فیک نیوزها در کمین اند/ چرا با وجود رشد وسایل ارتباطی فیک نیوزها گسترش یافتند؟

فیک نیوزها یا همان اخبار جعلی برای شکل دهی افکار عمومی بر اساس باورهای غلط تهیه و منتشر می شوند و در این راه کسانی که این جعلیات را می سازند به خوبی از کذب بودن آن با خبر هستند اما جهت فریب و مسموم سازی اذهان عموم از هیچ کاری دریغ نمی کنند.
فیک نیوزها در کمین اند/ چرا با وجود رشد وسایل ارتباطی فیک نیوزها گسترش یافتند؟
1401/11/18 - 12:03
تاریخ و ساعت خبر:
145033
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - امیرحمزه نژاد: فیک نیوز ها در فضای افکار عمومی کشورمان آنقدر زیاد شده که به نظر می رسد باید آگاهی و سواد رسانه ای در این حوزه برای مقابله در برابر آن افزایش یاید.
فیک نیوزها یا همان اخبار جعلی برای شکل دهی افکار عمومی بر اساس باورهای غلط تهیه و منتشر می شوند و در این راه کسانی که این جعلیات را می سازند به خوبی از کذب بودن آن با خبر هستند اما جهت فریب و مسموم سازی اذهان عموم از هیچ کاری دریغ نمی کنند.
فیک نیوزها اغلب یک حادثه ناگوار برای جریحه دار کردن افکار عمومی را روایت می کنند تا به صورت کاملا عافلگیرکننده ای راه تفکر را بر مخاطب ببندند. درواقع احساسات و هیجانات کاذب خمیر مایه تهیه اخبار جعلی را تشکیل می دهند.
روایت های متعدد نیز یک ترفند سیاه دیگر برای باورپذیر کردن این دروغ هاست. همچنین این دروغ ها باید طوری روایت شود که افراد فقدان ناکارآمدی و ظلم و تعدی را در آن احساس کنند. خدشه دار نشان دادن حقوق زنان و کودکان در حیطه این بیشتر راهگشاست تا افراد کمتر در خصوص ریشه این اخبار تحقیق کنند و بیشتر در آنان احساس خشم و انزجار تولید شود.
فیک نیوزها انقدر سریع انتشار یافته و بعضا با سناریو پردازی به آن بال و پر داده می شود که بیشتر باورپذیر می شوند و این قصه سرایی ها شک و تردید برخی را نیز برطرف می کنند.
غیررسمی بودن منابع انتشار فیک نیوزها نیز از جمله ویژگی های آن هاست. با رشد و افزایش تعداد شبکه های اجتماعی بستر رشد و زایش این اخبار جعلی نیز فراهم شد‌. از این روست که گفته می شود که باید اخبار را از منابع رسمی اخذ کرد.
همچنین بایستی روند انتشار اخبار و اینکه چه کسانی آنرا منتشر و بازتاب می دهند را شناسایی و به آن دقت کرد. خصوصا افراد غیرموثق محل و عامل توزیع شایعات هستند‌.
فیک نیوزها در کمین هستند و باید در فصل انفجار اطلاعات، افراد مهارت گزینش اخبار درست و هدفمند دنبال کردن اطلاعات صحیح و کارآمد را به دست بیاورند.
اینکه گفته می شود فردی در زندان زیر شکنجه و در حال اعتصاب است اما سر از هواپیما برای خروج از کشور در می آورد و یا فردی اعتصاب غذا کرده و به بیمارستان منتقل شده اما چنان فربه و چاق شده که حتی خبرنگارانی که برای وی خبرسازی کرده اند از این ماجرا عصبانی می شوند، یک نکته اساسی مطرح می شود؛ فیک نیوزها برای مسموم سازی ذهن ما در کمین هستند.
به عنوان مثال این روزها ماجرای حکم اعدام برای فردی جعلی که از جمله تلاش های جدید ضدانقلاب برای کشته سازی است، نقل محافل رسانه ای شده است.
بعد از رسوایی رسانه‌های ضد انقلاب در پرونده جعلی حسن فیروزی، این بار سوژه‌ای قدیمی مجددا مطرح شده است که براساس آن یک زن اهل بوکان به نام شهلا عبدی به اعدام محکوم شده است.
یک بررسی ساده اینترنتی نشان می‌دهد، این سوژه نیز خیالی بوده و فردی به این نام نه تنها حکم اعدام دریافت نکرده است، بلکه بازداشت و زندانی نیز نشده است.
بررسی‌ها نشان می‌دهد پیشتر نیز چنین ادعایی مطرح شده بود و رسانه‌های ضد انقلاب نیز وجود چنین فردی را تکذیب کرده بودند.
براساس خبری که در یک رسانه ضد انقلاب در مرداد ماه امسال در واکنش به خبر فوق منتشر شد، تصویر منتسب به این زن، به یک محکوم دیگر تعلق داشته که سال ۱۴۰۰ از زندان آزاد شده است.
پیگیری‌ها از مقامات قضایی استان نیز این موضوع را تایید می‌کند.
ناصر عتباتی رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی در رابطه با ادعاهای مطرح شده در مورد صدور حکم اعدام برای زنی به نام شهلا عبدی گفت: طبق پیگیری‌ها در استان آذربایجان غربی هیچ محکوم و یا زندانی به نام شهلا عبدی وجود ندارد.
رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی تاکید کرد: تا کنون هیچ حکم اعدامی در ارتباط با پرونده‌های اغتشاشات در استان صادر نشده است.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
فیک نیوزها، افکار منفی، دروغ پراکنی در فضای مجازی، شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
باشگاه نویسندگان
V
آرشیو