یادداشت/ رسانه و کودک1

کودکانمان را به دست پرستار بچه الکترونیکی نسپاریم!

بسیاری از والدین از تاثیر رسانه ها بر روی فرزندانشان نگران هستند ولی رسانه آن چنان قدرتی دارد که مقابله با آن بسیار سخت است. آیا می توان رسانه های نوین را دور انداخت و یا به طور دایم مراقب کودکان بود؟ سلسله مطالب رسانه و کودک به دنبال آن است تا از تاثیرات رسانه ها بر کودکان بگوید و راهکارهای مهمی برای والدین ارایه دهد، با ما همراه باشید.
کودکانمان را به دست پرستار بچه الکترونیکی نسپاریم!
1397/10/02 - 11:24
تاریخ و ساعت خبر:
11731
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - سمیرا خطیب زاده، دکترای مدیریت رسانه- ما فرزندمان را هفته ای بیست و سه ساعت به دست «پرستار بچه الکترونیکی» به نام رسانه ها می سپاریم، این پرستار بچه به فرزند ما می آموزد که برای حل مشکلات در زندگی از زور و خشونت استفاده کند، همچنین داشتن آخرین مدل ماشین نشانه خوشبختی و موفقیت است.
بسیاری از والدین از تاثیر رسانه ها بر روی فرزندانشان نگران هستند ولی رسانه آن چنان قدرتی دارد که مقابله با آن بسیار سخت است و سانسور کردن آن مستلزم صرف وقت زیاد و سعی خیلی زیادتر است.
آیا می توان رسانه های نوین را دور انداخت و یا به طور دایم مراقب کودکان بود؟ رسانه به دنبال جلب توجه مردم است. هر چقدر توجه مردم را بیشتر جلب نماید درآمد بیشتری را از آگهی های تجارتی کسب خواهد کرد. پس راه حل این مسئله چیست؟
سلسله مطالب رسانه و کودک به دنبال آن است تا از تاثیرات رسانه ها بر کودکان بگوید و راهکارهای مهمی برای والدین ارایه دهد، با ما همراه باشید.
یک: خشونت
نخستین آسیب رسانه های الکترونیکی بر کودکان خشونت است. این پرسش اساسی مطرح است که آیا رسانه ها خشونت را یاد می دهند و موجب بزهکاری می شوند؟
خشونت و پرخاشگری یکی از تاثیرات عمده رسانه و فضای مجازی بر کودکان است. تغییر سریع صحنه ها، جریان فعالیت زیاد بدون توجه به محتوا باعث برانگیختگی حسی ناشی از ارتکاب عمل بدون فکر می شود.
برخی از اعمال خشونت آمیز عبارت اند از جنگ، ترور، خیانت، تیراندازی، چاقو کشی، ضرب و جرح، مشت زنی، شکنجه، لگد زدن، خفه کردن، سوزاندن، بی رحمی نسبت به حیوانات، دزدی، حوادث خشونت آمیز و تخریب اموال.
مراقب باشیم و بدانیم که کودکان آنچه را می بینند سرمشق قرار می دهند و از آن تقلید می کنند.
دو: چاق شدن کودکان با رسانه و تلویزیون
طبق تحقیقات سال گذشته در یک روند ۱۰ ساله چاقی در بین کودکان ایرانی دو برابر شده است ۱۴ درصد کودکان در معرض اضافه‌وزن قرار دارند. تغذیه کودک یکی از مهمترین مسایلی است که در اثر رسانه های نوین دچار آسیب های فراوان شده است.
آمار کودکانی که در سنین ابتدایی و آغازین مدرسه دچار افزایش وزن هستند به شدت بالا رفته که رژیم نادرست مصرف رسانه‌ای به آن دامن زده است.
کاهش فعاليت بدني، استفاده بيش از حد از کامپيوتر و رسانه ها، تماشاي تلويزيون به مدت طولاني، کاهش فرصت‌هاي بازي در خارج از منزل موجب مي‌شود تا بخشي از انرژي دريافتي از مواد غذايي در بدن به صورت چربي تجمع پيدا کرده و سبب اضافه وزن و چاقي شود.
توجه کنيد کودکاني که 5 ساعت در روز تلويزيون تماشا مي‌کنند، 5 برابر بيشتر از ساير کودکان به اضافه وزن و چاقي مبتلا مي‌شوند. پس مراقب کودکانمان در مواجهه با فضای مجازی باشیم.
ادامه دارد...
انتهای پیام/خ

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
...وسواس فکری.
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگی
V
آرشیو