مدیر مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی شتاب پایدار
زنان کارآفرین با ایدههای خلاقانه در کسبوکار تحولات خاصی در سطح کشور ایجاد کرده اند
داودی راد گفت: توانایی زنان در جمعآوری دادهها از محیط و ایجاد ارتباط میان قطعات دادههای مختلف بسیار بالاست . برعکس، بسیاری از مردان که معمولاً اطلاعات را قطعه قطعه می کنند.
1402/02/11 - 09:13
تاریخ و ساعت خبر:
147611
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - حمید داودی راد مدیر مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی شتاب پایدار در گفتگو با خبرنگار زنان نیوز از زاهدان، در رابطه با بررسی نقش واهمیت کار آفرینی بانوان در کشور و موانع و راه حل ها گفت : کارآفرینی بانوان باعث ارتقا و بهبود وضعیت اقتصادی استان و کشور می شود و زنان کارآفرین با ایدههای خلاقانه در کسبوکار و شرکتهای موفقشان در حال تغییر دنیا هستند. توانایی بانوان در کارآفرینی بر هیچ کس پوشیده نیست با این حال، در این مسیر عواملی بر سر راه موفقیت زنان قرار داردکه این موانع شامل عوامل محیطی و فردی است.
وی گفت : عوامل زیادی براي موفقیت زنان در کارآفرینی وجود دارد که مهمترین این عوامل که بسیار بارز است شامل :
۱. مهارتهای ارتباطی: زنان نسیت به مردان در بیان احساسات و برقراری ارتباط موفق تر هستند.
۲. مهارتهای مردمی: در خواندن احساسات از چهرهی دیگران و کشف رمز و رازهای حرکات دیگران و پی بردن به منظور طرف از لحن صدا بسیار ماهر هستند.
۳. مهارتهای به کارگیری تفکر شبکهای: به معنی توانایی زنان در جمعآوری دادهها از محیط و ایجاد ارتباط میان قطعات دادههای مختلف است. برعکس، بسیاری از مردان معمولاً اطلاعات را قطعه قطعه کرده فقط توجه خود را معطوف به چیزهایی میکنند که تصور میکنند اهمیت بیشتری دارد.
۴. مهارت برقراری توافق: زنان کارآفرین موفق، غالباً خوب میتوانند بحث کنند. آنان میکوشند شرایطی ایجاد کنند که با طرفهای وارد در بحث، روابط هماهنگ برقرار کنند.
5. توانایی در ایجاد و گسترش روابط حسنه: حفظ روابط درازمدت با مشتری در تجارت نیاز به ایجاد مودت و دوستی و استفاده از روابط عمومی موثر است .
داودی راد با بیان اینکه عوامل محیطی نقش بسیار مهمی را نسبت به عوامل فردی دارن گفت: دلیل مهم بودن نقش عوامل محیطی نسبت به عوامل فردی این است که ویژگیهای شخصیتی و توانمندیهای روانی بسیار متأثر از عوامل محیطیاند. وضعیت اجتماعی، فرهنگی، حقوقی، دینی، سیاسی و اقتصادی جامعه مطمئناً نقش بسزایی را در تقویت یا تضعیف فعالیتها در امور متفاوت بخصوص کارآفرینی دارند.
مدیر مرکز شتاب پایدار در رابطه با موانع کارآفرینی زنان بیان کرد: موانع فرهنگی، فردی، اجتماعی ،فردی ، قانونی، علمی ، اقتصادی از مهمترین عوامل بر سرراه زنان در کار آفرینی می باشد که هر کدام به نوعی مانع هستند.
وی در رابطه با موانع فرهنگی کار آفرینی زنان در سطح جامعه گفت : عواملی چون
* وجود تبعیضهای جنسیتی در محیط کار در ارتقای شغلی، آموزش
* نگرش منفی مردم و دستاندرکاران به کارآفرینی زنان
* عکس العملهای منفی مسئولین، سازمانها و موسسههای اقتصادی و اجتماعی * وجود فرهنگ مردسالاری و نپذیرفتن زنان به عنوان رییس از جانب مردان
* عدم اعتماد به زنان کارآفرین و پرهیز از همکاری با آنان
* وجود باورهای مذهبی و کلیشهای در مورد زنان
* ناامنیهای اجتماعی (مثلا سفرهای کاری بین شهری و اقامت در هتل ها و اماکن)
* نابرابری موجود در نظام تعلیم و تربیت در خانوادهها، مدارس، دانشگاهها
داودی راد در رابطه با موانع فردی کار آفرینی زنان گفت :
* ترس از شکست و تحریک پذیری بیشتر زنان نسبت به مردان
* نداشتن الگوی مناسب
* رضایت دادن به شرایط فعلی شغلی و ترس از پذبرش مخاطره (مقاومت در برابر تغییر)
* اعتماد به نفس پایین و کمبود جسارت
* کمبود توانایی بدنی زنان برای تحمل فشارهای کاری بیشتر
* تاثیر سن و تعداد فرزندان
* تاثیر تاهل (زنان مجرد آزادی عمل بیشتری برای فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی دارند.)
