در گفت وگو با کارشناس علوم اجتماعی مطرح شد:

بررسی نقش معلمان زن در رشد و توسعه پایدار جامعه و نقد سیستم آموزشی

باتوجه به فرایند رشد تکنولوژی و عدم هماهنگی و تناقض برای تربیت نسل جدید بین خانواده،مدرسه و جامعه و اهمیت نقش معلم و زن در خانواده و مدرسه،تصمیم گرفتیم با یکی از مدیران موفق،مجرب،نخبه و انقلابی که بسیار دغدغه مند و مسئول برای حفظ آرمانهای تعالی میباشد،به گفتگو نشستیم
بررسی نقش معلمان زن در رشد و توسعه پایدار جامعه و نقد سیستم آموزشی
1403/02/22 - 15:03
تاریخ و ساعت خبر:
193140
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - لیلا نظری کارشناس علوم اجتماعی مدیر مدرسه دخترانه میلاد واقع در منطقه ۱۵ که با سابقه ۱۳ کار در آموزش و پرورش شیوه‌ای نو و راهی دیگر برای مدیریت خود برگزیده و مدرسه را تبدیل کرده به محیطی امن،زیبا، دلگرم همراه و همسو با موازین انقلاب ایجاد کرده،این مدیر مدبر جز معدود مدیرانی میباشد که نهادینه کردن عشق به رهبر،حفظ غرور ملی،جذاب کردن حجاب در برنامه‌های ویژه ایشان برای تربیت نسل جدید میباشد و اجرایی کردن این برنامه‌ها از طرف همه مادران و اهالی محل مورد تحسین قرار گرفته و زبانزد همگان شده اشت.
مدیر مدرسه میلاد در پاسخ به نقش معلمان زن و بانوان در رشد و توسعه پایدار جامعه گفت: زنان در خانه نقش بسیار بسزا،تاثیرگذار و مهمی در خانه دارند،تا جایی که اهمیت حضور مادران به عنوان تاثیرپذیری و الگوبرداری کودکان چه پسر و چه دختر انقدر مهم و پررنگ است که اگر در خانه مادر نباشد جای خالی او بشدت مشهود و احساس میشود که البته این بدین معنا نیست که حضور پدر را بی‌اهمیت و خاص نیست،پدر نیز یکی از ارکان مهم زندگی چه در بیرون از خانه برای رفاه مادی و چه در خانه برای امنیت معنوی و عاطفی اول مادر و بعد فرزندان را عهده‌دار میباشد.
وی تأکید کرد : اما به لحاط حضور بیشتر بانوان و مادران در کنار فرزندان و مسئولیت بیشتر امور خانه در مدت زمان بیشتر این نقش پراهمیت مادر را سنگین‌تر و پررنگ‌تر کرده،چراکه مادران بخاطر نقشهای بنیادی زیاد چه در خانه پدری به عنوان دختر،خواهر و در خانه خود همسر و مادر و در جایگاه اجتماعی اگر به عنوان معلم باشد،حضورش موثرتر و خاص‌تر تلقی شده که وقتی این جایگاه در جامعه به عنوان معلم قرار گیرد،چه بسا سخت‌تر نیز خواهد شد و معلم در واقع مثل ستون جامعه میباشد و یا به تعبیر حضرت آقا:"معلمان افسران سپاه دانش میباشند" افسرانی که در حیطه پادگان که مدرسه هست سربازانی که دانش‌آموزانی با لوحی پاک هستند را تربیت و آموزش میدهند که این امر در دور اول ابتدایی قطعا سخت‌تر و حساس‌تر میباشد.
وی در ادامه از تجارب خود درباره ارزش‌ها و ایجاد جذابیت حجاب، اهمیت ولایت و شکستن خودتحقیری در بین دانش‌آموزان گفت و با اشاره به اینکه ناراحت شدم از اینکه میدیدم هرجایی هر معلم پوششی با رنگ تیره،خسته،عصبی است، افزود : آنها می گفتند که این فرد حتما فرهنگی و معلم است،اینجا بود که تصمیم گرفتم نوع پوششم و علاوه براینکه قرار پوشیده باشد ولی جذاب هم کنم که نگاه و قضاوت اول بچه‌ها و بعد دیگران و عوض کنم چرا که خود علاوه بر اینکه در خانواده‌ای فرهنگی و مذهبی بزرگ شدم،برای جدابیت چادر مادرم را که با پوششی اراسته و جذاب داشت الگو قرار داده و هر روز مقنعه‌های شاد که با ساق دست هارمونی داشت،مرتب همراه با عطر در مدرسه حاضر شده،زنگ مدرسه تنبدیل به سرودهای کودکانه شد تا پایان سرود بچه‌ها خودشونو با جیغ و داد تخلیه می کردند،تمام مناسبت های مهم مثل دهه فجر،تولد ائمه،برای دانش آموزان تولد گرفته و آن روز میشدهم خاطره‌انگیز ترین روز زندگیشان هم میفهمیدن که اتفاق مهمی افتاده که حال و هوای مدرسه در شادی کامل به سر میرود،و برای اهمیت ولایت و حضور رهبر،روز تولد حضرت آقا جشن گرفته و تمام مدرسه سرود خوانده،هرکلاس کیک تولد و تمام دانش آموزان جمله‌ای تقدیم به رهبرشان کردند تا درک کنند که کشور رهبری داره و اداره‌ خوب این کشور به خاطر حضور پرتدبیر آقاست که مانند پدر همه ما میباشد.

