یادداشت

تقویت دین باوری ؛ عامل پیشرفت علمی و اخلاق مداری دانشجویان

دین باوری و اعتقادات مذهبی در ابعاد مختلف زندگی انسان نقش بسزایی دارد و اساسا دین به عنوان یک نظام اخلاقی ، اجتماعی و شکل دهنده روان و اعمال انسانی در طول زندگی است که تاثیر مستقیمی بر رشد ، پیشرفت و یا پسرفت و زوال زندگی خواهد داشت. بنابر این افراد و دانشجویانی که از دین باوری بیشتر بهره می برند به نظام های اخلاقی و اجتماعی پایبندتر و قانون مندتر نسبت به سایرین و هم نوعان خود هستند.
تقویت دین باوری ؛ عامل پیشرفت علمی و اخلاق مداری دانشجویان
1401/12/13 - 08:37
تاریخ و ساعت خبر:
145711
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - از خوزستان، حکیمه لویمی طی یادداشتی در خصوص تاثیر میزان سطوح تحصیلات علمی بر ارزش های دینی دانشجویان بیان کرد: بنا به فرموده امام خمینی (ره )، دانشگاه مبداء تحولات کشور است. یک دانشگاه خوب سبب پیشرفت و شکوفایی جامعه می شود و یک دانشگاه بد جامعه را به انحطاط می کشاند .
اهمیت و توجه ویژه به تقویت و پرورش دین باوری در دانشجویان برای این است که بتوانند نظام های اخلاقی و اجتماعی خود را گسترش دهند و به درس و پیشرفت علمی اهتمام ورزند .
مقام معظم رهبری در این خصوص بیان داشته اند که دانشگاه ، نقطه ی اساسی هر جامعه و کشوری است. اگر دانشگاه اصلاح شود آینده ی آن جامعه هم اصلاح خواهد شد. اگر دانشگاه فاسد بشود سرنوشت آن جامعه نیز فساد است .
در واقع می توان نتیجه گرفت که جوانان در محیط خودشان باید فکر و معرفتشان را بالا ببرند تا بتوانند بر محیط خود اثر گذار باشند و اگر این اثر فکری و روانی بر خودش تاثیر گذار بود می تواند مجموعه پیرامونی اش را تغییر داده و به سمت کمال پیش ببرد. چرا که راه سعادت همه انسان ها به دست تعالیم انبیاء است و کامل ترین آن هم تعالیم اسلام می باشد .
جوانان در هر کشوری، نقش بسیار مهمی در پیشرفت ، اعتلای فرهنگی و اخلاقی آن کشور دارند. از این جهت اهتمام به امر تربیت صحیح و پاسخ به نیازهای آنان می تواند مسیر حرکت و رشدشان را تسهیل کند.
از جمله روش های تربیتی هر جامعه، ایجاد مهر و محبت، هنرورزی در جذب جوانان، امر به معروف و نهی از منکر، تربیت در خانواده و تربیت مستمر در مدارس، دانشگاه ، موسسات دینی ، مساجد و غیره است.
بر اساس آیین نامه مصوب جلسه 424 مورخ 13/5/1377 شورای عالی انقلاب فرهنگی، تدوین و پیشنهاد سیاست ها و راهبردهای مرتبط با اسلامی شدن دانشگاه ها و مراکز آموزشی، اولویت اصلی این شورا قرار گرفت. برای تحقق این امر، شورا به نقد و ارزیابی دقیق اقدامات و فعالیت های گذشته در مورد اسلامی شدن دانشگاه ها پرداخته و با شناسایی نقاط قوت و ضعف، زمینه های فکری و مطالعاتی لازم برای سیاستگذاری دقیق و اصولی، برنامه ریزی جامع و واقع بینانه ای را فراهم آورد که نتیجه آن تدوین سند دانشگاه اسلامی در سال 1377 بود.
فرآیند اسلامی سازی دانشگاهها با پیشینه ای بیش از یک دهه که می توان گفت اولین سند مدون ملی در راستای تحقق آرمان انقلاب اسلامی است، با مشارکت صاحب نظران، اساتید حوزه و دانشگاه تدوین شد.
پس انتظار می رود، محیط دانشگاه به گونه ای باشد که دانشجو با دین وارد و با دینداری خارج شود. دانشگاه، نگهبان این انقلاب و نظام باشد و با تحول بنیادی مطابق سند دانشگاه اسلامی، ساختاری کارآمد، اثر بخش و در تعامل سازنده و اثر گذار در سطوح ملی، منطقه ای و فراملی باشد.
اجرای برنامه های اعتقادی، مذهبی و فرهنگی که عامل مهمی در تقویت آموزه های دینی به شمار می رود علاوه بر ایجاد شور و نشاط موجب تقویت سطح علایق دینی دانشجویان نیز می شود .
کرسی های آزاد اندیشی، گرامیداشت مناسبت ها( اعیاد، میلاد و شهادت ائمه اطهار)، تبیین هویت و جایگاه زن، مسابقات کتابخوانی ، اردوهای راهیان نور ، اردوهای تشکیلاتی ، تربیتی ، اکران فیلم ، نشست و گفتگو های بصیرتی، کافه گفتگو ، سیر مطالعاتی و.... از جمله مواردی هستند که در تقویت ارزش های دینی دانشجویان موثر است.
نویسنده : حکیمه لویمی- معاون خواهران بسیج دانشجویی خوزستان
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
یادداشت، دانشجویان، تقویت دینی، اخلاقمداری، پیشرفت علمی، رابطه دین باوری با اخلاقمداری، رابطه دین باوری با پشرفت علمی ، خوزستان، معاون خواهران بسیج دانشجویی خوزستان، بسیج دانشجویی، سپاه خوزستان
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
باشگاه نویسندگان
V
آرشیو