واقعیتی که زنان مسلمان ثابت کردند؛ حجاب منافاتی با پیشرفت ندارد

امروزه اغلب مردم به این حقیقت رسیده اند که مسئله حجاب هیچ منافاتی با پیشرفت بانوان نداشته و حافظ کرامت زنان است. بانوان موفق مسلمان با نقش آفرینی در عرصه های مختلف علمی، ورزشی، دینی و ... این حقیقت را به اثبات رسانده اند. در اینجا به مواردی از ویژگی های زنان موفق اشاره می کنیم.
واقعیتی که زنان مسلمان ثابت کردند؛ حجاب منافاتی با پیشرفت ندارد
1401/11/25 - 10:12
تاریخ و ساعت خبر:
145236
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - آذربایجان شرقی : زنان موفق برای شخصیت خود ارزش قائلند و هر کار نامناسبی را با ارزش های انسانی خود مطابق نمی بینند. زنان موفق افرادی نیستند که درگیر روزمرگی ها شده باشند. زنان موفق در زندگی فردی و اجتماعی خود دارای هدف و برنامه ریزی هستند. آینده نگری و اشتیاق به انجام کارهای ارزشمند یکی از مهمترین ویژگیهای آنها است. در راه رسیدن به اهداف خود از هیچ تلاشی دریغ نمی کنند پشتکار فراوان دارند و در مسیر رسیدن به آرزوهای خود موقف نمی شوند. اعتماد بنفس بالایی دارند و روحیه شکست ناپذیری دارند. هرگز در برابر مشکلات تسلیم نمی شوند و بعد از هر شکستی قوی تر از گذشته ادامه می دهند.دنبال چیزهای بی اهمیت و کم ارزش نمی روند به ویژگی ها و ارزش های انسانی بها می دهند و از سطحی نگری دوری می کنند.
دکتر فائزه کاشانیان از بانوان موفق جهانی علم نانو گفت: در همه جای دنیا به خانمی که به عفت و خویشتنداری خود اهمیت می‌دهد احترام مضاعف می‌گذارند و من در همایش‌هایی که با حجاب حضور داشتم و در محلی که برای نماز و عبادت می‌رفتم مورد احترام واقع می‌شدم. دکتر مریم کوچکی نژاد ، دانش آموخته کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته فیزیک در دانشگاه صنعتی شریف ، دکتری رفتار سازمانی از دانشگاه یوتا و پسادکتری در مرکز Edmond J. Safra دانشگاه هاروارد ، استادیار دانشگاه نورث وسترن در ایوانستون ایلینویز می باشد. دانشگاه نورت وسترن از دانشگاه های ایالات متحده آمریکا و ایالت ایلینوی به حساب می آید که در شهر شیکاگو قرار دارد.
دکتر بی بی فاطمه حقیرالسادات دانشجوی پسا دکتری دانشگاه تهران است. مدرک دکترای تخصصی نانوپزشکی را از دانشگاه آمستردام هلند و دکتری تخصصی نانوبیوتکنولوژی را از دانشگاه تهران گرفته است. هم‌اکنون به عنوان استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد فعالیت می‌کند. دکتر سادات دهه کرامت سال گذشته به واسطه حفظ حجاب اسلامی در تمام طول دوران تحصیل در یک کشور خارجی، جایزه جهانی گوهرشاد را دریافت کرد. در کنار همه اینها، شرکت دانش‌بنیان در حوزه تخصصی خود تاسیس کرده و به تولید محصولات فناورانه در حوزه دارو و درمان مشغول است. سهیلا سامی نابغه ایرانی است که بیش از 500 عمل جراحی موفق داشته است. او از شاگردان بااستعداد پروفسور سمیعی است و در سطح بین المللی نیز افتخارات فراوانی کسب کرده است. دختر 28 ساله ای که موفق به انجام جراحی های موفق در حوزه مغز شد و از این جهت در حوزه پزشکی شهرت یافت. او در مصاحبه های خود گفته است که من با انتخاب و آگاهی حجاب را برگزیدم و به داشتن حجاب افتخار می کنم. وی معتقد است رعایت حجاب در همه محیط های اجتماعی لازم است و ارتباطی بین داخل و خارج کشور در نوع پوشش خود نمی بیند. او می گوید که حجابش منافاتی با زمینه فعالیتش ایجاد نکرده است و جراحی های موفق او نیز حاکی از این امر است.
. ورا وریناک اولین زن مسلمانی است که در اوکراین حافظ کل قرآن شد. پس از مسلمان شدن در زمینه قرائت و آموزش قرآن شروع به فعالیت کرد و وقت زیادی را به فراگیری قرآن گذراند. او سعی دارد به عنوان یک بانوی مسلمان پیام آور آموزه های قرآنی باشد. همچنین او موفق شد تا مادر و خواهر و بردار خود را نیز به اسلام فرابخواند. وی معتقد است که حفظ قرآن بر تقویت حافظه او تاثیر فراوانی داشته است. در گذشته تصور اینکه زنان بتوانند در حوزه هوایی و خلبانی ورود پیدا کنند کمی بعید به نظر می رسید. اما امروزه شاهد آن هستیم که بانوان نیز جایگاه خلبانی پرواز را تصاحب کرده و نام اولین خلبانان زن با حجاب را به نام خود ثبت کرده اند. نشاط جهانداری اولین بانوی ایرانی است که در رشته خلبانی مشغول به فعالیت شده است. نیلوفر رحمانی نیز یکی دیگر از بانوان موفقی است که به عنوان اولین زن خلبان در افغانستان فعالیت کرد.
