مراحل واگذاری فرزند بی‌سرپرست دوم مثل فرزند اول است؟

معاون حقوق مالکیت فکری وزارت دادگستری گفت: مراحل واگذاری فرزند بی‌سرپرست دوم با فرزند اول کمی متفاوت است
مراحل واگذاری فرزند بی‌سرپرست دوم مثل فرزند اول است؟
1402/08/10 - 11:52
تاریخ و ساعت خبر:
175796
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - فرزندخواندگی از قدیم یکی از سنت‌های پسندیده بوده و است. این عمل می تواند خیلی از کودکان را از تاریکی به نور رساند. نور امیدی که تبدیل به سقف بالاسر می شود و داشتن امنیت و آرامش، همه ما با وجود تمام امکانات و شرایط اگر بتوانیم دست یکی از این کوچولوها را بگیریم، آن وقت قشنگی های زندگی بیشتر برایمان جلوه خواهد کرد.
قانون حمایت از کودکان بی سرپرست و بد سرپرست شرایط قانونی خاصی را برای اعطای آن ها به خانواده برای سرپرستی و پذیرش فرزند خواندگی در نظر گرفته است . زن و شوهرهایی که بعد از ازدواج و گذشت پنج سال از زندگی مشترک نتوانند صاحب فرزند شوند و یا دختران و زنان مجرد بالای سی سال که شرایط لازم را داشته باشند می توانند نسبت به اخذ سرپرستی کودکان بی سرپرست اقدام کنند.
سید علی کاظمی، معاون حقوق مالکیت فکری وزارت دادگستری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره شرایط واگذاری چند کودک بی سرپرست به یک خانواده و معضلات آن این گونه اظهار کرد: قسمتی از تشریفات و فرآیند‌هایی که برای کودک اولی انجام می شود برای دومی نیاز نیست مگر در شراط خاص. به طور مثال در مورد کودک اول در مورد صلاحیت خانواده‌ها که آیا صلاحیت پذیرش کودک را دارند یا خیر،بررسی ها صورت می گیرد. والدگری به چه صورت است یعنی توانایی فرزندپروری وجود دارد یا خیر. سلامت روان و جسمانی،مالی خانواده مورد بررسی قرار می گیرد. این مراحل تنها برای کودک اول طی می‌شود. اما ممکن است با گذشت زمان خیلی از موارد خانواده ها تغییر کند.
او در ادامه بیان کرد: برای پذیرش فرزندان دوم و بیشتر مراحل با سهولت و بهتر طی می‌شود. اما همین موارد هم ممکن است برای کودک دوم سنجش شود که بستگی به شرایط کودک دارد. حتی ممکن است خانواده هم در فاصله فرزندخواندگی اول تا دوم تغییرات به خصوصی در خود اعم از شرایط مالی، روانی و جسمانی پیدا کند.
تقسیم ارث و میراث بین فرزندان چگونه است؟
کاظمی بیان کرد:به طور مثال ممکن است فرزند اول دختر بچه یا پسربچه بوده باشد. در آن خانواده ممکن است دو الی سه فرزند پسر دیگری هم حضور داشته باشند. در این صورت باید مراحل به خوبی بررسی شوند. برخی مسائلی که باید رعایت شود، اعم از؛ تغییر نام، تملیک و یا تعهد تملیک اموال است. این موارد باید برای تمام کودکانی که به عنوان فرزندخواندگی پذیرفته شده اند، انجام شود.

او با اشاره به گرفتن ارث از جانب خانواده‌ها گفت: قانون میزان ارث‌بری دختران و پسرانی که به سرپرستی گرفته می‌شوند را تا به الان برابر دانسته است. هنوز قانونی هم با صراحت تغییرات خود را بیان نکرده است. این موضوع کاملا رعایت می‌شود تا این نوع کودکان بتوانند حق و حقوق مناسبی را دریافت کنند و مورد حمایت قرار بگیرند.
معضلات موجود برای واگذاری کودکان بی سرپرست به خانواده‌ها
کاظمی بیان کرد: واگذاری کودکان بی سرپرست و بد سرپرست از روش های مختلفی صورت می گیرد و همین کار را کمی سخت می کند. معضل اساسی اختلاف سلیقه بین نهاد‌های مختلف است که وجود دارد. طولانی شدن واگذاری‌ها، اختلاف سلیقه البته در سازمان بهزیستی و دادگستری هم وجود دارد. عدم آشنایی خانواده ها با قوانین این حوزه مواردی هستند که باید مورد بررسی قرار بگیرد و حل شود. حجم قوانین متعدد و پراکنده که در این حوزه وجود دارد فضا را برای خانواده ها گنگ و مبهم می کند.
او گفت:قوه قضاییه با سازمان بهزیستی همکاری می کند تا قوانین یکدست شود. با برگزاری جلسات متعدد با مسئولان ذی ربط درصدد حل هر چه سریع تر مشکلات هستیم. با ایجاد زمینه های مناسب به طور مثال اطلاع رسانی از طریق سامانه های در دسترس می توان هر چه سریع تر مشکلات را در میان بگذاریم و حل کنیم.در حال حاضر سازمان بهزیستی سامانه این حوزه را هر روز رصد و پیگیری می کند.
کاظمی تصریح کرد:اگر در صورتی که سازمان بهزیستی تایید دهد اما با مخالفت قاضی پرونده رو به رو شوند تنها کافی است مددجو حضورا با قاضی صحبت کرده و روند را طی کنند.البته ناگفته نماند تمام سختگیری های قوه قضاییه به دلیل نگرانی نسبت به کودکان بی سرپرست است که بتوانند با امنیت کامل تری در آغوش خانواده ها قرار بگیرند.
باشگاه خبرنگاران جوان
انتهای پیام/ن

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
سازمان بهزیستی، حقوق مالکیت،فرزند خواندگی
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اجتماعی
V
آرشیو