بررسی ازدواج آسان در پرتو اخلاق اسلامی /2
یک استاد اخلاق: دور شدن از مبانی اخلاق اسلامی، منشاء بسیاری از سختگیری های در ازدواج است/ باخت زندگی مشترک با تکیه بر معیار مال و زیبایی
حجت السلام مهدی زاده،با بیان اینکه بسیاری از سختگیری های ازدواج در پس دور شدن از مبانی اخلاق اسلامی صورت می گیرد افزود: هر چه از مبانی اخلاقی مانند وفاداری،ایثارو وقار..دور شویم معیار مال و زیبایی قوت می گیرد که نتیجه ای جز شکست در زندگی مشترک در پی نخواهد داشت.
1398/09/11 - 10:15
تاریخ و ساعت خبر:
36741
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - یک دهه ای هست که مبحث مهم در پدیده های اجتماعی مسئله بالا رفتن سن ازدواج و موانعی است که باعث می شود افراد مجرد که اکنون دیگر نمی توان آنها را در رده سنی جوان محسوب کرد، در بررسی این پدیده اجتماعی یعنی تجرد زیستی و بدتر از آن افزایش انواع طلاق ها در جامعه افراد مختلف در علوم اجتماعی، روانشناسی و دینی نظرات مختلفی دارند اما صاحب نظران تمام این رشته ها بر یک مسئله توافق نظر دارند مسئله مادی در رأس مشکلات نبوده و بیشترین دلایل به علوم رفتاری، اجتماعی و روانشناسی افراد بر می گیرد که از آن می توان تحت عنوان سخت گیری ها در انتخاب و تشکیل زندگی، راحت طلبی و عدم پذیرش مسئولیت و عدم تربیت شدن برای همسر و شوهر خوب بودن یاد کرد.
*بررسی موانع ازدواج به وقت
حجت الاسلام میرستار مهدی زاده، کارشناس و پژوهشگر مسائل دینی در گفت وگو با خبرنگار طنین یاس پیرامون این مسئله گفت: شاید بتوان یکی از موانع ازدواج آسان را سختگیری دانست. معمولاً سختگیریها بیشتر در موارد مهریه، مسکن، شغل و مدرک صورت میگیرد.
وی افزود: بیشتر این سختگیریها به دنیازدگی و فراموشی فضل و رحمت خداوند باز میگردد. این رویکردِ حرص و طمع، دنیا را محور ارزشها و مهمترین راه کامیابی جلوه میدهد. به همین جهت، انسان در کار ازدواج نیز سعی میکند با افراد ثروتمند و متمکن وصلت کند.
این پژوهشگر علوم دینی در ادامه با اشاره به مسائلی نظیر تهیه جهاز و تعیین مهریه، گفت: در بسیاری از موارد متأسفانه دیده شده است که دختر بخاطر عدم توان مالی پدر برای تهیه جهیزیه بعد از گذراندن ماه ها نامزدی یا حتی عقد مجبور به جدایی شده است یا اینکه پسر با وجود دارا بودن ویژگی های یک مرد مورد اطمینان برای تشکیل زندگی بخاطر عدم توان مالی برای پرداخت مهریه بالا از ازدواج صرف نظر کرده است!
وی با استناد به احادیثی از رسول اکرم (ص) ادامه داد: این درحالی است که رسول خدا صلیاللهعلیهوآله درباره کمی مهریه میفرماید: «خیرهن اسرهن صداقاً؛ بهترین زنان، آنهایند که مهریهشان کم باشد.» و میفرماید: «خیر نساء اقصی اصبحن وجها و اقلّهن قهرا؛ بهترین زنان امت من، زیباروترین و کم مهرترین آنهاست.» نکته جالب این حدیث، در کنار هم بیان کردن این دو صفت است: گفت پیغمبر از سعادت زنها ؛ رویِ زیبا و مهر کم باشد، از میان زنان امت من، او سزاوار بر حرم باشد
نویسنده کتاب بلور معرفت، در ادامه با استناد به روایتی دیگر از پیامر اسلام (ص): «مِن برکة المرأة قلّة مهرها و من شئومها کثرة مهرها؛ از برکت زن، کمی مهر اوست و از شومی و بد شگونی او، زیادی مهریه اوست». گفت: میزان مهریه در اسلام پانصد درهم تعیین شده است که در حال حاضر حدود ششصد هزار تومان است. امام جواد علیهالسلام دختر خلیفه غاصب وقت (مأمون) را با همین مهریه عقد کرد.
حجت الاسلام مهدی زاده بیان کرد هشام بن حکم از امام صادق علیهالسلام نقل میکند که فرمود: اذا تزوج المرأة لمالها او جمالها لم یُرزق ذلک، فان تَزَوَّجها لدنیها رَزقه اللّه عزوجل جمالها و مالها.وقتی مرد زنی را برای مال یا زیباییاش بگیرد، خداوند هم جمال و هم مال زنش را روزی او میکند.
