۱۱ وسیله رایج در سیسمونی که خرید آن ها بیهوده است

اگر در تدارک تهیه ی سیسمونی هستید، باید بدانید که متخصصان کودک بسیاری از وسایل رایج سیسمونی مانند اسباب بازی یا حتی تخت نوزاد را بیهوده و خرجی اضافی می دانند
۱۱ وسیله رایج در سیسمونی که خرید آن ها بیهوده است
1402/07/29 - 16:34
تاریخ و ساعت خبر:
175037
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - اگر در تدارک تهیه ی سیسمونی هستید، باید بدانید که متخصصان کودک بسیاری از وسایل رایج سیسمونی مانند اسباب بازی یا حتی تخت نوزاد را بیهوده و خرجی اضافی می دانند.
۱- تخت نوزاد
حتماً از حضور تخت نوزاد در این فهرست تعجب می کنید اما نباید قبل از آنکه متوجه شوید نوزادتان با چه نوع خوابی راحت تر است، این وسیله را خریداری کنید. می توانید اتاق را از قبل برای تخت آماده کنید، اما خرید خود آن را تا زمانی که مطمئن نشده اید مادر و کودک می توانند جدا از هم بخوابند به تعویق اندازید. به طور کلی، نوزادان می توانند گاهی به راحتی جداگانه بخوابند، اما ۶ ماه بعد خواب آن ها حساس تر می شود و به توجه بیشتری نیاز پیدا می کنند. اما حتی اگر جدا از هم بخوابید هم نمی توانید به مسأله ی شیردهی شبانه بی توجه باشید. به همین دلیل، یک سبد خواب بزرگ راحت ترین گزینه است.
مادر می تواند نوزاد را بلند کند، به او شیر دهد و دوباره سر جای خود بگذارد، بدون اینکه از جای خود بلند شود. تخت های نوزادی که در کنار تخت والدین قرار می گیرند هم همان کار را می کنند اما جای بیشتری می گیرند.
وقتی نوزاد بزرگ تر شد می توانید او را به تشکی در کنار تخت خود انتقال دهید. زمین امن ترین جا برای خواب است. ممکن است به تخت نوزاد هم واقعاً نیاز داشته باشید اما توصیه می شود تصمیم گیری در مورد خرید آن را به بعد از تولد بچه موکول کنید.

۲- میز تعویض پوشک








میز تعویض پوشک هم مشکل ساز است، چرا که هر قدر پدر و مادر مراقب باشند، احتمال افتادن نوزاد از روی آن وجود دارد.
مهم ترین نکته در مورد میز تعویض پوشک این است که اصلاً نیازی به این وسیله ندارید. توصیه می شود برای تعویض پوشک نوزاد یک تشک ضد آب تهیه کنید. می توانید هر زمان که لازم بود آن را روی تخت خود پهن کنید.
اگر آرتریت (التهاب مفصل) شدید نداشته باشید، بهترین حالت هنگام تعویض پوشک، زانو زدن کنار تخت است. تخت ارتفاع اندکی دارد و سقوط احتمالی نوزاد از آن خطر بسیار کمتری در مقایسه با میز تعویض پوشک دارد. به علاوه، همه ی چیزهایی هم که برای تعویض پوشک نوزاد نیاز دارید (بسته ی پوشک، دستمال و کرم مخصوص و غیره) را می توانید به راحتی در میز پاتختی یا روی یک صندلی کنار تخت نگه دارید.

۳- کالسکه گهواره ای
کالسکه های گهواره ای بسیار گران قیمت اند. این وسیله بسیار دردسرساز است، چرا که استفاده ی محدودی دارد و پس از مدتی باید از آن خلاص شوید.
این کالسکه ها وزن بالایی هم دارند، در حالی که یکی از مهم ترین معیارها در انتخاب کالسکه وزن آن است چرا که استفاده از کالسکه های سنگین دشوار است.
به همین دلیل توصیه می شود تنها زمانی به فکر خرید کالسکه های گهواره ای بیافتید که مطمئن باشید نمی توانید آن را از کسی قرض بگیرید. خرید کالسکه ی دست دوم هم ایده ی خوبی است.

۴- لباس










اغلب لباس های یک سال اول زندگی نوزاد برای بعد از آن قابل استفاده نیستند. نوزادان رشد سریعی دارند و جثه ی آن ها هر ماه اندکی بزرگ تر می شود، بنابراین هر لباس را بیشتر از چند بار نمی توانند بپوشند. به همین دلیل بهتر است در صورت امکان، از دیگران لباس قرض بگیرید.
یک نکته ی دیگر هم در مورد دستکش های نوزادی است که چیز بیهودی ای هستند. این دستکش ها یکی از گیرنده های بسیار مهم بدن نوزاد که کف دست هایش هستند را مسدود می کنند. به علاوه، چند خراش کوچک مشکلی ایجاد نمی کند و برای کمتر کردن این خراش ها کافی است ناخن های نوزاد را زود به زود بگیرید.

۵- دستگاه استریل کننده وسایل نوزاد









هیچ نیازی به استریل کردن وسایل نوزاد نیست، صرفاً به این خاطر که هیچ باکتری ای در خانه ی شما نیست که بتواند به نوزاد آسیب بزند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که مقداری آب داغ روی پستانک و شیشه شیر بریزید و آن ها را با آب شیر خوب بشویید. باکتری هایی که روی وسایل نوزاد باقی می مانند، دستگاه ایمنی بدنش را قوی می کنند.

