الگوي سوم زن مسلمان، نيازمند گفتمان قوي و انقلابي براي معرفي / نقش شهداي زن ، راهبري زنان براي تبديل شدن به الگوي سوم

از همان سال­هاي مبارزه با رژيم طاغوت، زن ايراني، آگاهانه در مسيري قرار گرفت که با تمسک به الگوهاي برجسته‌ي ديني، ضمن مردود اعلام کردن الگوهاي زن شرقي و زن غربي! که «ظلم و تحقير به اسمِ آزادي » را به خوردشان داده بودند با «غلبه بر الگويِ مادي»، نه تنها سکوي رشد و افتخارآفريني را يکي پس از ديگري از آن خود کرد بلکه توانست هويّت والاي زن اسلامي را آن‌چنان زنده کند که چشم دنيا را به خود جلب کند.
الگوي سوم زن مسلمان، نيازمند گفتمان قوي و انقلابي براي معرفي / نقش شهداي زن ، راهبري زنان براي تبديل شدن به الگوي سوم
1401/12/14 - 11:14
تاریخ و ساعت خبر:
145758
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - منيره غلامي توکلي : هويت زن ايراني با عنوان «الگوي سوم زن مسلمان» ارمغاني براي جامعه زنان بعد از پيروزي انقلاب اسلامي است که برگرفته از نگاه الهي به زن، جايگاه او در آموزه­ هاي اسلامي و سيره بزرگان ديني است. هويت جديدي که در تضاد کامل با الگوي زن عريان غربي و زن منفعل شرقي است. و زن مسلمان ايراني را در پوششي کامل اما همراه مردان در صفوف مختلف اجتماعي، سياسي، ادبي و هنري، ورزشي و... قرارر داد. نقش آفريني که همراه با ايمان و عفت بود و هست.
از همان سال­هاي مبارزه با رژيم طاغوت، زن ايراني، آگاهانه در مسيري قرار گرفت که با تمسک به الگوهاي برجسته‌ي ديني، ضمن مردود اعلام کردن الگوهاي زن شرقي و زن غربي! که «ظلم و تحقير به اسمِ آزادي » را به خوردشان داده بودند با «غلبه بر الگويِ مادي»، نه تنها سکوي رشد و افتخارآفريني را يکي پس از ديگري از آن خود کرد بلکه توانست هويّت والاي زن اسلامي را آن‌چنان زنده کند که چشم دنيا را به خود جلب کند.
در اين مسير طولاني اما مبارک زن مسلمان ايراني توانست گام به گام به سوي خودباوري حرکت کند و از جايگاه کمينه «در حاشيه و دست دوم» بودن زن شرقي و «ابزار تمتع و سوء‌استفاده»‌ قرار داشتن زن غربي، فاصله اي بعيد بگيرد تا جايي که بنابر فرامايش مقام معظم رهبري اين زن « تاريخ جديدي را پيش چشم زنان جهان، گشود.» و در اين تاريخ سازي، شهداي زن در کسوت معماران ايران جديد، ظهور و بروز کردند.
ميترا خسروبيک، کارشناس مسائل اجتماعي و محقق ادبيات پايداري در اين زمينه در گفت و گو با خبرنگار سايت زنان شهيد معتقد است: « شهداي زن، آن زمره از بانواني بودند که زماني براي کشور تاريخ سازي کردند که زن ايراني سال ها طي سياست گزاري هاي غربي و دون شخصيت او در پستوي منازل خود را از آماج تبديل شدن به زن شرقي و زن غربي، دور نگه داشته بود. زنان شهيد در نخستين گام ساخت ايران جديد، برگ زريني از تاريخ ايران اسلامي را به نام خود نوشتند و تاريخ­سازي کردند. از اين رو مقام معظم رهبري از آنها به نام معماران ايران جديد، ياد مي کنند. »
وي در ادامه با اشاره به اينکه سال­هاي دفاع مقدس، سال­هاي قامت کشيدن زن ايراني براي عرشي شدن و فرصت ظهور در ساحت رشد و تعالي با تهذيب نفس بود، تصريح کرد: « زنان شهيد را مقام معظم رهبري " لشگري از فرشتگان " مي­نامند که "لشگر" بودن شان ساحت "ولايت اجتماعي" آنها را تعريف مي ­کند و "فرشته" بودن شان جهادي را به خاطر مي­ آورد که طي آن براي خدا از جان گذشتند.
