زنان ایران اسلامی نقش کلیدی در تحقق مشارکت حداکثری در انتخابات دارند
مدیر حوزه علمیه مشکات رئیس جمهور منتخب، زن را به عنوان زن بودن،اسلامی بودن و ایرانی بودن تعریف،تصویب و اجرا کند
مدیر حوزه علمیه خواهران مشکات گفت : بانوان ما با نقشهای زنانه در انتخابات شرکت نمیکنند بلکه با عناوین دیگه خود را تعریف کردند و به عنوان شهروندان شرکت میکنند،خیلی فرق دارد و انتظار میرود از رئیسجمهوری که منتخب میشود که در این فضا حق زن را به عنوان زن بودن ،اسلامی بودن،ایرانی بودن تعریف،تصویب و اجرا کنند.
1403/04/06 - 12:33
تاریخ و ساعت خبر:
194904
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - خبرنگار زنان امروز در گفتگو با مدیر حوزه علمیه مشکات در خصوص نقش اساسی بانوان در جامعه ایرانی در انتخابات و مقابل تبلیغات گستردهای که برای تخریب نقش مادر و همسر انجام میشود چیست،گفت:نیمی از جمعیت کل دنیا را خانمها و دختران تشکیل دهنده هستند و نظام خانواده بر وزنه مرد و زن تشکیل شده،ما نمیتوانیم منکر تاثیر بسیار زیاد مادران و دختران در کل دنیا باشیم به خصوص جامعهی ایرانی و بحث تبلیغاتی که علیه نقش زن در دنیا وجود دارد که جا دارد این را بگم که در واقع علیه فطرت،واقعیت و حقیقت زن هست و آنها نیز نقش میدهند به زنهایشان براساس تعریفی که از زن دارند که بسیار متفاوت از ان تعریفیست که در جامعهی ایرانی اسلامی خود در تلاش هستیم برای اینکه زنانمان را در بالاترین درجهی خود به دنیا معرفی کنیم،نقشی که اسلام برای زن قائل است و بانوی ایرانی بیش از ۱۴۰۰ سال است که پذیرفته که بین ایرانی بودن و اسلامی بودنش تضاد و تناقضی وجود ندارد و فقط در حال تلاش معرفی هویت خود به دنیا میباشد و این بود که اسلام زن را هم رتبهی مرد دانسته و امتیاز و برتری بیشتری علیرغم تفاوتهای فردی و جسمی بین انها وجود ندارد صرفا بخاطراینکه مرد توانمندی جسمی بیشتری دارد،چرا که این توانمندیها در بین خود مردان نیز متفاوت هست،لذا تعریف زن به عنوان موجودی ضعیفتر که متعاقبش بخواهیم ثابت کنیم که زن ضعیفه نیست و بخواهیم همسو با این تفکر نقش بدهیم میشود همان تبلیغات ضد دینی و ضد اسلامی که در دنیا انجام میشود و زن را وادار به ورزشهایی چون؛بدنسازی،وزنهبرداری،ورزشهای جسمانی و خشونت بار همتراز مردان که انجام دهد و امتیاز بگیرد بابتش که تازه ثابت کند من ضعیف نیستم. درصورتیکه نگاه اسلام کاملا متمایز و متفاوت است زن را با همان ظرافت و ویژگیهای زنانگیاش نیمی از مسئولیتهای کل جامعه را برعهدهاش گذاشته نه از روی تکلیف بلکه به عنوان حقش،حقی که نه از سر جنگ و دعوا داده شود،همان عامل و قدرتی که در فطرت زن نهادینه شده و میتواند ان را به بهترین نحو ایفا کند.