۶- ترازو










اگر می خواهید دائماً نگران باشید حتماً یک ترازو بخرید! نوزاد سالم تنها هنگام مراجعه به پزشک نیاز به وزن شدن دارد. داشتن ترازو در خانه و وزن کردن هر روزه ی نوزاد (یا بعد از هر بار شیردهی) بهترین راه برای عصبی شدن است. اگر وزن نوزاد مطابق انتظار در حال افزایش باشد، خوشحالی ای برایتان نخواهد داشت چون این همان چیزی است که باید رخ دهد. اما اگر وزن نوزاد بالا نرود یا حتی شروع به پایین رفتن کند، پدر و مادر وحشت زده می شوند و حتی ممکن است این نگرانی شیر مادر را کم کند، امری که به کاهش وزن نوزاد دامن خواهد زد. باید درک کنید که همه ی بچه ها مثل هم نیستند و افزایش وزن نوزاد روند ثابتی ندارد.
اگر نوزاد دچار شکم درد شود یا فعالیت بدنی بیشتری پیدا کند، ممکن است روند افزایش وزنش آهسته شود، اما جای نگرانی نیست، چرا که نوزاد وزن لازم را به دست خواهد آورد. در مورد افزایش وزن نوزاد استانداردهای بخصوصی وجود دارد، بنابراین اگر پزشک کودک تان می گوید که مشکلی نیست، باید به حرفش گوش دهید.

۷- مانیتور اتاق نوزاد









این وسیله تنها برای خانواده هایی کاربرد دارد که در خانه ی بسیار بزرگی زندگی می کنند. در اغلب خانه ها نیازی به مانیتور مخصوص برای باخبر شدن از حال نوزاد نیست. در هر حال می توانید تبلت و تلفن همراه خود را هم تبدیل به مانیتور کنید.

۸- آویز تخت نوزاد









اشکال، رنگ ها و صداهای گوناگونی که این آویزها دارند، حس های نوزاد را مختل می کنند. نوزادان به تدریج درباره ی دنیا یاد می گیرند و شلوغی این آویزها برای آن ها مناسب نیست. به علاوه، به طور کلی، نوزادان نیازی ندارند چندین جسم مختلف دائماً جلوی چشم داشته باشند و این آویزها فایده ی بخصوصی ندارند.

۹- اسباب بازی









این مسأله در مورد اسباب بازی ها هم صدق می کند. اسباب بازی زیاد کمکی به رشد کودک نمی کند. بلکه برعکس، اسباب بازی کم به او یاد می دهد که قدر تک تک آن ها را بداند. ۲ تا ۳ اسباب بازی روی زمین یا در تخت معمولاً کفایت می کند.
یک نکته ی دیگر درمورد خرید اسباب بازی برای بچه های بزرگ تر این است که پدر و مادرها به فروشگاه اسباب بازی می روند (احتمالاً برای اولین بار بعد از دوران کودکی خودشان) و در آنجا اسباب بازی ای که برای خودشان جالب است را برای فرزندشان که هنوز به سن بازی با آن نرسیده می خرند. به همین دلیل فرزندشان نمی داند که با آن چه کند و اسباب بازی گوشه ای بلااستفاده رها می شود. وقتی هم که بچه به سن بازی با آن اسباب بازی می رسد، علاقه ای به آن نشان نمی دهد چون قبلاً بارها آن را دیده و دیگر جذابیتی برایش ندارد.
بنابراین اگر اسباب بازی جالب و کمیابی دیدید، آن را بخرید اما تا زمانی که فرزندتان برای بازی با آن آماده نشده، پنهانش کنید.

۱۰- برس
درماتیک سبوره ای در نوزادان امری کاملاً طبیعی است. تلاش برای خلاصی از آن یکی از نمونه های اضطراب افراطی در والدین است. هیچ لزومی ندارد سر نوزاد کاملاً تمیز باشد. معمولاً ۲ تا ۳ هفته بعد از پاکسازی سر نوزاد با روغن و برس، درماتیت دوباره بازمی گردد. درماتیت گاهی تا زمانی که بچه به سن مدرسه برسد روی سر باقی می ماند اما زیر موها مشخص نیست.

۱۱- زمین بازی نوزاد و روروئک










زمین های بازی نوزاد در حقیقت زندان هایی کوچک اند. این وسیله تنها برای پدر و مادرها راحت است و هیچ ارتباطی به رشد راحت و آزادانه ی کودک ندارند.
روروئک هم همینگونه است و باعث منزوی شدن کودک می شود و صرفاً به او امکان حرکت می دهد. این وسیله مانع از آن می شود که نوزاد راه رفتن را یاد بگیرد و روند رشدش را آهسته می کند. دلیلش این است که شکل حرکت با روروئک اشتباه است. با روروئک نوزاد به جای اینکه واقعاً راه برود، خود را هل می دهد و وقتی سعی می کند همان کار را بدون روروئک انجام دهد، به جلو می افتد. به علاوه، تحقیقات نشان داده میان استفاده از این وسیله و بسیاری از انواع آسیب ها در نوزادان ارتباط وجود دارد. به همین دلیل است که روروئک در بعضی کشورها از جمله کانادا ممنوع شده است.
خبرآنلاین
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
اسباب بازی، پدر و مادر، رشد، نوزاد، شکم درد ،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
سبک زندگی
V
آرشیو