غذاهای محلی استان تهران؛ پایتخت ایران (قسمت سوم : دمپختک )

غذا‌های محلی هر شهر و استانی، ممکن است در مکان‌هایی دیگر پخته و استفاده شوند و حتی دست‌مایه‌ی تغییر شده باشند. اما باید این نکته را به خاطر سپرد هر غذایی شناسنامه و اصالتی برای خودش دارد که همیشه با آن باقی می‌ماند.
غذاهای محلی استان تهران؛ پایتخت ایران (قسمت سوم : دمپختک )
1398/09/14 - 22:24
تاریخ و ساعت خبر:
36738
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - هر شهر و استانی برای خودش نشانه‌هایی دارد که به نحوی شناسنامه آن شهر محسوب می‌شوند. از صنایع دستی گرفته تا مکان‌های گردشگری و غذا‌های محلی، همه و همه نمادی از یک شهر و استان محسوب می‌شوند که اتفاقا مردمان آن منطقه تعصب خاصی نسبت به آن‌ها دارند.
البته گاهی به دلیل سیر و سفر‌هایی که همیشه باب بوده، این تحفه‌ها دست به دست چرخیده و به شهر‌های دیگر قرض داده شده اند. برای مثال غذا‌های محلی هر شهر و استانی، ممکن است در مکان‌هایی دیگر پخته و استفاده شوند و حتی دست مایه تغییر شده باشند. اما باید این نکته را به خاطر سپرد هر غذایی شناسنامه و اصالتی برای خودش دارد که همیشه با آن باقی می‌ماند.
دمپختک با گوشت چرخکرده
مواد اولیه:
برنج: برای ۲ نفر
لپه باقلا: ۱۰۰ گرم
گوشت چرخ کرده: ۲۵۰ گرم
پیاز سرخ کرده: ۴ قاشق غذا‌خوری
رب گوجه: ۳ قاشق غذاخوری
زعفران، نمک، فلفل و زردچوبه: به مقدار لازم
طرز تهیه:
۱. لپه باقلا رو با مقداری آب جوش میخیسانیم و بعد از ۲۰ دقیقه با مقداری آب جوش میپزیم طوری که له نشود. برنج رو هم میخیسانیم و بعد در آب جوش ۱ قاشق رب گوجه ریخته و خوب هم میزنیم تا رب گوجه تو آب حل شود.
۲. سپس برنج را در آن میریزیم و با توجه به نوع برنج آبکش میکنیم (معمولاً برای پلو مخلوط برنج رو کمی خشک‌تر بر می‌داریم). گوشت چرخ کرده را با پیاز سرخ شده کمی تفت میدهیم و لپه باقلا را هم اضافه می‌کنیم.
۳. رب گوجه را اضافه کرده و خوب هم میزنیم طوری که لپه باقلا له نشود. بعد از اینکه احساس کردیم رب گوجه خوب تفت خورده، برنج آبکش شده را هم اضافه می‌کنیم و خوب هم میزنیم. فقط فراموش نکنید که مقداری برنج ساده برای ته دیگ کنار بگذارید.
۴. کف قابلمه مقدار کمی آب، روغن و زعفران می‌ریزیم و بعد برنج ساده (یا سیب‌زمینی حلقه شده) را قرار می‌دهیم و بعد هم برنج مخلوط را اضافه می‌کنیم.
۵. بعد از اینکه برنج بخار کرد مابقی زعفران آبکرده را میریزیم روی برنج و شعله را کم می‌کنیم تا برنج دم بکشد.
نکته: استفاده از رب و گوشت چرخکرده اختیاری است و می‌توان از زردچوبه به جای رب استفاده کرد.
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
غذا,آشپزی,تهران,دم پختک,
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
سبک زندگی
V
آرشیو