حضور بانوان در نهضت و انقلاب اسلامی ایران پررنگ ترین حضورها بود/ زنان پرچمدار نخستین حرکت انقلابی مردم در مشهد

مدیریت موسسه علمی و تحقیقی مکتب نرجس(س) گفت: تاثیر گذاری زن در روند تکاملی یا نزولی جامعه بسیار مهم است، در این نهضت و انقلاب اسلامی حضور بانوان پررنگ ترین حضورها بود، علیرغم ادعاهایی که در زمینه محدودیت زایی جمهوری اسلامی برای زن می شود انقلاب اسلامی ایران نه تنها خودش را وامدار حرکت انقلابی زنان می داند بلکه آنها را به عرصه سازندگی و مشارکت بیشتر برای بالندگی جمهوری اسلامی به عنوان ثمره انقلاب فرا می خواند.
حضور بانوان در نهضت و انقلاب اسلامی ایران  پررنگ ترین حضورها بود/ زنان پرچمدار نخستین حرکت انقلابی مردم در مشهد
1401/11/15 - 08:00
تاریخ و ساعت خبر:
144756
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - منور السادات شایسته خو، مدیریت موسسه علمی تحقیقی مکتب نرجس(س) در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری طنین یاس از خراسان رضوی با اشاره به نقش و تاثیر زنان در طول تاریخ و انقلاب اسلامی ایران بیان کرد: زن در آفرینش موجودی است هم پای مرد و در طی مراتب معنوی و الهی مثل مرد است و هیچ تفاوتی بین آنها نیست، در جاده تعالی و تکامل نیز آنکه در حال حرکت است انسان است.
وی با اشاره به اینکه دین مبین اسلام این حقیقت را آشکار کرده که پرودگار عالمیان همان مقام و کمالاتی را که برای مرد قائل است برای زن هم قائل است، تصریح کرد: در حقوق اجتماعی و فردی هم‌ بین مرد و زن هیچ تفاوتی وجود ندارد و زن به عنوان یک انسان بزرگ و تاثیر گذار در جوامع بشری است.
شایسته خو تاکید کرد: وقتی به قرآن کتاب آفرینش مراجعه می کنیم می بینیم که زن را به عنوان محوری ترین عنصر صلاح و فساد در جوامع بشری معرفی می کند که با مطرح کردن چهار نمونه از زنان که اینها در صلاح و فساد جامعه اثر گذار هستند در واقع به این سمت می برد که تاثیر گذاری زن در حرکت رو به جلو و یا حرکت عقب گرد جامعه چقدر بالا است.
وی با اشاره به اینکه اگر تاثیر گذاری زنان در جامعه را از نگاه امام راحل(ره) بخواهیم بررسی کنیم می بینیم که امام (ره) زن را به عنوان مربی جامعه معرفی می کنند، افزود: از بعد تاریخ اسلام به جایگاه زن اگر دقت کنیم، احترامات بی حدی که پیامبر اکرم(ص) به حضرت زهرا(س) داشتند نشان از این دارد که زن را یک بزرگ ویژه در جامعه می دانند، اگر از دیدگاه خانواده بررسی کنیم می بینیم که دامن مادر بزرگترین مدرسه ای است که فرزند در آنجا تربیت می شود و در بحث حقوق مادران هم می توان گفت که حقوق بسیاری از مادران را نمی توان شمرد یا به حق ادا کرد.
مدیریت موسسه علمی تحقیقی مکتب نرجس
(س) بیان کرد: برای زنی که توصیه شده برای تحصیل علم و تجهیز شدن به فضایل علمی، خود این مطلب بیانگر تاثیرگذاری زن بر عنصر تربیت است، اینکه اسلام به زن ها اجازه داده در صحنه ها و میدان های مختلف وارد شوند و مسائل حجاب و پوشش مترتب هست بر آن حضور اجتماعی، زمانی که حضور اجتماعی داشته باشید این آداب برای شما تعریف می شود.