همچنین روزهای شهادت معلمین رنگ تیره پوشیده تا فرق روزهای تولد و شهادت معلوم شود،جشن بزرگ روز حمله موشکی ایران به اسرائیل و توضیح پیشرفت ایران نسبت به گذشته تا کنون،نوع پوشش بین معلما نیز ترویج پیدا کرده،معلمان داخل کلاس اجازه دارند پوششون شل باشه تا بچه‌ها راحت باشند ولی در بیرون از کلاس حجاب قانونی‌تر شده،اموزش احترام به والدین با بوسیدن دست مادر و تهیه عکس به عنوان تکلیف،شرکت در انتخابات همراه خانواده و تهیه عکس ولو اینکه نمیتونستن رای بدهند که کلی از دانش‌اموزان خانواده‌ها را پای صندوق رای برده،احترام به سرایه‌دار مدرسه که در برنامه‌های آتی قرار است زنگ مهارت اضافه شود که کودکان یاد بگیرند کارهای خودشان را انجام دهند.
نظری در پاسخ نحوه‌ی کنترل دانش‌آموزان و هماهنگی خانواده‌ها در ارتقا سطح سواد رسانه‌ی خود در فضای مجازی گفت : آموزش های سواد رسانه برای بالابردن سطح بصیرت و آگاهی مادران در مدرسه با همکاری بسیج خواهران، توسط مربیان و مدرسان مجرب بسیج این کار صورت گرفته که بصیرت مادران در این زمینه افزایش یافته و کمتر دچار تزلزل فکری و کنترل همفکری مادران نیز در فضای مجازی کنند که این همسو نگری بین خانواده و مدرسه ایجاد شود و به موازات آن برنامه‌های جذابتر مانند مسابقه کتابخوانی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی جای گشت و گذار بیهوده در فضای مجازی انجام گرفته است.
وی در پاسخ خط فکری معلمان امروز را تا چه حد با اهداف انقلاب یکسو میباشد، اظهار داشت: متاسفانه این روزها معلمان اهدافی غیر از تعهد و پای‌بندی به اصل رشته مقدس معلمی دارند که این نیز به خاطر این میباشد که دانشگاه فرهنگیان بجای گرفتن دانشجویان متعهد که با مبانی انقلاب و اسلام همسو باشند،صرفا با پارتی،سوالاتی بی ربط در هنگام مصاحبه کارگزینی که هیچ خط فکری و تعهدی از حضور معلم در مدرسه نشان نخواهد داد و معلم صرفا برای داشتن کار و یا بقول خود داشتن استقلال مالی اقدام به تحصیل در دانشگاه فرهنگیان میکنند و عدم نظارت درست در استخدام معلمانی که آیا این معلم که نسل جدید کشور را قرار تربیت کند،خود برنامه‌ و دغدغه‌ای دارد؟ که متاسفانه خروجی آن شده معلمانی که سر کلاس،به بهانه صمیمیت اموزش‌هایی با رفتار،پوشش و خط فکری نامناسب میدهند که جبران‌ناپذیر بوده و هیچ‌کس هم ناظر به این موارد نیست.
این مدیر باتجربه مدرسه افزود : خود من موردی داشتیم که معلم با پوشش نامتعارف و رفتاری غیر موازین داشته و به دختران سر کلاس به جای درس تشویق به حرکات موزون و خط فکری بچه‌ها را داشت تغییر میداد که عذرشو خواستم و اجازه ادامه تدریس ندادم،ولی چندتا مدیر این موارد را لحاظ میکنند و متاسفانه خروجیش شده این رفتار نوجوانان و جوانان ما در جامعه چرا که افکار مدرسه با اهداف جامعه همسو نیست و خانواده ارتباط مستقیمی با مدرسه ندارد که باید اینجور نباشد، مدرسه و خانواده باید در یک خط و یک سو باشند تا کودک دچار تعارض فرهنگی و فکری نباشد و حتی مادرانی بودن تحت‌تاثیر این خط فکری ماشده و خود علاوه بر مذهبی نبودن،در برنامه‌های مذهبی مدرسه پیشگام شده و این یعنی خروجی مدیریت همسو با انقلاب.