این پژوهشگر علوم دینی با بیان اینکه در این کلام از سنت همیشه جاری الهی پرده برداشته شده است، گفت: اساسا فردی که دارای صفات فاخر اخلاقی، مثل زهد و قناعت و دنیاگریزی پسندیده است، هرگز در امر ازدواج سخت نمیگیرد و برای او زیادی مهریه یا مال یا جهیزیه یا برخورداری از ثروت زیاد، محور سنجش و ملاک تشخیص نیست؛ بلکه اخلاق اسلامی ملاکهای دیگری معرفی کرده است که سعادت را نیز در سایه آن ملاک تضمین کرده. اگر اخلاق اسلامی بر رفتار جامعه ما سایه افکند، این سدّ سختگیری نیز خواهد شکست و ازدواج آسان، صورت خواهد گرفت.
وی در ادامه درخواست مدرک یا شأن و وجاهت بالای اجتماعی را از دیگر موانع ازدواج های به وقت دانست و اظهارداشت: موم افراد به آنهایی بیشتر تمایل نشان میدهند که مدرک بالاتر یا جایگاه اجتماعی برتری دارند. در حالی که، رابطه میان بزرگی و انسانیت فرد، با مدرک یا شأن اجتماعی او همواره مساوی نیست.
نویسنده کتاب زندگی در خطر، با بیان اینکه چه بسا افراد تحصیل کردهای که جز دنیاپرستی و حیلهگری، تحصیل نکردهاند و ای بسا افراد تحصیل ناکردهای که در سینه آنان گوهرهای پر ارج انسانیت، مثل درستی، وفاداری، مردانگی، سخاوت، ایثار، محبت، صفا، سادگی، خلوص، درک، معرفت، لیاقت، استقامت، اعتماد به نفس و... موج میزند، تصریح کرد: آنچه در علم اخلاق میتواند پایه ارزشها و سنجشها قرار گیرد، داشتن چنین صفاتی است، نه داشتن کاغذی به نام مدرک یا میزی به نام ریاست که با تعویض حکم یا تحول و تغییر قانونی، به سادگی از بین میروند.
این پژوهشگر علوم دینی با اشاره به اینکه آنهایی که خوشبختی را در پشت مدرک و میز ریاست میجویند، از ابتداییترین معارف دینی و مبانی اخلاق اسلامی نیز محروم هستند، افزود: اگر این چنین نودند به نور علم میدیدند که سعادت و خوشبختی هیچ ارتباطی به ثروت و مدرک ندارد. با این حال، کسی منکر مدرک و تحصیل نیست؛ چه اگر مدرک با علم و نور و اخلاق اسلامی در فردی یک جا جمع شود، چون او هم دارای ارزشهای اخلاقی و نیز صاحب ارزشهای عرفی جامعه است و به سبب همان اخلاقهای دینی میتواند مورد تأیید دین قرار گیرد و فرد مناسبی برای انتخاب باشد.
نویسنده کتاب علل دین گریزی از بهترین نمونه و اسوه تاریخی برای ازدواج آسان و ساده را ازدواج جویبر با زُلفی دانست و گفت: جویبر فردی غریب، سیاه، قد کوتاه، فقیر و بی مسکن بود و زلفی دختری برخوردار و دارای شأن برتر اجتماعی. ولی به توصیه پیامبر صلیاللهعلیهوآله زلفی حاضر شد به عقد آن مسلمان درآید؛ چون در وهله اول، مسلمانی، کفو میآورد و ثانیا میتواند با این کار دل پیامبر صلیاللهعلیهوآله را شاد کند.
حجت الاسلام مهدی زاده با بیان اینکه پرورش یافتگان دامن اخلاق اسلامی، انسانهایی با وقار، صاحب بصیرت، با ثبات و غیر متزلزل در تند بادهای حوادث هستند، اظهارداشت: آنان مرعوب التهابات اجتماعی و جوزدگی و خرافات و گرایشهای غالب نمیشوند! اما در مقابل آنان، افرادی نیز هستند که تمام حساسیت و بینش و رفتار آنان وابستگی کامل به جو جامعه دارد. اگر در جامعه چیزی مُد شود، حتما باید آنان نیز به آن دست یابند. اگر چیزی در نزد مردم زیبا و ارزش تلقی گردد، آنها نیز آن را زیبا میدانند.
وی در بخش دیگر از این گفت وگو با اشاره به اینکه متأسفانه در امر ازدواج آثار جوزدگی، بسیار به چشم میخورد؛ گفت: مطالبه مهریه سنگین و برپایی مجالس پرهزینه، ماشین، مسکن خوب، شغل عالی و مدرک و شأن بالا برای فخرفروشی به دیگران، از جمله این امور است.
این پژوهشگر علم دینی و اخلاقی ادامه داد: این میان استفاده از لباسهای گوناگون با مدلهای جدید، رفت و آمدهای پرهزینه، میهمانیها و هدیههای گران بها و تجملاتی، صرفا برای جلب توجه دیگران و برای بستن دهان مردم صورت میگیرد و در جریان این مسابقه، هر روز روشها جدیدتر و پیش رفتهتر میشود و هزینهها بالاتر میرود. قرآن از این جلوههای زندگی ما با نام «زهرة الحیوة الدنیا؛ یعنی درخشش و گیرای زندگی دنیایی» (طه: 131) نام میبرد و این رفتارها را «تَبَرُّجَ الْجاهِلیّة» (احزاب: 33) و فخرفروشی میداند.
ادامه دارد...
بازگشت به ابتدای صفحه