وی با با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب هم زنان را پا به پای مردان توصیه می کنند که در جبهه علمی و فرهنگی مشغول باشند چون اثرگذاری بالایی دارند، تصریح کرد: تاثیر گذاری زن در روند تکاملی یا نزولی جامعه بسیار مهم است، اگر ریشه های تاریخی انقلاب هایی که در قرن اخیر جهان اتفاق افتاده است را بررسی کنیم به این نکته می رسیم که انقلاب اسلامی ایران از یک جهت بسیار مهم از سایر انقلاب ها متمایز است و آن هم حمایت مردم از این انقلاب است، این انقلاب با حضور و مطالبه مردم به بار نشست.
شایسته خو، تاکید کرد: ملت بزرگ ایران، تاریخ ایران و حتی تاریخ جهان یک چنین نهضتی تا به حال به خود ندیده است یک قیامی که تحت عمل آزادی خواهان و آزادگان به معنای واقعی آن انجام شد و در این حضور مردم، همه اصناف، اقشار و همه گروه ها حضور داشتند از پیر و جوان، زن و مرد و از تحصیلکرده و غیر تحصلیکرد در این نهضت حضور داشتند در این نهضت و انقلاب حضور بانوان پررنگ ترین حضورها بود.
وی افزود: برای اینکه بتوانیم این حضور زنان و تاثیرگذاری آنها را بررسی کنیم به تاریخ صفوی و دوران جنگ های ایران و عثمانی مراجعه کنیم حضوری که تا سال های مشروطه و بعد از آن هم ادامه داشته است و نقش موثری هم داشته است ولی در همه این نهضت های اخیر، مثل؛ نهصت تنباکو، مشروطه، پانزده خرداد و تمام نهضت های دیگر را که بررسی می کنیم مشخص هست که نقش بانوان اگر بالاتر از مردان نبوده است کمتر از آنها هم نبوده است، بانوان در میدان ها حاضر شدند.
مدیریت موسسه علمی و تحقیقی مکتب نرجس(س) اظهار کرد: آنچه در انقلاب اسلامی ما دیده می شود اینست که نقش بانوان نقش ویژه و کلیدی بوده است و حتی در خیلی جاها مردان را به میدان می آوردند، حضرت آقا فرمودند؛ افتخاری که شما بانوان ایجاد کردید قابل تقدیر است.
وی بیان کرد: زنان پا به پای مردان در این مبارزات شرکت کردند که خود این مطلب نشان دهنده آنست که تاثیرگذاری را داشتند و اگر زنان در اجتماعات عظیم نبودند شاید انقلاب به ثمر نمی نشست، در تاریخ انقلاب اسلامی اولین حرکت عمومی مردمی حرکت بانوان است که در مشهد هم این حرکت اتفاق افتاد.
شایسته خو با اشاره به اینکه امام راحل(ره) این باور را به بانوان داد که حضور آنها تاثیر گذار است، تصریح کرد: اهمیت حضور بانوان در مسیر انقلاب آنقدر مورد توجه بود که بارها و بارها امام (ره) در جریان دیدارهای مختلف با جامعه بانوان آنها را صاحبان انقلاب و نیروهای پیشران انقلاب معرفی می کردند و در یکی از سخنرانی ها هم فرمودند؛ شما بانوان یک نصیب بزرگی در این نهضت دارید و می شود گفت شما بانوان این نهضت را پیش بردید و سهم زیادی در این پیروزی دارید این سهم را نگه دارید.
وی با تاکید براینکه نگاه امام راحل(ره) به حضور بانوان در جریان انقلاب متاثر از همان نگاه اسلام به زنان و فعالیت های انها است، افزود: قوانین اسلام طوری تنظیم شده است که زن مجبور نباشد پا به پای مرد کارهای سنگین انجام دهد موضوع اینست که اجباری نیست اما خود این لطافت و ظرافت زن نمی تواند مانع از حضور او در میدان های مختلف معنوی، علمی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و غیره باشد، بلکه زن برای کسب علم و حضور در عرصه های اجتماعی از طرف اسلام فرا خوانده شده است‌.
