بررسی وضعیت بهداشت زنان و درمان نازایی قبل و بعد از انقلاب در گفت وگو با دکتر بتول عیدی زاده

دکتر بتول عیدی زاده بانوی جهادگر عرصه مامایی و عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: یکی از مواردی که بعد از انقلاب و به مرور زمان، پیشرفت خیلی چشمگیری داشته است، در زمینه نازایی بوده که در گذشته جهت درمان به خارج از کشور سفر می کردند اما خوشبختانه امروز نازایی در ایران معنا ندارد و تمام مراحل پزشکی آن در داخل کشور انجام می شود. مورد دیگر که می توان به آن اشاره کرد درمان در مراکز ناباروری با هزینه پایین، که بنده هم خیلی از مراجعه کنندگان را جهت درمان به آن مراکز معرفی می کنم.
بررسی وضعیت بهداشت زنان و درمان نازایی قبل و بعد از انقلاب در گفت وگو با دکتر بتول عیدی زاده
1401/11/22 - 11:02
تاریخ و ساعت خبر:
145112
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - استان تهران : به بهانه فرارسیدن دهه فجر انقلاب اسلامی خبرنگار زنان نیوز با بانوی پیشکسوت و موفق درعرصه پزشکی گفتگویی انجام داده است تا از زبان خانم دکتر فعال در عرصه درمان وضعیت زنان و خانواده شهرستان بهارستان را قبل و بعد از انقلاب بررسی کند.
دکتر بتول عیدی زاده،فارغ التحصیل رشته مامایی و عضو هیئت علمی دانشگاه دارای سابقه فعالیت های مجاهدانه درزمینه درمان و مداوای رزمندگان جنگ همچنین ایشان به عنوان یک بانوی خیر و نیک اندیش در شهر اهواز و شهرستان رباط کریم و نسیم شهر، بارها به عنوان مامای نمونه انتخاب شده اند.
• خانم دکتر لطفا قدری درباره خود، تحصیلات و اینکه چه کسانی در زندگی و موفقیت های شما نقش داشتند بفرمایید.
متولد اهواز هستم وازسال۱۳۵۸ با مدرک کارشناس مامایی فارغ تحصیل شدم.
از سال ۱۳۶۹درشهرستان نسیم شهر مشغول به فعالیت هستم که واقعا عشق به مردم این شهر و رابطه صمیمی که بین بنده و بیماران برقرار هست من را به اینجا می کشاند.
تنها فرد تأثیرگذار در موفقیت بنده مادرم بودند که با کمک های خیرخواهانه و دست به خیر داشتن من و خواهر برادرانم را آموزش به کار خیر دادند که اکنون به کمک خدا صدها کودک را تحت حمایت و سرپرستی خود داریم واین باعث تمام موفقیت های من در زندگی است،هرچه که دارم از دعای خیر این مردم است.

• شما فعالیت پزشکان زن را تا چه میزان در افزایش پیشرفت بهداشت و فرزندآوری جامعه ضروری می دانید؟

باتوجه به اینکه زنان در جهت تامین بهداشت و سلامت جامعه نقش مهم و موثری عهده دار هستند،زیرا سلامت زنان تاثیر بسزایی بر سلامت فرزندان، خانواده، جامعه و محیط پیرامون آن دارد و وجود پزشکان زن در این عرصه بسیار مهم و ضروری است که زنان با پزشک خانم رابطه صمیمی دارند و راحت تر به بیان مشکلات خود می پردازند که این رابطه صمیمی بین پزشک و بیمار کلید اصلی درمان بیماری ها و همچنین ارتقا جایگاه زنان باتوجه به نقش مؤثر زن در جامعه است.

•باتوجه به این نکته که متاسفانه جمعیت ایران روبه پیری است،توصیه شما به عنوان پزشک مامایی چیست؟

بنده به شدت مخالف تک فرزندی هستم و در مواجه با بیماران دارای یک فرزند با ارائه مشاوره و بیان نکات مثبت چند فرزندی سعی در آگاه سازی آنان دارم.
در برخی موارد پیش آمده که خانمی به دلیل ناتوانی مالی تمایل به سقط جنین داشتند که بنده حاضر شدم بخشی از مخارج کودک را برعهده بگیرم.
با ایجاد حس همدردی و در آغوش کشیدن بیمارانم سعی در متقاعدسازی و منصرف شدن آنان از سقط جنین دارم.
اما متاسفانه از طرفی اجرای برخی قوانین آسیب زننده است،به عنوان مثالتوصیه به انجام غربالگری بیماری‌هایی که منجر به تولد نوزاد با بیماری صعب‌ العلاج می‌شود منع شده که این امر موجب تولد نوزادی با بیماری صعب‌ العلاج می شود.
یا در مواردی دیگر جمع‌آوری وسایل جلوگیری از بارداری بوده که باعث ایجاد نگرانی هایی در زمینه افزایش بارداری‌های ناخواسته و به دنبال آن افزایش موارد سقط غیرقانونی را می توان مطرح کرد.
متاسفانه تاکنون پایه و اساس مشخص و درستی درزمینه های اقتصادی،فرهنگی و اجتماعی درجهت افزایش جمعیت شکل نگرفته و می توان گفت هیچ گونه حمایت و پشتوانه محکمی که قابل اجرا باشد برای خانواده ها در نظر گرفته نشده است.

•با ذکر این نکته که در آستانه دهه فجر هستیم، لطفا توضیح دهید شرایط و امکانات پزشکی در زمینه زنان که قبل از انقلاب بوده با زمان حال قابل قیاس هست؟ چه پیشرفت هایی در این زمینه وجود داشته است؟

یکی از مواردی که بعد از انقلاب و به مرور زمان، پیشرفت خیلی چشمگیری داشته است، در زمینه نازایی بوده که در گذشته جهت درمان به خارج از کشور سفر می کردند اما خوشبختانه امروز نازایی در ایران معنا ندارد و تمام مراحل پزشکی آن در داخل کشور انجام می شود.
مورد دیگر که می توان به آن اشاره کرد درمان در مراکز ناباروری با هزینه پایین، که بنده هم خیلی از مراجعه کنندگان را جهت درمان به آن مراکز معرفی می کنم.
در دوران قبل از انقلاب امکانات پزشکی در حیطه زنان بسیار پایین بود اما خوشبختانه الان از این نظر هیچ گونه مشکلی وجود ندارد و تمام امکانات پزشکی،دارویی و درمان به راحتی قابل دسترسی است.
شهروند خبرنگار ،بسیجیان حوزه مقاومت بسیج حضرت خدیجه بهارستان
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
دکتر بتول عبدی زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه، ماما، درمان نازایی، خدمات درمانی انقلاب به زنان، بهداشت زنان بعد از انقلاب،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
گفتگو
V
آرشیو