لیلا علاوا دختر مسلمانی است که با حضور در عرصه رسانه رادیویی و تلویزیونی بسیاری از دیدگاه های نادرست درباره زنان را تغییر داد و از او به عنوان یک زن محجبه موفق در عرصه رسانه یاد می شود. در کودکی از سوی همکلاسی هایش بارها به خاطر حجابش مورد تمسخر قرار گرفت تا جایی که مجبور به درس خواندن در خانه شد. وی موسس شرکت تمپست است و منتقد قضاوت های نادرست آمریکا نسبت به اقلیت ها است. بهناز حیدرچی از پژوهشگران برتر ایرانی است که توانست پادتن ایدز را از شیر گاو تولید کند. وی با تیم های تحقیقاتی متعددی همکاری داشته و توانست به این افتخار دست پیدا کند. این پادتن ها در قالب کرم دربازار عرضه می شود. این بانوی موفق ایرانی اولین زنی است که توانسته قله های زیادی را فتح کند. لیلا اسفندیاری در خانواده ای مذهبی و مرفه متولد شد. نخستین صعود او به قله توچال بود و در سال 1381 به عضویت باشگاه اسکی و کوهنوردی دماوند درآمد. وی همچنین به خاطر اولین زن ایرانی که موفق به پیمایش کامل غار پراو شد شهرت یافت. این غار عمیق ترین غار ایران است که در استان کرمانشاه قرار دارد. دکتر مریم اسلامی، پزشک متخصص و مشاور ژنتیک از دانشگاه علوم‌پزشکی هاروارد امریکا، عضو هیئت علمی دانشگاه و دارنده مدال‌های طلا، دیپلم‌های افتخار و عناوین برترین مخترع زن سال ۲۰۰۸ از سازمان جهانی مالکیت معنوی سازمان ملل متحد (وایپو) و ده‌ها عنوان و جایزه بین‌المللی و ملی است. خانم اسلامی می گوید: معتقدم در داخل کشور، بیشتر به تبلیغات شعارگونه و سطحی اکتفا کردیم و در شناساندن فرهنگ عمیق ایرانی- اسلامی خودمان آنگونه که شایسته است، به جوانان نپرداختیم. فکر نمی‌کنم کسی با این فرهنگ و آموزه‌های آن آشنا باشد و تحت تأثیر موارد منفی قرار بگیرد. . ابتهاج محمد، این زن آمریکایی اولین زنی است که با حجاب اسلامی وارد مسابقات المپیک شد و در رشته شمشیرزنی پای به عرصه رقابت گذاشت. ابتهاج محمد 30 ساله دارنده انواع مدل های قهرمانی در بازی های چندگانه است و موفقیت های بسیاری در کارنامه خود رقم زده است. او با حضور خود و قهرمانی خود در رشته های ورزشی با حفظ حجاب اسلامی به همگان ثابت کرد که می توان با حجاب بود و قله های موفقیت را یکی پس از دیگری طی کرد. سعیده قدس نویسنده، کارآفرین و خیّری ایرانی است که در سال ۱۳۷۰ مؤسسه خیریه محک را برای حمایت از کودکان مبتلا به سرطان بنیان‌گذاری کرد. مریم کاظم‌زاده اولین خبرنگار و عکاس زن در جنگ ایران و عراق بود. او حین جنگ و در زمان مستندسازی آن، از سربازان مجروح نیز مراقبت می‌کرد. زهرا نعمتی قهرمان رشته تیراندازی با کمان بانوان معلول است. زهرا نعمتی ابتدا در رشته تکواندو فعالیت می‌کرد، اما سانحه رانندگی باعث آسیب شدید به نخاع او شد و بعد از آن به تیراندازی با کمان روی آورد. زهرا نعمتی نخستین زنی است که موفق شد در ۳ دوره پیاپی پارالمپیک لندن ٢٠١٢، ریو ٢٠١۶ و توکیو ٢٠٢٠ مدال طلا کسب کند.آمار و تعداد زنان مسلمان موفق بقدری بالاست که در یک مقاله نمی گنجد و ما در این نوشته به معرفی تعداد معدودی بعنوان الگوی زن مسلمان موفق پرداختیم. .
گردآوری: دکترفاطمه جنتی عضوهیات علمی دانشگاه پیام نور
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
زنان مسلمان، پیشرفت علمی، حجاب و عفاف،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
باشگاه نویسندگان
V
آرشیو