اين محقق ادبيات پايداري با بيان اينکه اثار باقي مانده از شهداي زن اعم از وصيت نامه ­ها، دل نوشته­ ها، نامه­ ها و حتي خاطره نوشته­ه اي آنها، خواننده را به سمت و سوي معنويت، پيشرفت و علوّ مقامات علمي و عملي سوق مي­ دهد، گفت: اين همان ويژگي راهبري شهيد زن است که با هدايت نسلي از زنان مؤمن و متعهد نه تنها ايران نوين را مي­ سازند بلکه ارزشمندترين خدمات را ارائه مي ­دهند.
اين نکته که شايد تا قبل از پيام مقام معظم رهبري به نخستين کنگره هفت هزار زن شهيد، ما به مسئله زنان نگاه راهبردي نداشته‌ايم، انکارناپذير است! متأسفانه رسوبات نگاه شرقي و هجمه نفوذ نگاه غربي به زن در بخش­ هايي از کشور وجود دارد اما خوشبختانه طي چهل و چهار سال، جايگاهي که انديشه هاي امامين انقلاب اسلامي نقش پيشراني زنان را احيا کرد، ايران اسلامي توانست الگوهاي سوم متعددي از زنان فرهيخته انقلابي تا زنان مجاهد ؛ از زنان تربيت کننده نسل منتظر المهدي تا زنان فعال در عرصه­ هاي سياسي، فرهنگي و اقتصادي به جهان معرفي کند. زناني که با در نظر گرفتن کرامت زن توانستند قله­ هاي افتخار آفريني را فتح کنند و به جهانيان ثابت کند که زن از منظر نگاه متعالي انقلاب اسلامي، زن دنباله‌روي الگوي زن غربي يا شرقي نيست؛ بلکه يک انسان توحيدي و خدامحور است که عفيف، محجبه و شريف مي ­تواند مرکز تحولات عالم باشد.
الگوي سومي که راهبري آن را لشگري از شهداي زن بر عهده دارند، هم رکن خانواده است و هم در عرصه‌هاي سياسي، اجتماعي، حکومتي، مشارکت اثرگذار و فعال دارد، اين ويژگي ها دست نيافتني براي زن ايراني نبودند چرا که شخصيت‌هايي تاريخ‌ساز همچون حضرت خديجه (س)، حضرت فاطمه زهرا (س) و حضرت زينب کبري (س) الگوي اول و زنان صدر اسلام الگوي دوم اند. به قولي چون که صد آمد نود هم پيش ماست .
بعد از شهدا، تربيت کنندگان آنها يعني " مادران شهدا" الگوي جامعه زنان هستند، الگويي منطبق با اين مفهوم قرآني «نباتاً حَسَناً» يعني تربيت نيکو. : فرزنداني که نيکو تربيت شدند در صحنه‌هاي انقلاب اسلامي، دفاع مقدس و پس از دفاع مقدس حضور اثرگذار داشتند و دارند و اين محصول همان الگوي سوم زن است؛ زيرا در گفتمان انقلاب اسلامي، جايگاه تربيتي زن به‌عنوان مادر، بسيار اهميت دارد.
عضو نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها در گفت گو با خبرنگار زنان شهيد در اين باره مي گويد: معماري کاري سخت اما پر از ظرافت هايي است که با وجود اين ظرافت کاري ها تاثير به مراتب بزرگتري از خودشان برجاي مي­ گذارند. اين کار به دليل سختي، معمولا بر دوش مردان گذاشته مي­ شود، دقيقا مانند تربيت فرزندان که مساوي است با ساختن نسلي سالم و در ادامه، ايراني نوين.
