تحلیل مفاهیم هویت زدایی و تأثير آن بر زنان ایرانی

مسئول بسیج جامعه زنان ناحیه امام علی(ع) شهرستان تاکستان گفت: هویت که جزئی از روح انسان است، آنقدر ضروری است که تمام جنبه‌های زندگی انسان را توصیف می‌کند.
تحلیل مفاهیم هویت زدایی و تأثير آن بر زنان ایرانی
1403/12/04 - 10:59
تاریخ و ساعت خبر:
214248
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - از قزوین؛ فاطمه فرزی مسئول بسیج جامعه زنان ناحیه امام علی(ع) شهرستان تاکستان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «زنان نیوز» گفت: هویت که جزئی از روح انسان است، آنقدر ضروری است که تمام جنبه‌های زندگی انسان را توصیف می‌کند.
وی ادامه داد: امام خامنه ای (مدظله العالی) یکی از وظایف اصلی دختران و زنان جوان را ایجاد الگوی جهانی برای زنان دنیا می‌دانند: «امروز وظیفه‌ی زنان مسلمان؛ بخصوص زنان جوان و دختران آن است که "هویّت والای زن اسلامی" را آن‌چنان زنده کند که چشم دنیا را به خود جلب کند.» هويت و چيستی آن با فرهنگ و بنيادها ارتباط محکمی دارد، هنگامی که از هويت خويش سخن می گوييم به ساز و کار فرهنگ، باورها، نمادها، آداب و رسوم، سنن، ارزش‌ها و آرمان‌های موجود در آن، شدت و ضعف استحکام آن، چگونگی دوام و قوام و پويندگی و بالندگی آن توجه داريم. وقتي از هويت سؤال می کنيم پرسش ما در حقيقت درباره راز زنده‌ ماندن و حيات فرهنگ خودی در آتيه است.
فرزی افزود: هویت‌زدایی به عنوان ابزار سرکوب انسان ها و جوامع از سوی ستمگران، استعمار و استکبار جهانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. هویت که جزئی از روح انسان است، آنقدر ضروری است که تمام جنبه‌های زندگی انسان را توصیف می‌کند.
مسئول بسیج جامعه زنان تشریح کرد: نظام استعمار و استکبار کنونی جهان نمونه غم‌انگیز یک سیستم ستمگری است که هویت ملت‌های مظلوم و ستمدیده جهان را به طرز وحشتناکی خشک می‌کند. در سیستمی به بی رحمی نظام کنونی جهان، هویت ملت‌های مظلوم و به خصوص زنان در تبادل دائمی ضربات است. بدون هویت، کشف انگیزه مبارزه برای دست‌یابی به آرمانی بزرگتر، خیلی سخت است. در واقع هویت پله‌ای در مبارزه با ظلم است. با از بین بردن توانایی زنان برای درک اینکه چه کسی هستند، توانایی آنها در تشخیص و مبارزه با سیستم‌هایی که به آنها ظلم می‌کنند به حداقل می‌رسد. زنان وقتی همه و یا حتی بخشی از هویت خود را از دست بدهند، کنترل آنها آسان‌تر می‌شود.
فرزی در خصوص فرآیند هویت‌زدایی که در فضای مجازی و با استفاده از مکانیزم‌های خاصی انجام می‌شود بیان کرد: این مسئله برای خانواده و به ویژه زنان خطرناک است و باعث تغییر سرنوشت می‌شود. اگر ملتی هویت خود را بی ارزش بداند طبعا به سمت جوامع دیگر متمایل خواهد شد. نظام جمهوری اسلامی پس از انقلاب سال 57 به خاطر احیای نظام ارزشی مبتنی بر ویژگی‌های دینی و انقلابی توانسته یک هویت جدید در میان مردم به وجود آورد. از این رو دشمن تلاش کرده است در یک جنگ نرم آشکار با استفاده از رسانه، در هویت دینی و ملی زنان ما تردید افکنی کند. یکی از نکاتی که باید در مواجهه‌ی با دنیای غرب کاملاً به آن توجه داشت، عامل و ابزار هنری است که در اختیار غربی‌هاست. این ها از هنر، برای ترویج این فرهنگ غلط و منحط و هویت‌سوز بخصوص از هنرهای نمایشی و سینما حداکثر استفاده را کرده‌اند. این ها به صورت پروژه‌ای یک ملت را و زنان آن جامعه را تحت مطالعه قرار می دهند، نقاط ضعفش را پیدا می کنند، از روان‌شناس و جامعه‌شناس و مورخ و هنرمند و این ها استفاده می‌کنند، راه های تسلط بر این ملت را پیدا می کنند ، بعد به فیلمساز، به فلان بنگاه هنری در هالیوود سفارش می‌کنند که بسازد و می سازد. بسیاری از فیلم هایی که برای ما و برای کشورهایی نظیر ما می‌سازند، از این قبیل است.
هویت‌زدایی و نسل‌کشی فرهنگی سینمای هالیوود و غرب بر علیه کشورمان با ساخت فیلم‌های ضد هویت ایرانی – اسلامی «بدون دخترم هرگز»، « سنگسار ثریا»، « خانه‌ای از شن و مه»، «اسکندر»، «300»، «کشتی‌گیر»، «جاودانه‌ها» و «آرگو» آغاز و... ادامه یافته است و در این روزهای اخیر به این لیست بایستی دو فیلم «عنکبوت مقدس» و«تاپ گان 2» را که در جشنواره کن به آنها جوایز داده‌اند اضافه کرد.

