« فریب دانایی سطحی» اثرات منفی فرهنگی فضای مجازی بر رفتار انسان

یکی از آثار منفی فرهنگی فضای مجازی این است که آدمی به دانسته های فراوان بی عمق مغرور می شود و می­دانیم قانون شکنی ها همواره برای فقر مادی نیست .
« فریب دانایی سطحی»  اثرات منفی فرهنگی فضای مجازی بر رفتار انسان
1403/11/28 - 13:03
تاریخ و ساعت خبر:
214042
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - تهران : مریم سلطانعلی متولد ۱۳۵۷ کارشناس ارشد علوم قرآن و احادیث و سطح سه حوزوی در رشته تفسیر است.او معاون فرهنگی مدرسه علمیه حضرت حجت (عج) ومعادن اجرایی طرح ملی رحمت در استان تهران میباشد.با او گفتگو صمیمانه ای در رابطه با موضوع تأثیر رسانه‌ها بر تربیت نسل منتظر و تربیت نسل منتظر در شرایط اجتماعی و اقتصادی چالش‌برانگیز،انجام داده ایم که در زیر می خوانید؛
۱_با توجه به گسترش روزافزون رسانه‌ها و فضای مجازی، این ابزارها چه تأثیری بر تربیت نسل منتظر امام زمان (عج) دارند؟
رسانه و فضای مجازی به مثابه دو لبه تیز یک شمشیر است اگر اعتقادات را بصورت درست و اصولی در تربیت فرزندان رعایت نماییم اینجا ما از تهدیدات پیش رو فرصت سازی میکنیم از لبه تیز تهدیدات و مخاطرات فضای مجازی استفاده بهینه را خواهیم کرد اینکه در بحث مهدویت به مخاطب نوجوان و جوانمان القا کنیم همانطور که در جامعه به قانون نیاز داریم و مثلا برای بهبودی از بیماری به رژیم غذا نیازمندیم، به همین ترتیب به امام معصوم لحظه به لحظه نیازمندیم و این نیازمندی به معنای نفی خودباوری و اعتماد به نفس نیست. قرآن می فرماید:« ان الانسان لیطغی ان رءاه استغنی» یعنی احساس و تصور بی نیازی، سبب طغیان انسان می شود.
برای اینکه این احساس نیاز به امام معصوم را در فرزندانمان ایجاد کنیم و حتی در موارد دیگر تربیتی می­توانیم از مشاور تربیتی کمک بگیریم و به اهل فن در این زمینه هامراجعه می­کنیم.
۲_به نظر شما، والدین و مربیان چگونه می‌توانند از رسانه‌ها برای تربیت نسل منتظر به شکل صحیح استفاده کنند؟
اینکه والدین گرامی ابتدا تهدیدها را به فرصتها تبدیل کنند مثلا از همین فضای مجازی و رسانه که می توانست برای عقاید فرزندانمان تهدید محسوب شود می توان بیشترین بهره را برد؛ مثلاً برگزاری وبینارها وتشکیل گروه ها می توان استفاده­ ها کرد که در طول این چهارده قرن چنین فرصتی نبوده است مثل تبادل و جابجایی اطلاعات مفید و کتب دانشمندان نقاط مختلف جهان در کوتاهترین زمان برای همه امکان پذیر و سهل الوصول می باشد.
۳_آیا راهکاری عملی برای تولید محتوای دیجیتال در زمینه مهدویت پیشنهاد می‌کنید؟
بله با آموزش دقیق و هدفمند نوجوانان این امکان وجود دارد که در عرصه تولید محتوا دیجیتال از ظرفیت نوجوانان و جوانان بصورت برنامه ریزی شده استفاده کرد. بصورت نمونه یک برنامه هدفمند تربیتی مهدوی و تولید محتوا اینکه نوجوانان ما دوست دارند دیده شوند و دیگران بفهمند که آدمهای متفاوتی هستند ما به آنان می گوییم ما با این مهارتهای فضای مجازی مثل شما آشنا نیستیم شما بیایید و در گروه خانوادگی از 13 رجب تا نیمه شعبان هر روز یک جنگ مهدوی با کلیپ، دل نوشته، داستان کوتاه، معرفی کتاب و ...درست کنید و بفرستید و این باعث می شود بخشی از هدررفت وقت بچه ها در فضای مجازی در مسیر صحیح بکار گرفته شود و البته برنامه ریزی می خواهد مثل کارهای دیگر.

۴_چگونه می‌توان در میان محتوای فراوان و گاه نامناسب فضای مجازی، محتوای سالم و ارزشمند را شناسایی و به نوجوانان معرفی کرد؟
با ارجاع به رسانه های معتبر و سالم و همچنین بنا نهادن درست پایه های اعتقادی در نوجوانان و جوانان سبب میشود خود ایشان سراغ محتوای نامناسب نروند و زمانیکه از لحاظ ایمانی و اعتقادی اصولی و درست کارشود نوجوان و جوان واکسینه میشود.
۵_با توجه به مشکلات اقتصادی واجتماعی که بسیاری از خانواده‌ها با آن روبه‌رو هستند، چگونه می‌توان نسل منتظر امام زمان (عج) را تربیت کرد؟
با نمایان کردن فقر و نیاز انسان به امامان به ویژه امام عصر(عج) که با تمام مشکلاتی که در اطراف ما هست این امام است که گره گشا و واسطه فیض خداوند تبارک و تعالی به بندگانش می باشد.
