نقش تربیت کودکان در شکل‌ گیری جامعه‌ سالم

داشتن يک جامعه سالم و همچنين نسلي سالم مستلزم پرورش و تربيت درست و صحيح فرزندان از جانب والدين است.
نقش تربیت کودکان در شکل‌ گیری جامعه‌ سالم
1401/11/25 - 11:35
تاریخ و ساعت خبر:
145239
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - از مرکزی امروزه کمتر پدر و مادري است که در زمينه رفتار با کودک خود، با مشکل مواجه نشده باشد.
تربيت فرزندان وظيفه دشواري است و تقريبا اکثر والدين با اين موضوع درگيرند و متاسفانه اکثر آنان بدون آموزش و آمادگي لازم در مسير تربيت فرزندان گام بر مي دارند .
علاوه بر عوامل ارثي و ژنتيک، عوامل محيطي در شکل گيري شخصيت انسان موثر است. بنابراين محيطي که کودک در آن رشد و پرورش مي يابد و نحوه رفتار والدين در نوع رفتار و روح و روان او تأثير مي گذارد. ريشه بسياري از افسردگي ها، اضطراب و وسواس ها را باید در دوران کودکي افراد جستجو کرد.
با آموزش مهارت هاي زندگي به کودکان و نوجوانان، مي توان آنان را در سازگاري با تنش ها و مشکلات آسيب زننده توانمند کرد و اين مهارت مي تواند منجر به توانايي مقابله با استرس هاي روزانه زندگي و زندگي شادتر و سالم تر در کودکان و نوجوان گردد.
براي داشتن جامعه سالم بايد علاوه بر سلامت جسم به سلامت روان هم اهميت داد. داشتن يک جامعه سالم و همچنين نسلي سالم مستلزم پرورش و تربيت درست و صحيح فرزندان از جانب والدين است.
مهارت توجه کردن، روش هاي تشويق کودک( پاداش دادن )، مهارت ناديده گرفتن از جمله عواملي که در فرزندپروري و آموزش صحيح مؤثرند.
انواع پاداش ها به دو دسته تقسيم مي شود:
-پاداش کلامي - پاداش غير کلامي
در مهارت ناديده گرفتن نیز بايد وجه داش که هيچ تماس فيزيکي، تماس یا ارتباط کلامي و حتی تماس چشمي با کودک برقرار نشود.
گرچه امروزه شناخت تمام مشکلات کودکان و نوجوانان کمی پیچیده و تا حدودی دشوار شده است، اما این بدان معنا نیست که والدین می توانند از اهمیت آن غافل شده و شرایط و مشکلات فرزندان خود را نادیده بگیرند. بلکه از آن ها انتظار می رود که با وجود تمام سختی ها وپیچیدگی ها روش هایی مفید و کاربردی را در حل مشکلات فرزندان خود مورد استفاده قرار دهند.
نکته پاياني اینکه، پدر يا مادر بودن يکي از مهم ترين و در عين حال دشوارترين وظيفه اي است که هر فرد بالغ در طول دوران زندگي اش تجربه مي کند. نتیجه پدر يا مادر خوب بودن، تربيت فرزندي سالم و رشد يافته است که مهارت هاي لازم را براي زندگي بزرگسالي را داشته باشد .
اکثر والدین تجربه پدر و مادر بودن را بدون آموزش و آمادگي در رويارويي با آنچه که پيش روی دارند، شروع مي کنند و مهارت هاي فرزندپروري را با آزمايش و خطا فرا مي گيرند. برخي پدر و مادرها از خود انتظارات بيش از حد دارند (در مورد احساس و نحوه انجام وظايف خود به عنوان والدين). اين انتظارات غيرواقع بينانه غالبا منجر به نااميدي و احساس عدم کفايت در والدين خواهد شد.
بايد به ياد داشت که براي تربيت فرزندان صرفا يک مسير صحيح وجود ندارد و اين حق هر پدر و مادري است که ارزش ها، مهارت ها و رفتارهاي مطلوب را در فرزندانش تقويت کند و به روشی که صحيح مي داند با رفتارهاي نامطلوبش مقابله کند اما برخي از والدين در اين مسير دچار اشتباه
مي شوند و با چالش ها و در مشکلات گرفتار مي شوند که ممکن است براي خودشان و فرزندانشان آسيب رسان باشد.
زهرا محرابي، کارشناس ارشد مشاوره خانواده
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
کودکان، تربیت ، جامعه سالم، نقش والدین در تربیت فرزندان،آموزش مهارت هاي زندگي
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
باشگاه نویسندگان
V
آرشیو