مرضيه خورشيدي افزود: حال در صورت نبود پدر، اين وظيفه بر دوش مادران است که آرمان هاي اسلامي، اعتقادي و سياسي که شهيد بخاطر آنها به شهادت رسيده را هم به خود و سپس به فرزندانشان منتقل کنند، چرا که تاثير زن بر رفتار و طرز تفکر اطرافيانش مي تواند آنقدر اصولي باشد که به هر صورتي که بخواهد مي تواند آنها را شکل دهد.
وي ادامه داد: بنابراين کارکرد زنان شهدا در اين زمينه عاري از اهميت نيست. طلايه داراني که ستون کشور و نسل سوم را همانند معماري مقتدر براي ايران جديد مي­ سازند.
ايران با توجه به برخورداري از وجود جمع کثيري از زنان طراز انقلاب اسلامي داراي الگوهاي سوم کم نظيري است که متأسفانه هنوز نتوانسته است آنها را ابتدا در داخل از کشور و سپس براي جهانيان معرفي کند. اين خلاء روايت از زنان تأثيرگذار ايراني قطعا پيامدهايي چون جايگزيني الگوهاي شرقي و غربي و تأثيرپذيري جوانان از آنها دارد، به راستي چرا ما نتوانستيم در معرفي اين الگو در حد انتظار وارد شويم؟ به واقع روايت ضعيف از الگوهاي سوم که همه ابعاد وجودي الگوهاي سوم را در بر نمي گيرد، مهم­ترين مسئله ايست که با آن ر و به رو هستيم. مثلا وقتي به سراغ يک مادر شهيد مي رويم، فقط ايستادگي وي را برجسته‌سازي مي‌کنيم، اما نقش اجتماعي اين مادر و نوع تربيت وي مغفول مي ماند.
فربد احساني کارشناس و فعال رسانه مي­گويد: گفتمان سازي از جمله کارکردهاي رسانه‌هاست. اگرچه هم رسانه‌ها و هم گفتمان از يکديگر تبعيت مي‌کنند و وابسته به يکديگر هستند اما رسانه‌ها در رقابت با رسانه‌هاي ديگر بويژه رسانه‌هاي غربي که گفتمان خاص خودشان را دارند، قرار دارند. در اين رقابت دو موضوع مهم مطرح است اول اينکه گفتمان قوي وجود داشته باشد که در جامعه­ گيرايي لازم را داشته باشد و از سوي ديگر رسانه‌ها نيز در اين حوزه بتوانند به خوبي گفتمان را در جامعه روايتگري کنند.
در همين رابطه متاسفانه رسانه‌هاي داخلي با وجود گفتمان قوي و انقلابي که وجود دارد در رقابت با رسانه‌هاي رقيب که البته از امکانات مختلفي بويژه فناوري­هاي روز برخوردار هستند، عقب افتاده­ اند. البته همه چيز به فناوري ختم نمي شود گرچه فناوري هم در اين حوزه بسيار اثرگذار است اما سطح خلاقيت و ايده ­سازي و اطلاع­ رساني نرم در اين حوزه بيشتر از گذشته مورد توجه است. هر چند که بايد گفت که رسانه­ هاي نوين ايران نيز به تجهيزات روز مجهز شده­ اند و در اين حيطه بسيار توانسته اند کارهاي مهمي انجام دهند.
به نظر مي­ رسد ما نيازمند يک همت زنانه هستيم تا ظرفيت عظيم دين اسلام و نگاه شيعي به زن امروز را بازنمايي کنيم، هم براي بانوان خودمان و هم براي بانوان کل دنيا.»
منبع زنان شهيد
انتهاي پيام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
الگوي سوم، گفتمان انقلاب اسلامي، شهداي زن، زن مسلمان ايراني، انقلاب اسلامي، زن نه شرقي نه غربي
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش
V
آرشیو