حاجیان در ادامه افزود: یکی ازین حقوق مادر بودن است که نه گرفتنیست و نه بخشیدنی چون پرورش دهنده و تربیت کنندست و متاسفانه میبینم که به انحا و روشهای غیراخلاقی در علم پزشکی و وقیحانه در حال گرفتن این حق میباشند و در صدد نابارور کردن یا موارد دیگر که منجر به بی اخلاقیهایی زننده در نقش زن میباشند که در دنیا کم نگذاشتن در گرفتن این حقو همچنین رفتارها و ابزاری کردن زن که همسر بودن و مادر بودن را بگیرند چرا که تاثیر جامع زن در خانواده و جامعه انقدر بالاست که زن نیمی از خانواده و جامعه را تشکیل میدهد و کسی هم نمیتواند این حق و تاثیر بسزای او را بگیرد و خودش هم نباید این اجازه را بدهد و به همین سبب نقش زن مهم است.لذا شرایط حضورش در خانواده و جامعه باید کامل گردد هرجا زن هست،کودک هم هست و شرایط مادر و کودک باید تکمیل باشد و این همان چیزیست که اسلام میگوید و اگر بحث ریحانه میباشد بحث زندگی در فضای مجازی و حقیقی،اشتغال زنان در فصای سیاسی و اجتماعی همه جز حقوق زن میباشد و اگر دولت یا جامعه میخواهد تعریف کند باید با توجه به تمام نقشهای مادرانه و همسرانه تعریف و متعاقب ان امکانتش را محیا کند به لحاط تاثیر بسزای زن در خانواده و جامعه.
استاد حوزه علمیه در باب کمرنگ بودن و عدم حضور بانوان دانشمند،فرهیخته،نخبه،طلبه و تاثیرگذار در فضای مجازی عنوان کرد؛ ما بین زنان فرهیخته،دانشمند،اندیشمند،نخبه،زنان فعال اجتماعی که در عرصههای مختلف علمی،فناوری و تولید علم نقشآفرینی میکنند وقتی ارزشیابی و تبیین میشود میگویند نقش اینا در رسانه و فضای مجازی کمرنگ میباشد و متاسفانه قیاس میشوند با سلبریتیها،لایفاستایلها و بلاگرهایی که با کمترین بهره هوش علمی،سواد،دانش و هنر خاص که صرفا با آشپزی،نمایش روزمرگیهای خانگی،خودنمایی شروع به طرفدارها یاهوادارانی در فصای مجازی تا برسند به اینفولنسر و تبدیل شوند به ابزاری برای عدهای خاص،جناح و گروههایی که برای تبلیغ خاص مثل انتخابات که اعلام طرفداری از جناح و افراد خاصی میکنند اونم تنها برای منافع مالی و شهرت که کاملا ضد فرهنگ و شرقی بودنه و متاسفانه تفکرات و عملکرد ضد و نقیضی با فرهنگ اصیل ما دارد که این میزان جذابیت ظاهری،طرفداران و شهرتی که دارند را دربست در اختیار این افراد،گروه و جناح میگذارند و در مقابل میپرسند این افراد بانوان فرهیخته،اندیشمند،نخبه و طلاب کجای این فضا و رسانه وجود دارند؟چرا کمرنگ و یا اصلا نیستن؟ که طرح این سوال خود نشان دهندهی پایین بودن و ضعیف بودن سواد،تحلیل و تبیین رخدادهای رسانه میباشد.
حاجیان در ادامه افزود: یکی ازین حقوق مادر بودن است که نه گرفتنیست و نه بخشیدنی چون پرورش دهنده و تربیت کنندست و متاسفانه میبینم که به انحا و روشهای غیراخلاقی در علم پزشکی و وقیحانه در حال گرفتن این حق میباشند و در صدد نابارور کردن یا موارد دیگر که منجر به بی اخلاقیهایی زننده در نقش زن میباشند که در دنیا کم نگذاشتن در گرفتن این حقو همچنین رفتارها و ابزاری کردن زن که همسر بودن و مادر بودن را بگیرند چرا که تاثیر جامع زن در خانواده و جامعه انقدر بالاست که زن نیمی از خانواده و جامعه را تشکیل میدهد و کسی هم نمیتواند این حق و تاثیر بسزای او را بگیرد و خودش هم نباید این اجازه را بدهد و به همین سبب نقش زن مهم است.لذا شرایط حضورش در خانواده و جامعه باید کامل گردد هرجا زن هست،کودک هم هست و شرایط مادر و کودک باید تکمیل باشد و این همان چیزیست که اسلام میگوید و اگر بحث ریحانه میباشد بحث زندگی در فضای مجازی و حقیقی،اشتغال زنان در فصای سیاسی و اجتماعی همه جز حقوق زن میباشد و اگر دولت یا جامعه میخواهد تعریف کند باید با توجه به تمام نقشهای مادرانه و همسرانه تعریف و متعاقب ان امکانتش را محیا کند به لحاط تاثیر بسزای زن در خانواده و جامعه.