مدیریت موسسه علمی و تحقیقی مکتب نرجس،(س) اظهار کرد: این یک نگرش است که اسلام به زن دارد در واقع او در کنار امر مهم خانواده داری و حفظ عنصر خانه و استحکام بنیان خانواده می تواند مسئولیت های بیرون از خانه را هم عهده دار باشد، رهبر معظم انقلاب که بحث الگوی سوم زن رامطرح می کند این موضوع نشات گرفته از آن نگاه تاثیر گذار بودن زن در جامعه و خانواده است ولی نوع و جنس تاثیرگذاری او را با ارائه الگوی سوم زن مشخص و معین می کنند نه به این معنا که یک نگاه شرقی باشد که صرفا زن درخانه باشد و هیچ تاثیر اجتماعی نداشته باشد و یا مدل غرب که زن را کالا ببیند، بلکه زن در عین حالی که عنصر مهم و اساسی در حفظ و تعالی خانواده است به همان اندازه هم در جامعه و مباحث اجتماعی و سیاسی تاثیرگذار است.
وی تاکید کرد: این اصالت بخشی به حضور زن در جریان انقلاب و در کل جریان تاریخ بیانگر این واقعیت است که انقلاب اسلامی انقلابی تماما مردمی و برخاسته از مردم است و سلایق و گروه های مختلف در آن دوره نمایندگانی در جریان اتقلاب داشتند که زنان هم یکی از آن جریان ها و البته از تاثیرگذارترین ها بودند.
شایسته خو با اشاره به اینکه زنان از نگاه امام و رهبری در واقع نیروی محرکه انقلاب بودند و انها را به عنوان پیش قراولان انقلاب خطاب می کردند، افزود: علیرغم ادعاهایی که در زمینه محدودیت زایی جمهوری اسلامی برای زن می شود انقلاب اسلامی ایران نه تنها خودش را وامدار حرکت انقلابی زنان می داند بلکه آنها را به عرصه سازندگی و مشارکت بیشتر برای بالندگی جمهوری اسلامی به عنوان ثمره انقلاب فرا می خواند.
وی با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب هم در مسائل زنان و تلاش برای دفاع از حقوق زنان فعالیت های زیادی انجام شد، بیان کرد: زنان رشد چشمگیری را بعد از انقلاب داشتند و پیشقراول این تجلیل امام (ره) و سپس مقام معظم رهبری بودند که ارزش و احترام زیادی برای زنان قائل شدند و همین باعث شد زنان کشور در انقلاب اسلامی سهم بزرگی را ایفا کنند و حضور زنان مشکل گشا بود.
مدیریت موسسه علمی تحقیقی مکتب نرجس(س) اظهار کرد: در دوران دفاع مقدس هم همینطور حضور زنان بسیار اثر گذار بود و در سایر مسائل مختلفی که ما از ابتدای انقلاب تاکنون داشتیم زنان به عنوان پشتوانه های محکمی در رفع مشکلات و دغدغه های مختلف این نظام بوده اند.
وی تاکید کرد: همانطور که زن پیشقراول در اصلاح جامعه و شکوفایی، رشد و تکامل جامعه است همانطور هم زن می تواند مبدا و منشائی باشد برای فروپاشی جامعه و یا مبدا باشد برای اهداف شوم دشمنان، همانطور که حوادث اخیر دیدیم که دشمنان از عنصر زن در نقشه ها و راهبردها استفاده کردند تا بتوانند در واقع نظام جمهوری اسلامی را به چالش بکشند و فتنه اخیر با محوریت زن شکل گرفت اما با هوشیاری و تدبیری که رهبر معظم انقلاب داشتند و همینطور کسانی که اقتدا کردند به رهبر معظم انقلابج توانستند این فتنه را هم خاموش کنند.
شایسته خو خاطر نشان کرد: هر چند دشمنان ما خاموش نخواهند نشست و به دشمنی خود ادامه می دهند، این فتنه ها و فتنه انگیزی ها حکایت از قوت و اقتدار و عزت نظام اسلامی دارد که دشمنان با تمام قوا آمدند پای کار اما شکست های متعددی را شاهد و ناظر هستند.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
زنان ایرانی، انقلاب اسلامی، خدمات زنان به انقلاب اسلامی، خدمات انقلاب اسلامی به زنان،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
گفتگو
V
آرشیو