تداوم بارش برف و باران در ۲۸ استان/ وزش باد شدید در جنوب کشور

سازمان هواشناسی نسبت به تداوم بارش برف و باران در ۲۸ استان، وزش باد شدید در جنوب کشورو افزایش ارتفاع موج تا ۳ متر هشدار داد.
تداوم بارش برف و باران در ۲۸ استان/ وزش باد شدید در جنوب کشور
1402/11/28 - 12:30
تاریخ و ساعت خبر:
190258
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی رنگ آورده است: از شنبه تا سه‌شنبه (۲۸ بهمن تا اول اسفند) افزایش بیشینه سرعت وزش باد بیش از ۳۰ نات و بیشینه ارتفاع امواج در ساحل ۲ تا ۳ متر و درفراسواحل بیشتر از۳ متر در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های بوشهر و هرمزگان، در خلیج فارس و تنگه هرمز پیش‌بینی می‌شود.
در این شرایط جوی خطرغرق‌شدن شناگران و شناورها به‌ویژه شناورهای سبک و نیمه‌سنگین، اختلال در ترددها و فعالیت دریایی به‌ویژه تردد شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی و فعالیت صنایع فراساحلی و سکوهای نفتی وجود دارد و سازمان هواشناسی نسبت به ممنوعیت شنا، اجتناب فعالیت های تفریحی و صیادی، اجتناب از ترددهای دریایی به‌ویژه تردد شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی ، اتخاذ تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هرگونه خسارت احتمالی فعالیت در صنایع فراساحلی و سکوهای نفتی توصیه می‌کند.
سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ بااشاره به تداوم فعالیت سامانه بارشی آورده است: بارش برف و باران، وزش باد، در گردنه‌ها و نواحی کوهستانی کولاک برف و مه شنبه (۲۸ بهمن) در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، نیمه جنوبی اردبیل، زنجان، قزوین، کردستان، کرمانشاه، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، نیمه شمالی کرمان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، شمال و شرق خوزستان، چهارمحال و بختیاری، لرستان، ایلام و شمال استانهای البرز، تهران و ارتفاعات سمنان پیش‌بینی می‌شود.
حاکمیت این شرایط جوی یک‌شنبه (۲۹ بهمن) در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان، کردستان، کرمانشاه، شمال ایلام، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان و ارتفاعات استانهای اردبیل، قزوین و سمنان و دوشنبه (۳۰ بهمن) در جنوب آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، لرستان، همدان، مرکزی، جنوب قم، نیمه شمالی اصفهان، گلستان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی و سمنان دور از انتظار نیست.
احتمال آبگرفتگی معابر عمومی، جاری شدن روان آب، مه آلودگی، وزش باد و کولاک برف، کاهش نسبی دما و احتمال یخ زنی سطح جاده‌ها، لغزندگی و کاهش دید در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها در این وضعیت آب و هوایی پیش‌بینی می‌شود.
بر اساس توصیه سازمان هوشناسی خودداری از توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و انتقال محصولات کشاورزی به انبارهای استاندارد و احتیاط در رانندگی مد نظر قرار گیرد.
سازمان هواشناسی در ادامه این هشدار آورده است: وزش باد نسبتا شدید شنبه در بوشهر، فارس، شرق چهارمحال و بختیاری، اصفهان، مرکزی قم، البرز، تهران، سمنان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد، سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان، جنوب و شرق سمنان و یک‌شنبه یزد، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان و اصفهان پیش‌بینی می‌شود.
در این شرایط جوی در نواحی مستعد خیزش گرد و خاک، کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید، احتمال اختلال در رفت وآمدهای شهری، احتمال شکستن درختان فرسوده، سقوط تابلوهای تبلیغاتی، سازه‌های موقت و بنرها و احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل دور از انتظار نیست.
سازمان هواشناسی احتیاط در فعالیت‌های کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی را توصیه می‌کند.
سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ آورده است: وزش باد نسبتا شدید تا شدید ۳۰ نات و بیشینه ارتفاع امواج در ساحل و فراسواحل تا ۲ متر شنبه در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان خوزستان، در خلیج فارس، یکشنبه در مناطق ساحلی و دور از ساحل استانهای خوزستان و سیستان و بلوچستان، در خلیج فارس و دریای عمان و دوشنبه تا چهارشنبه در مناطق ساحلی و دور از ساحل سیستان و بلوچستان، در دریای عمان پیش‌بینی می‌شود که مواج شدن دریا و احتمال خسارت به شناورهای کوچک و تفریحی را در پی خواهد داشت.
بر اساس توصیه سازمان احتیاط در تردد شناورهای سبک و نیمه سنگین و خودداری از فعالیت های تفریحی و شنا در دستور کار قرار گیرد.
در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.
ایسنا
انتهای پیام/ن

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
هشدار هواشناسی وزش باد شدید افزایش ارتفاع موج
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اجتماعی
V
آرشیو