این کارشناس مددکار اجتماعی در پاسخ به اینکه نقش معلمان و خانواده در حفظ و ارتقا هویت،عزت نفس دختران مسلمان را چگونه ارزیابی میکنید؟
با بیان اینکه معلم چون الگوی دوم کودکان است و تاثیرپذیری و نقش گسترده و مهمی در تربیت کودک دارد و کودک بیشتر وقت خود را در مدرسه میگذراند میتواند نقش بسزا و حائز اهمیت در هویت بخشی دختران و کودکان نسل جدید داشته باشند، ادامه داد : فلذا نحوه‌ی رفتار و گفتار معلمین ،معاون و ارتباط مدیر مدرسه با او گویای این امر میباشد؛چرا که اگر رفتار فقط تحکم‌آمیز بدون تحسین،جملات و گفتار مناسب باشد بدون چارچوب و موازین اخلاقی خروجی ان میشود کودکانی سرخورده،بی تربیت،خشمگین و فراری از علم و دانش که دچار عقده ‌و سرخوردگی اجتماعی میشوند و اگر این رفتار دوستانه همراه با کلماتی تحسین برانگیز مانند تو زیبایی و خوبی این رفتار در شان تو نیست،چرا که کلمات قوی هستن و در ذهن دختران تاثیر بسزایی دارند پس با کلمات قدرتمند و زیبا میشود آنها را جذب و تربیت کرد که همزمان عزت نفس و اعتماد بنفس آنها نیز ارتقا یابد ،بدون تحکم گوش دادن به دانش‌آموز وقتی مرتکب اشتباه میشوند و بدانند حتی وقتی مرتکب اشتباه شدند بازهم عزیز هستند ولی با رفتار درست آنها به دروغگویی نپردازند و اشتباه خود را بپذیرند،اینگونه مدرسه میشه محیط امن دختران ما،من حتی اجازه میدهم بچه‌ها منو آغوش بگیرند و این دیوار مدیر و دانش آموز برداشته شود ولی درجای خود حفظ رعایت قوانین در جای خود باقیست.ولی مدارس بخصوص مدیران موظفند این بستر امن را برای کودکان ایجاد کنند تا ما فرار، پرخاشگری،عقده‌های ناشی از کمبود محبت و بذهکاری نوجوانان را به حداقل خود برسانیم .

وی درخاتمه و جمع‌بندی در انتقادی که به سیستم آموزشی به عنوان مدیر مدرسه،وارد میکنید چیست و چه راهکاری ارائه میدهید؟ اظهار داشت : سیستم کارگزینی،مسئولین وزارت آموزش و پرورش بایستی در انتخاب و گزینش معلمان موارد و فیلترهای بهتری جایگزین فیلترهای قبل انجام بدهند، وقتی میبینند خروجی معلمان ایراد دارد با توجه به حساسیت‌هایی که در جامعه هست،نفوذ دشمن در بین نوجوانان،پایین آمدن سطح اعتقاد مردم،وزارت آموزش و پرورش بایستی علاوه بر فیلترهای قبل به جای پرسش از تعداد نمازهای معلم از برنامه‌هایی که یک معلم برای اعتقاد،ترویج نماز خواندن کودکان دارند بپرسند.
نظری ادامه داد : درست است که معلم مهم هست که در نماز جمعه شرکت کنند ولی به جای سوال از آخرین سخنرانی که امروزه با یک جستجو میشود فهمید از برنامه‌هایی که در این راستا دارد پرسید تا بفهمیم این معلم چقدر دغدغه مند تربیت و تشنه معلمی میباشد.برای روز دختر چه برنامه‌ای دارد که عزت نفس کودک و بالا ببرد،از برنامه ‌های آتی خود برای تربیت و تدریس اگر بپرسند افراد مناسب خودبخود پیدا میشوند و تربیت نسل جدید دست هرجویای کاری نمیافتد و از مسئولان میخواهم که این شغل را جدی‌تر ببینند و با پارتی یا هرمنفعت دیگری بی اهمیت جلوه نکنند و این مسیر را با آدمهای اهلش ادامه دهند.
همچنین در اضافه گفت که ما در روز دختر شادترین برنامه‌ها را داریم،هدیه پیکسل‌های حجاب هم برای هدیه ،هم نهادینه شدن حجاب،سرود و بریدن کیک داربم تا بفهمند دختر بودن خیلی خاص و جایگاه بزرگ حضرت معصومه کجاست.
خبرنگار - نفیسه کشاورز
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
مدرسه ، نظام آموزش و پرورش ، توسعه پایدار ، سیستم آموزشی ،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
گفتگو
V
آرشیو