کشف لوازم آرایشی «باربی» در شهر دو هزار ساله!

ظرف‌هایی از جنس صدف که هنوز بقایای صورتی‌رنگ سایه‌های چشم و پودرهای صورت در آن‌ها به چشم می‌خورند؛ این کشف دو هزارساله نشان می‌دهد که آرایش مورد علاقۀ باربی سابقه‌ای بسیار طولانی در تمدن بشر دارد!
کشف لوازم آرایشی «باربی» در شهر دو هزار ساله!
1402/07/04 - 16:41
تاریخ و ساعت خبر:
174185
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - کاوش‌های انجام شده در شهر باستانی آیزونی در غرب ترکیه اخیرا منجر به کشف بقایای ۲ هزارسالۀ یک مغازۀ فروش جواهرات و لوازم آرایش شده است. این مغازه در بازار باستانی شهر و در شرق معبد زئوس قرار داشته است.
تعداد زیادی بطری‌های نگه‌داری عطر، مهره‌های مربوط به جواهرات (مثل سنجاق و گردنبند) و بسته‌های لوازم آرایشی در این مغازه یافت شده‌اند؛ بسته‌های لوازم آرایشی شامل سایه‌های چشم و سرخاب‌هایی هستند که هنوز بعد از گذشت دو هزار سال به خوبی حفظ شده‌اند.










بقایای مواد آرایشی صورتی‌رنگ که در محل این مغازۀ دوهزارساله کشف شده است

پروفسور گوکان کوشکان رئیس گروه باستان‌شناسی دانشگاه دوملوپینار می‌گوید: «می‌دانیم که رومیان باستان سایه‌های چشم و سایر مواد آرایشی را در پوسته‌های صدف نگه‌داری می‌کردند؛ حالا ما نمونه‌هایی از این ظرف‌ها را به همراه محتویاتشان در این مغازۀ رومی پیدا کرده‌ایم».










بقایای صدف‌هایی که برای نگه‌داری مواد آرایشی به کار می‌رفتند

به گفتۀ پروفسور کوشکان، باستان‌شناسان به غیر از جواهرات و زینت‌های مختلف، مواد آرایشی مثل سایۀ چشم و پودرهای صورت را در این سایت کشف کرده‌اند که 10 رنگ مختلف را شامل می‌شوند. جالب است که همۀ این ده رنگ در طیفی بین قرمز و صورتی جا می‌گیرند؛ (ظاهرا رنگ و آرایش مورد علاقۀ «باربی» سابقه‌ای بسیار طولانی‌تر از آنچه فکر می‌کنیم داشته است!)










یک قالب تقریبا کامل و دست‌نخورده از مواد آرایشی

تاریخ اولین سکونت‌ها در شهر آیزونی به حدود 3 هزار سال قبل برمی‌گردد. این شهر بخشی از پادشاهی پرگاموم بود که در قرن دوم میلادی تحت تسلط امپراتوری روم درآمد و در طی قرن‌های دوم و سوم به اوج شکوفایی و رونق خود رسید. در همین زمان بود که ساختمان‌های عمومی مانند معابد، حمام‌ها، سالن‌های تئاتر و بازار در این شهر بنا شدند.
فرادید
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
باستانی، تئاتر، ترکیه، تمدن، درآمد ،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
سبک زندگی
V
آرشیو