یکی از آثار منفی فرهنگی فضای مجازی این است که آدمی به دانسته های فراوان بی عمق مغرور می شود و می­دانیم قانون شکنی ها همواره برای فقر مادی نیست.
مسئله عدالت محوری در اندیشه مهدویت باید نشان دهیم که آموزه مهدویت عدالت محور است چون عدالت را انسانها دوست دارند، چنان که در دعای زیارت امام عصر(عج) آمده است:« توضح به (المهدی) معاقد الحق و مجهول العدل» خدا به دست امام زمان علیه السلام گره­هایی که بر حق افتاده است بازکن و عدل مجهول را روشن کند و امام گره گشای تمام مشگلات بشر است.
۶_چگونه می‌توان امید و انگیزه را در فرزندان حفظ کرد، در حالی که بسیاری از خانواده‌ها با مشکلات اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند؟
اینکه نوجوانان و جوانان با توجه به همه مشکلات اقتصادی بیشتر به لحاظ عاطفی بی پناهند و به اعمال عاطفه نیازمندند و هر چه می توانیم چتر محبت را برای آنان باز کنیم، و چنان که دکتر احمد بهشتی گفته اخلاق معجزه دوم پیامبر صلی الله علیه و آله است، پیامبر با اخلاق جذب می کرد و بعد برای مردم قرآن می خواند، بنابراین چنان که ما انواع خلل ها و خلأهای موجود در زندگی نوجوانان و جوانان می بینیم تما سعی خود را ولو با کمک دیگران جهت رفع این مشکلات کنیم به این نیّت که آنان آفریده خدا و محب اهل بیت علیهم السلام هستند خودشان جذب ما و معارف مهدوی می شوند.
۷_. در جامعه‌ای که فرهنگ مصرف‌گرایی و تجمل‌گرایی رایج است، چگونه می‌توان قناعت و ساده‌زیستی را به فرزندان آموخت؟
یکی از مهم‌ترین آفت‌های سبک زندگی در شیوه‌های مصرف و اقتصاد جامعه تأثیر مستقیم دارد، تجمل‌گرایی و مصرف‌زدگی است. قناعت و ساده زیستی از مفاهیمی هستند که باید از سنین کودکی به فرزندان آموزش داده شود. از آنجایی که مفاهیم مربوط به پول در مدرسه به کودکان آموزش داده نمی شود والدین باید به آنها آموزش دهند.
۸_آیا مشکلات معیشتی می‌تواند مانعی برای تربیت صحیح نسل منتظر باشد؟ چگونه می‌توان از این چالش عبور کرد؟
خیر.انتظار و فرد منتظر به معنای فردی است که چشم به راهی همراه با امید و تلاش دارد که به تربیتی آگاهانه و پیش برنده منجر می‌شود. گوشه گیری، انزوا و ماندن در جای خود به امید روزی بهتر و مشکلات ، امری نیست که بتوان برای آن ارزشی قائل شد و برنامه‌ای نظام مند بر اساس آن تعریف کرد پس اگر در این راه مشکلاتی همچون مباحث اقتصادی باشد شوق و علاقه و تربیت آگاهانه خود باعث ساخته شدن نسلی مقاوم و منتظر خواهد شد.
۹_چگونه می‌توان نوجوانان را به فعالیت‌های مفید اجتماعی و دینی در راستای فرهنگ انتظار جذب کرد؟
اینکه خانواده هاو مربیان وکارشناسان پیوند میان دو وجهه حقائق دینی وجهه بیرونی معارف والای دینی و وجهه درونی مخاطبان آنرا به زبانی که مخاطبمان می پسندد مثل زبان هنر با استفاده از پتانسیل فطرت توحیدی انسانها و کمال جویی و عدالت جویی آنها، فرهنگ انتظار و معارف مهدوی را ترویج دهیم مثل کتاب «کمی دیرتر» در قالب داستان بلند در موضوع انتظار و آفتهای آن تألیف سیدمهدی شجاعی که برای اکثر مخاطبان بسیار جذاب ومؤثر است چنان که در قرآن بارها اشاره شده که تا زمینه مناسب در درون مخاطب نباشد تبلیغ تأثیری ندارد. علاوه بر اینکه تا در خودمان تغییر ایجاد نکنیم نمی­ توانیم بر دیگران مؤثر باشیم.
۱۰_جمع‌بندی شما از این بحث چیست؟
امام زمان ارواحنا فداه چنان که در زیارت شریفه آل یاسین آمده پناهگاه و رحمت واسعه و مظهر رحمت خدا بر بندگان در زمین است و چنان که به یکی از محبانش در قرن هفتم که خدمتی کرده بود، فرمود: نصرتنا فنصرناک (ما را یاری کردی پس ما تو را یاری می­کنیم) امیدواریم در مسیر خدمتگزاری که با خلوص نیت پیش می­رویم یقین داشته باشیم دست حمایت این پدر مهربان بر سرما خواهد بود تا بتوانیم منتظر حقیقی و راستین حضرت باشیم.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
فضای مجازی ، پیامدهای فضای مجازی ، فریب دانایی سطحی ،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
گفتگو
V
آرشیو