مدیر مرکز شتاب پایدار گفت :در رابطه با موانع اجتماعی کار آفرینی زنان شامل
* تلاقی امور شرکت با مسائل خانوادگی و ناهمخوانی انتظارهای نقشی
* عدم تشویق زنان توسط خانوادهها و کمبود حمایتهای معنوی
* عدم وجود مراکز مشاوره کارآفرینی در دانشگاه ها با نهادهای دولتی
* مخالفت والدین و یا همسر با کارآفرینی زن
وی گفت : موانع قانونی بر سر راه کار آفرینی زنان شامل :
* وجود قوانین دست و پاگیر اداری و بوروکراسی موجود
* عدم وجود قوانین کافی در خصوص حمایت از زنان کارآفرین
* قوانین ناظر بر خانواده مانند منع کار زن در صورت عدم رضایت همسر، اجاره نامه کتبی خروج از کشور
* عدم تسهیلات کافی در زمینه مرخصی زایمان و مسایل مربوطه
* فراهم نبودن قوانین و مقررات لازم جهت توسعه کسب و کار
* دشواری در اخذ مجوزها
همچنیین در رابطه با موانع علمیباید گفت ، موانعی همچون
* کمبود راهنمایی در زمینه بازاریابی و نبود آگاهی از محیط کسب و کار و عوامل محیطی حاکم
* پایین بودن دانش فنی در زنان و کمبود مهارتهای حرفهای
* نبود اطلاعات حقوقی
* کمبود مهارتهای مدیریتی
مدیر مرکز کار آفرینی شتاب پایدار در رابطه با موانع اقتصادی و تجاری کارآفرینی زنان گفت :
* تأمین سرمایه اولیه و نقدینگی لازم
* دشواری در ورود و توسعه حضور زنان به بازار رقابت
* محدودیتهای تحریکپذیری اقتصادی زنان (آزادی انتخاب مکان سرمایهگذاری ، نوع فعالیت و … )
* نگرش منفی بانکها و مؤسسههای مالی به اعطای وام و تسهیلات به زنان کارآفرین
* تاخیر بانکها در تأمین به موقع منابع مالی مورد نیاز زنان کارآفرین
*مشکلات دستیابی به تأمینکنندگان مناسب مواد اولیه…
* عدم توانایی زنان در فراهمآوری
وثیقه تضمینی مورد درخواست بانکها
* عدم توانایی در جلب اعتماد مشتریان، تأمینکنندگان و سرمایه گذاران و …
* مشکلات مربوط به پرداخت مالیاتها، هزینههای بیمه، کنترل و مدیریت هزینهها و
کمبود مکان مناسب کسب و کار، امکانات سخت افزاری و نرم افزاری، حمل و نقل می باشد.
مدیر مرکز کار آفرینی شتاب پایدار با بیان راه حل هایی برای مشکلات زنان کار آفرین گفت: راه حل های بسیار مهمی وجود دارد که خود فرد می تواند از استفاده از آنها مشکلات خود را برطرف کند از جمله :
۱- نگرش موافق اطرافیان: با توجه به این که همواره نظری مخالف کارآفرینی زنان وجود داشته است (تبعیض جنسیتی)، اطرافیان از جمله خانواده، همسر و فرزندان مشوقهای اصلی تلقی میشوند.
۲- ارزشها و باورها در جامعه: این امر نقطه مقابل باورهای کلیشهای است که نسبت به کار آفرینی زنان وجود دارد. زنان میتوانند با توجه به مکانیسمهایی چون گفتگو و مذاکره، اثبات موفقیت، استفاده از دانش و مهارت خود، برخوردهای مسالمت آمیز، رعایت قوانین و افزایش ارتباطات سازمانی و شبکهای، نسبت به کارآفرینی اقدام کنند.
۳- انتخاب الگوهای موفق: وجود افراد کارآفرین در بعضی خانوادهها یا دوستان و آشنایان کارآفرین میتواند به عنوان فرصتی باشد تا زنان از آنها به عنوان الگوی کارآفرینی خود استفاده کنند.
۴- برقراری تعادل بین خانواده و کار: مهمترین مشکل برای زنان کارآفرین ایجاد تضاد و دوگانگی بین ایفای نقش در خانواده و محیط کار است. با انعطاف پذیری ساعات کاری، برنامهریزی و همراهی همسر میتوان در جهت برقراری تعادل تلاش کرد.
۵- آموزش : زنان کارآفرین میتوانند از طریق دورههای آموزشی، کلاسها، سمینارها و گردهماییها تواناییهای تخصصی و ارتباطی و مهارتهای کارآفرینی خود را افزایش دهند. آموزشهایی در زمینههای خلاقیت، مدیریت منابع مالی، بازاریابی، مدیریت منابع انسانی، استفاده مناسب از فضای مجازی و … .
۶- عدم مقایسه استعدادها و شرایط محیطی خود با دیگران
۷- اعتماد به استعدادها و مهارتهای خود و داشتن هدف نهایی و برنامهریزی برای کسب و کار خود
۸- مشارکت در تشکلهای و گروههای اجتماعی، علمی، صنفی و نیکوکارانه
۹- مشارکت در شبکههای مجازی تخصصی و شبکهسازی با افراد کارآفرین، مشاور و سرمایهگذار
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه