محققان پي بردند؛

رژيم غذايي سرشار از اُمگا? روند بيماري ALS را کُند مي کند

تحقيقات جديد نشان مي دهد که مصرف اسيدهاي چرب اُمگا ? مانند روغن دانه کتان و گردو ممکن است به کاهش سرعت عملکرد فيزيکي ناشي از «اسکلروز جانبي آميوتروفيک» (ALS) کمک کند.
رژيم غذايي سرشار از اُمگا? روند بيماري ALS را کُند مي کند
1402/04/05 - 17:12
تاریخ و ساعت خبر:
150080
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - به نقل از مديسن نت، ALS (که قبلاً به عنوان بيماري لو گريگ شناخته مي‌شد) يک بيماري عصبي پيشرونده است که سلول‌هاي عصبي در مغز و نخاع را تحت تأثير قرار مي‌دهد. افراد مبتلا به ALS توانايي شروع و کنترل حرکت عضلات را به مرور زمان از دست مي‌دهند. متوسط طول عمر پس از تشخيص دو تا پنج سال است.
محققان خاطرنشان کردند که روند آهسته تر علائم نيز ممکن است بقا را براي افراد مبتلا به ALS افزايش دهد.
دکتر «جتيل جورنويک»، استاديار اپيدميولوژي از دانشگاه هاروارد و محقق ارشد، گفت: «ارتباطي که مطالعه ما بين رژيم غذايي و ALS نشان داده است جذاب است و نشان مي‌دهد که افراد مبتلا به ALS ممکن است از ترکيب اسيدهاي چرب امگا ? در رژيم غذايي خود بيشتر سود ببرند.»
علاوه بر گردو و روغن دانه کتان، منابع خوبي از اسيدهاي چرب اُمگا ? شامل روغن کلزا و تخم کدو تنبل است.
محققان دريافتند که مصرف بيشتر اسيد چرب امگا ? نيز مي‌تواند مفيد باشد.
براي مطالعه ارتباط بين رژيم غذايي و ALS، محققان به مدت ?? ماه ??? نفر مبتلا به ALS را دنبال کردند. ميانگين سني شرکت کنندگان ?? سال بود. حدود ?? ? در پايان دوره مطالعه فوت کردند.
محققان با تجزيه و تحليل اسيدهاي چرب امگا ? در خون شرکت کنندگان، آنها را به چهار دسته از پايين‌ترين تا بالاترين گروه تقسيم کردند.
شرکت کنندگان همچنين در ?? جنبه عملکرد بدني از جمله بلع، صحبت کردن، جويدن، توانايي استفاده از عضلات در دست، بازوها، پاها و نيم تنه و عملکرد تنفسي مورد آزمايش قرار گرفتند.
نمرات کل بين صفر و ?? متغير بود و نمرات بالاتر نشانگر عملکرد بهتر و علائم با شدت کمتر بود.
يک اسيد چرب اُمگا ? به نام اسيد آلفا لينولنيک مفيدترين اسيدچرب بود که در دانه‌هاي کتان، گردو، چيا، و بسياري از روغن‌هاي گياهي رايج يافت مي‌شود.
شرکت کنندگان که بيشترين ميزان اسيد آلفا لينولنيک را داشتند، در شروع مطالعه به طور متوسط ??.? امتياز داشتند. افراد داراي کمترين مقدار آن، ميانگين نمره شأن ??.? بود.
تعداد کمتري از اين گروه که داراي بيشترين ميزان اسيد آلفا لينولنيک بودند در طول مطالعه درگذشتند.
سطح بالاتري از اسيد چرب امگا ? به نام اسيد ايکوزاپنتانوئيک نيز با خطر کمتر مرگ در طول دوره مطالعه همراه بود. اين اسيد را مي‌توان در مکمل‌هاي چربي ماهي و روغن ماهي يافت.
براساس اين گزارش، يک اسيد چرب امگا ? به نام اسيد لينولئيک که در روغن‌هاي گياهي، آجيل، گوشت، دانه‌ها و تخم مرغ يافت مي‌شود، هم با بهبود بقاي بيماران همراه بود.
مهر
انتهاي پيام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
رژيم غذايي، امگا ?،، امگا،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آشپزي و تغذيه
V
آرشیو