺳﺘﺤﮑﺎم اﺧﻼﻗﯽ ﺑﺮﻗﺮاری ﻧﻈﻢ و اﻧﻀﺒﺎط ﺑﺮای اﯾﻦ ﻏﺮﯾﺰۀ ﺳﺮﮐﺶ، ﮐﻪ ﻫﻤﮥ ﻏﺮاﯾﺰ را ﺗﺤﺖاﻟﺸﻌﺎع ﻗـﺮار
ﻣﯽدﻫﺪ. ﺗﻤﺮﮐﺰ و ﻧﻈﻢ آن، ﺳـﺎزﻧﺪۀ ﺑﺸـﺮ و ﺑـﻪ ﻧﻔـﻊ روح و ﻣﻮﺟـﺪ ﺣﻤﯿـﺖ و ﺣﻤﺎﯾـﺖ و ﻣﺮداﻧﮕﯽ و ﮔﺬﺷﺖ و ﻓﺪاﮐﺎری اﺳﺖ. ﺑﺮﻋﮑﺲ، رﻫﺎ ﺷﺪن و ﻫﺮز ﺷﺪن او، ﻣﻮﺟﺐ ﻫﺪر
رﻓﺘﻦ ﻫﻤﮥ ﻧﯿﺮوﻫﺎ، ارادهﻫﺎ و ﭘﻮک و ﭘﻮچ ﺷﺪن و ﺑﯽرﯾﺸﻪ ﺷﺪن ﺑﺸﺮ اﺳﺖ.
ﺷﻬﯿﺪ ﻣﻄﻬﺮی در ﺑﺎب ﺗﺸﮑﯿﻞ ﺧﺎﻧﻮاده ﻣﻌﺘﻘﺪ اﺳﺖ ﮐﻪ ﯾﮏ ﺳـﺮی ﺧﺼﻮﺻـﯿﺖﻫﺎی اﺧﻼﻗﯽ ﻫﺴﺖ ﮐﻪ اﻧﺴﺎن ﺟﺰ در ﺗﺸﮑﯿﻞ ﺧـﺎﻧﻮاده ﻧﻤﯽﺗﻮاﻧـﺪ آنﻫـﺎ را ﮐﺴـﺐ ﮐﻨـﺪ و آن،
ﻧﻮﻋﯽ ﻋﻼﻗﻪﻣﻨﺪ ﺷﺪن ﺑﻪ ﺳﺮﻧﻮﺷﺖ دﯾﮕﺮان اﺳﺖ. تا اﻧﺴﺎن زن ﻧﮕﯿﺮد و ﺑﭽﻪ ﭘﯿـﺪا ﻧﮑﻨـﺪ و آن ﺑﭽﻪ، ﺷﺪﯾﺪا ﻋﻮاﻃﻒ او را ﺗﺤﺮﯾﮏ ﻧﮑﻨﺪ و ﻣﺜﻼ در ﻣﻮاﻗﻌﯽ ﮐﻪ ﻣﺮﯾﺾ ﻣﯽﺷـﻮد او را ﺑﻪ ﻫﯿﺠﺎن ﻧﯿﺎورد ﯾﺎ ﻣـﺜﻼ ﻟﺒﺨﻨـﺪ ﺑﭽـﻪ در او اﺛـﺮ ﻧﮕـﺬارد، ﻋﻼﻗﻪﻣﻨـﺪ ﺷـﺪن ﺑـﻪ ﺳﺮﻧﻮﺷـﺖ دﯾﮕﺮان، در او ﭘﺪﯾﺪ ﻧﻤﯽآﯾﺪ. ﭘﺲ ازدواج، اوﻟﯿﻦ ﻣﺮﺣﻠﮥ ﺧﺮوج از ﺧـﻮد ﻃﺒﯿﻌـﯽ ﻓـﺮدی و
ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﯿﺪا ﮐﺮدن ﺷﺨﺼﯿﺖ اﻧﺴﺎن اﺳﺖ. ﺑﻌﺪ از ازدواج، وﻗﺘـﯽ ﻣﯽﺧـﻮاﻫﯿﻢ ﮐـﺎر ﮐﻨـﯿﻢ، ﺑﺮای ﻣﻦ ﺗﻨﻬﺎ ﻧﯿﺴﺖ؛ آن »ﻣﻦ« ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺑﻪ »ﻣﺎ« ﻣﯽﺷﻮد، ﺑـﻪﻃﻮری ﮐـﻪ اﻧﺴـﺎن آن ﻗـﺪر ﺑـﻪ ﺳﺮﻧﻮﺷﺖ ﺧﺎﻧﻮاده ﻋﻼﻗﻪﻣﻨﺪ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺳﺮﻧﻮﺷﺖ ﺷﺨﺺ ﺧﻮدش، و رﻧﺞ ﻣﯽﺑﺮد ﺗﺎ آنﻫﺎ در آﺳﺎﯾﺶ ﺑﺎﺷﻨﺪ، اﯾﻦﯾﮏ درﺟﻪ از »ﺧﻮد« اﺳﺖ )
انتهای پیام/*
بازگشت به ابتدای صفحه