استاد حوزه علمیه در باب کمرنگ بودن و عدم حضور بانوان دانشمند،فرهیخته،نخبه،طلبه و تاثیرگذار در فضای مجازی عنوان کرد؛ ما بین زنان فرهیخته،دانشمند،اندیشمند،نخبه،زنان فعال اجتماعی که در عرصههای مختلف علمی،فناوری و تولید علم نقشآفرینی میکنند وقتی ارزشیابی و تبیین میشود میگویند نقش اینا در رسانه و فضای مجازی کمرنگ میباشد و متاسفانه قیاس میشوند با سلبریتیها،لایفاستایلها و بلاگرهایی که با کمترین بهره هوش علمی،سواد،دانش و هنر خاص که صرفا با آشپزی،نمایش روزمرگیهای خانگی،خودنمایی شروع به طرفدارها یاهوادارانی در فصای مجازی تا برسند به اینفولنسر و تبدیل شوند به ابزاری برای عدهای خاص،جناح و گروههایی که برای تبلیغ خاص مثل انتخابات که اعلام طرفداری از جناح و افراد خاصی میکنند اونم تنها برای منافع مالی و شهرت که کاملا ضد فرهنگ و شرقی بودنه و متاسفانه تفکرات و عملکرد ضد و نقیضی با فرهنگ اصیل ما دارد که این میزان جذابیت ظاهری،طرفداران و شهرتی که دارند را دربست در اختیار این افراد،گروه و جناح میگذارند و در مقابل میپرسند این افراد بانوان فرهیخته،اندیشمند،نخبه و طلاب کجای این فضا و رسانه وجود دارند؟چرا کمرنگ و یا اصلا نیستن؟ که طرح این سوال خود نشان دهندهی پایین بودن و ضعیف بودن سواد،تحلیل و تبیین رخدادهای رسانه میباشد.نوع حمله و ضد حملهی ما در برابر دشمن نه درست تعریف شده و نه ارزیابی شده چرا که مگر کاربرد فضای مجازی فقط همین میباشد که امروز در جوامع جهان سوم استفاده میشه؟! آیا یک بانوی تراز اول دانشمند که دو درصد کشور و دنیا را تشکیل میده کارش جمع کردن هوادار و اینگونه مسائل در فضای مجازیست؟! هدفی دیگر ندارد؟یک بانوی طلبه باید روحانیت،عفت و حیا را ابزار کند برای جمع کردن هوادار و خودنمایی در این فضا؟قطعا اینطور نیست بلکه اگر قرار نشر داشته باشد این تفکر، عملکرد و خط فکری زن نخبه ،فرهیخته و اندیشمند است که باید انتشار یابد همینطور که در دنیا اینگونست.کمبود سواد رسانه یعنی به جای استفاده از ابزار و تکنولوژی برای رسیدن به اهداف با هدر رفتن حداقل وقت،در اینجا عدهای کثیر وقت زیادی را تلف میکنند بخاطر حضور در تکنولوژی و این همان فقر سواد رسانست و عدم تبیین و تحلیل درست میشود این رفتار ناهنجارانه در بین زنان و دختران و کمرنگ شدن تفکر بانوان فرهیخته
وی در پاسخ اثر تسهیلات مجلس در حیطه زن و خانواده آیا تاثیری در حضور حداکثری خواهد داشت و معیارهای شناخت اصلح،اذعان داشت؛
یکی از بحثهای تاثیرگذار انتخاب در کشور این است که نیمی از جامعه که قرار رای بدهند خانما هستند و قطعا نیمی از نتایج انتخابات به عهدهی خانمها میباشد لذا باید توجه ویژهای بیشتر شود به این جامعه، چه بسا که حوزههای علمیه در تلاش این فرایند میباشند بخصوص در شناسایی اصلح معیارهای صحیح برای انتخاب اصلح مردم داشته باشند،چه بسا در دورههایی دیده شدهدکه زن را ابزار کردند برای انتخابات برای رای جمع کردن چه در تعریف زن و چه در حقوق زن و چه در انجام وعدهها،اجحاف زیادی داشتند و کسانیکه بیشتر وعده دادند کمتر عمل کردند و متاسفانه کسانیکه دید اسلامی ضعیف تری داشتند،وعدههای بیشتری در حقوق زنها داشتند همانها خلف وعدههایشان نیز بیشتر بود.بحث مهمی که در انتخابات است دو موضوعه:اول حقوق زن را بدرستی تعریف کنند و دوم ابنکه همسو بودن مسئولین فقط برای انتخابات نباشد چرا که حقوقی که تعریف کردند باید اول درمجلس قانونی شود و در دولت به اجرا برسد و انتظار میرود که حقوق زن را در جامعهی ایران اسلامی بر اساس فرهنگ ایران اسلامی تصویب و اجرا شود چرا که متاسفانه آن مسئلهای که میبینیم در انتخابات به اجرا می رسد، عکس این مطلب است و کاملا الگو برداری شده از فرهنگ غرب و دنیای غرب میباشد به همان شکل،الفاظ و همانگونه نگاه ابزارگونه رفتار میکنند.
کارشناس ارشد حقوق خوصی در انتها بیان کرد:بانوان ما با نقشهای زنانه در انتخابات شرکت نمیکنند بلکه با عناوین دیگه خود را تعریف کردند و به عنوان شهروندان شرکت میکنند،خیلی فرق دارد و انتظار میرود از رئیسجمهوری که منتخب میشود که در این فضا حق زن را به عنوان زن بودن ،اسلامی بودن،ایرانی بودن تعریف،تصویب و اجرا کنند.
خوشبختانه اخیرا در دولت سیزدهم کارهایی هرچند خیلی کم د در فرایند فرزندآوری و ازدواج که مسیر امیدوارکنندهای میباشد در مورد زن ایرانی و بالاخره به این نقطه رسیدیم که به عنوان ایرانی بودن باید امتیازات و اختیاراتی نیز برای زن ایرانی در نظر بگیریم،حقوق اسلامی بودن لحاط شود و الا الگوبرداری و کپی برداری نشود چراکه ما فرهنگ مختص خود که تلفیق اسلام و فرهنگ ایرانیست را داریم. هرچند که در بین کاندیدها برای بحث اقتصاد کشورهای مختلف و مثال میزنتد برای الگوبرداری که فلان کشور چه کرد و امثالهم و نمیپسندیم و ناراحت کنندست،اما ناراحت کنندهتر از آن تغییر الگوی زن ایرانی میباشد که با این تفکر وارد عرصهی انتخاباتی نمیشویم و تاثیرگذار نمیشویم اما به عنوان شهروند شرکت میکنیم چرا که زنان و مردان با امید داشتن به وعدهها به وجد نیامدن و شرکت کنند،چراکه نه حجم وعدهها تامل برانگیزه و نه شیوه و گویش که بگوییم اتفاق پررنگی در حال افتادن است؛تنها به عنوان شهروند ایرانی در انتخابات حداکثری شرکت میکنند البته با نقش ولایتمداریشون و از رئیس جمهور منتخب هم انتظار میرود که زنان ولایتمدار تربیت کنند.
انتهای پیام/*
بازگشت به ابتدای صفحه