مشاور امور بانوان اداره کل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان:
آموزش و پرورش: کلید هدایت اجتماعی و فرهنگی برای تربیت نسل منتظر
هاشمی گفت: آموزش و پرورش باید آنها را برای تربیت نسل منتظر، هدایت اجتماعی، و مدیریت فرهنگی خانواده و اجتماع آماده کند.
1403/11/28 - 08:53
تاریخ و ساعت خبر:
214038
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - به گزارش خبرگزاری زنان ایران_سیستان و بلوچستان، طاهره هاشمی مشاور امور بانوان اداره کل آموزش و پرورش استان در گفتگو با خبرنگار زنان ایران در رابطه با،نقش آموزش وپرورش در توانمندسازی زنان در عصر انتظار گفت: آموزش و پرورش به عنوان یک ملزوم و حق اساسی، برای شهروندان هر ملتی در نظر گرفته شده است که ابزارِ قدرتمندی برای کاهش نابرابریها در یک جامعه می باشد.
وی در ادامه افزود: آموزش و پرورش به عنوان یک نقطه ی عطف در توانمندسازی زنان در نظر گرفته شده است؛ زیرا آنها را قادر میکند تا با چالش ها مقابله و در زندگی خود تغییر ایجاد کنند.
هاشمی گفت: آموزش و پرورش یکی از راههای توانمند سازی زنان است. هیچ هدف و آرزوی شهروندان یک کشور بدون آموزش و پرورش مؤثر حاصل نمیشود. آموزش نه تنها به فرد تعلیم میدهد، بلکه به او کمک میکند تا درک کند که او یک بخش اساسی از جامعه است. دستاورد شغلی ،خودآگاهی و رضایت از موارد بسیاری است، که با استفاده مؤثر از آموزش تضمین میشود،همچنین راهنمایی و مشاوره نیز از طریق آموزش ارائه و به زنان کمک میکند تا شغل خود را انتخاب کرده و مسیرهای شغلی را درست طی کنند.
مشاور اموربانوان تصریح کرد: آموزش و پرورش به زنان کمک میکند که از طریق علم و فناوری توانمند شوند و به راحتی با چالشهای عصر فناوری امروز روبه رو شوند و جدای از این امر نه تنها به زنان آموزش میدهد، بلکه به آنها این امکان را میدهد که در خانه و دنیای بیرونی خود تصمیم بگیرند و مسئولیتهای خود را بپذیرند.
هاشمی اظهار داشت: زنان بخش مهمی از تامین سرمایه در بحث آموزش و پرورش اند. بدین لحاظ، توجه به نقش آنها از موضوعات اساسی توسعه و مشارکت اجتماعی و تربیتی به شمار می رود و ابزار مهمی در تحقق دیگر اهداف توسعه محسوب می شود. شاخص میزان اهمیت، اعتبار و حضور واقعی زنان در جوامع امروزی به منزله توسعه یافتگی کشورها مطرح شده است و توسعه پایدار مبتنی بر توانمندسازی زنان است زیرا به زنان این امکان را می دهد تا در بخشهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در یک جامعه مشارکت داشته باشند واز طرفی زنان را قادر میکند تا به طور کلی هویت و قدرتهای خود را درک کنند؛ این امر شامل دسترسی بیشتر به دانش، منابع و استقلال بیشتر در تصمیم گیریها است .
هاشمی خاطرنشان کرد: نقش آموزش و پرورش در توانمندسازی زنان در عصر انتظاربسیار حائز اهمیت است و در زمینه های مختلف نقش آفرینی می کند از جمله:
** تربیت هویتی و تمدنی: آموزش و پرورش باید دختران را با الگوی زن مسلمان تمدنساز تربیت کند، یعنی هویت دینی و انقلابی آنان را تقویت کرده، نقش آنها را در خانواده، اجتماع و حکمرانی اسلامی تبیین کند.
** اصلاح محتوای آموزشی شامل:
_ مهارتهای حکمرانی و مدیریت فرهنگی برای نقشآفرینی در جامعه.
_ اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی جهت استقلال اقتصادی زنان.
- سواد رسانهای و جنگ شناختی برای مصونسازی و کنشگری فعال.
** پرورش مادران تمدن ساز:گفتنی است زنان معماران تربیتی جامعهاند، آموزش و پرورش باید آنها را برای تربیت نسل منتظر، هدایت اجتماعی، و مدیریت فرهنگی خانواده و اجتماع آماده کند.
** شبکهسازی اجتماعی زنان : توانمندسازی زنان برای حضور در تشکلهای مردمی، هیئتها، و گروههای جهادی، مدیریت فرهنگی محلهها، و گسترش گفتمان زن مسلمان تمدنساز در سطح ملی و بینالمللی ضروری است.
وی در پایان گفت: آموزش و پرورش، بستر تحقق تمدن نوین اسلامی است. با تربیت هویتی، اصلاح نظام آموزشی، پرورش مادران تمدنساز، و شبکهسازی اجتماعی زنان، میتوان زمینه ظهور را فراهم کرد و در اینجا تنها باور خود زنان در موردخویشتن وتواناییهای خود باید تغییر کند. آنان همچنین باید تلاش کنند تا چهره منفعل خود به عنوان یک شخص و انسانی مستقل و فعال تبدیل نمایند و این امر فقط از طریق آموزش، صحیح امکانپذیراست تا بتوانند در عصر انتظار قدم مثبتی بردارند.

بازگشت به ابتدای صفحه