چالش های حقوق شهروندی بانوان در مترو

مسافران خانم، بارها به دلیل شلوغی مترو و حضور آقایان در واگن بانوان، منصرف از حضور در قطار می شوند و با اتلاف وقت خود منتظر قطار بعدی می مانند. بروز این مشکل، حفظ آرامش روانی آنان را با این حجم از استرس و اضطراب خدشه‌دار می کند. اما مسئولین با عدم نظارت دقیق و متوالی مانع از این هنجار شکنی نمی شوند.
چالش های حقوق شهروندی بانوان در مترو
1401/12/03 - 08:45
تاریخ و ساعت خبر:
145453
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - استان تهران : مترو، وسیله نقلیه ی سریع برای سفرهای درون‌شهری است که نقش مهمی در توسعه پایداری شهر، کاهش هزینه و زمان می باشد. این حمل و نقل عمومی باید برای استفاده عموم مردم، محیطی امن باقی بماند که متاسفانه در برخی موارد از قبیل
شلوغی و ازدحام جمعیت، کمبود قطارها، کمبود فضای اختصاصی، کودکان کار، دستفروشان، بساط گستران در سکوها و ورود برخی آقایان به واگن های بانوان، برخلاف آن عمل کرده است.
نکته قابل توجه این است که وقتی ورود آقایان به واگن بانوان تذکر داده می شود، آنها با برخورد نامناسب و زننده ای پاسخ می دهند.
باید در نظر داشت که رسیدگی به مسئله ورود آقایان به این واگن‌ها یک مطالبه عمومی است.
چندی پیش بانوان به ناچار طی پویشی پر امضا خواستار ممانعت از ورود آقایان به واگن های بانوان شدند، ولی کماکان این وضعیت نامتعارف ادامه دارد.
مسافران خانم، بارها به دلیل شلوغی مترو و حضور آقایان در واگن بانوان، منصرف از حضور در قطار می شوند و با اتلاف وقت خود منتظر قطار بعدی می مانند. بروز این مشکل، حفظ آرامش روانی آنان را با این حجم از استرس و اضطراب خدشه‌دار می کند. اما مسئولین با عدم نظارت دقیق و متوالی مانع از این هنجار شکنی نمی شوند و همچنان با اجرای طرح دو الی سه روزه فقط از ورود غیر مجاز ممانعت می کنند.
همچنین عده ای تصور می کنند واگن های مخصوص بانوان در مترو، ابتکار ایرانی ها است. اما با نگاه اجمالی به دیگر کشورها به این موضوع پی می بریم که این فکر اشتباهی بیش نیست. چرا که جداسازی واگن ها موجب جلوگیری از هنجارشکنی و برخی رفتارهای نامتعارف آقایان نسبت به بانوان و احساس راحتی و آسایش بانوان می شود.
پیشگیری از این معضلات نیازمند همکاری سایر سازمان ها و عزمی راسخ می باشد.
بدین منظور شرکت متروی تهران موظف است به جهت رعایت مسائل دینی و حقوق فردی افراد از ورود آقایان به واگن های بانوان جلوگیری کند. حل مشکل مذکور، لازمه نظارت بیشتر و جدی تر مسئولان مترو برای این چالش بزرگ است.
داشتن واگن های اختصاصی با امنیت کامل و رعایت حقوق شهروندی برای خواهرم، خواهرت، خواهرانمان عین احترام به مقام و منزلت زن می باشد.
نویسنده: مریم زال محمدی

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
حقوق شهروندی، بانوان، کابین بانوان مترو ، مردان قانون شکن، حقوق شهروندی بانوان،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
باشگاه نویسندگان
V
آرشیو