عمده‌ بحث‌هایی که در مورد دختران و بانوان می‌شود، ناظر به ابعاد خانوادگی است و کمتر به هویت فردی دخترانه و زنانه توجه می‌شود. ناظر به کمبود بحث در این حوزه، به‌ نظر شما جایگاه واقعی که اسلام برای هویت فردی دختران و زنان در نظر گرفته چیست؟
واقعیت این است که افراد زیادی در تله‌ی مقایسه‌ی زن و مرد می‌افتند. این موضوع اصلاً مقایسه‌ای نیست، بلکه یک رویکرد شناختی- توصیفی است. وقتی در مورد زن صحبت می‌کنیم، یعنی زن حکمت و خرد دارد، اما تفاوت دیالکتیک رفتاری هم در آن هست که زنان جمال الهی را باید به‌صورت حکمت‌آمیز به ما بدهند. برای همین می‌گویند زنان ظرایف حکمت را در ظرایف هنر پیاده می‌کنند. اما جنس رفتاری جمالیت و عقلانیت در مردان متفاوت است. فقط یک تفاوت رفتار است، و ماهیتش هیچ فرقی نمی‌کند، چون هر دو انسان‌اند. برای همین یک بحث خیلی زیبایی در دین اسلام هست که شاید در مکاتب دیگر کمتر به آن پرداخته شده، این است که وقتی اسلام به زن می‌رسد هویت انسانی را برایش صددرصد مفروض می‌داند و او را جزو جلوه‌ی انسانی تلقی می‌کند.

وی در پایان اظهار داشت: اگر در جامعه‌ای زنانش ثروت تولید می‌کنند، و در اقتصاد و تولید و سود خالص و ناخالص ملی سهم دارند، ولی در زنانگی خودشان را کم سهم می‌دانند، باید تأسف خورد. زن وقتی مادر و همسر نشود، و دلبری‌های همسرانگی‌اش را تجربه نکند، و زیبایی‌های دخترانگی خودش را سرکوب بکند، این زن اگر یک جراح متخصص درجه یک هم بشود، جامعه‌ی انسانی امّا خسارت بالاتری را تجربه می‌کند. جامعه‌ی انسانی وقتی از خیر زن بودن زنان محروم بشود، در نسل، جمعیت، موضوع اخلاق در جامعه به‌شدت دچار تزلزل می‌شود. اگر یک زن از مسیر حجب و حیا خارج بشود، جامعه دچار خسارتی عمیق و فاجعه‌آمیز می‌شود. به همین جهت من فکر می‌کنم هویت زنان در ادبیات دینی ما مبتنی بر جمال الهی، احترام به هویت جنسیتی زن و رشد زنانگی در یک زن است که در نهایت شکوهمندی یک انسان کامل را در زنان شاهد خواهیم بود.
خبرنگار:معصومه آران
انتهای خبر/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
هویت، زنان، ایران، غرب، هنر، رسانه، دختران
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
تشکل های بانوان
V
آرشیو