طرز تهیه سوپ کُردی خوشمزه برای این روز‌های سرد

گرماو نوعی سوپ محلی کردی است که از ترکیب حبوبات با آب قلم و سیب زمینی تهیه می‌شود و بسیار خوشمزه و مقوی است.
طرز تهیه سوپ کُردی خوشمزه برای این روز‌های سرد
1402/12/18 - 13:24
تاریخ و ساعت خبر:
190928
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - گرماو نوعی سوپ محلی کردی است که از ترکیب حبوبات با آب قلم و سیب زمینی تهیه می‌شود و بسیار خوشمزه و مقوی است.
غذا‌های محلی درواقع به نوعی میراث فرهنگی مردمان هر کشوری محسوب می‌شوند. برخی از این غذا‌ها با گذشت زمان و مدرن شدن زندگی و آشنایی با غذا‌های جدید، کم کم از یاد رفته‌اند و یا روش طبخ آن‌ها متفاوت شده است.
اگر به هر نقطه از ایران سفر کنید، قطعا با غذا‌های بسیار خوشمزه و محلی آشنا می‌شوید که برخی از آن‌ها را تابه‌حال نخورده‌اید یا حتی نامش را نشنیده‌اید. کردستان یکی از استان‌های زیبای کشورمان است که دارای تنوع غذایی بی‌نظیری است و اگر به این استان سفر کنید، از خوردن غذا‌های اصیل، متنوع و بسیار خوشمزه این استان شگفت‌زده خواهید شد.
سوپ گرماو یکی از سوپ‌های محلی بسیار خوشمزه کردی است که از ترکیب حبوبات با آب قلم و سیب زمینی تهیه می‌شود و بسیار مقوی است. خوردن این سوپ در این روز‌های سرد زمستان و در کنار اعضای خانواده واقعا لذت‌بخش است. اگر دوست دارید این سوپ خوشمزه و مقوی را در منزل درست کنید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.
مواد لازم
نخود آبگوشتی: یک سوم پیمانه
لوبیا قرمز: یک سوم پیمانه
جو پوست کنده: نصف پیمانه
سیب زمینی: ۲ عدد
آب قلم یا آب مرغ: ۲ لیوان
پیاز درشت: ۱ عدد
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به مقدار لازم
روغن: ۱ قاشق غذاخوری
جعفری تازه: ۱ دسته











طرز تهیه
برای درست کردن این سوپ خوشمزه ابتدا نخود، لوبیا و جو را که از شب قبل خیس داده‌اید، با ۱ لیوان آب داخل یک قابلمه بریزید و روی حرارت اجاق گاز بگذارید تا حبوبات به مدت نیم ساعت نیم‌پز شود. داخل یک قابلمه دیگر کمی روغن بریزید و پیاز رنده شده را به آن اضافه کنید. وقتی پیاز کمی نرم و طلایی شد، زردچوبه و فلفل سیاه را اضافه کنید و بعد حبوبات پخته را داخل پیازداغ بریزید.
۱ لیوان آب جوش اضافه کنید و درب قابلمه را ببندید و حرارت اجاق گاز را کم کنید و حدود ۲ ساعت زمان بدهید تا حبوبات کاملا بپزد. در مرحله بعد آب قلم را همراه با سیب زمینی نگینی شده به قابلمه سوپ اضافه کنید و دوباره درب قابلمه را ببندید و اجازه بدهید سوپ ۴۵ دقیقه دیگر بپزد و حسابی لعابی شود. در این مرحله گرماو خوشمزه شما آماده است که می‌توانید آن را داخل ظرف سرو بریزید و روی سوپ را با جعفری خرد شده تزیین کنید، نوش جان.

نکات مهم
۱ ـ اگر آب قلم یا آب مرغ در منزل ندارید، می‌توانید به جای آن از ۲ عدد قرص استاک استفاده کنید و هر قرص را با یک لیوان آب جوش مخلوط کنید. استاک یا آب گوشت، مرغ، ماهی یا سبزیجات از حرارت دادن استخوان‌ها به همراه سبزیجات ساقه‌ای و تعداد محدودی ادویه تهیه می‌شوند. استاک در انواع سوپ‌ها، انواع سس‌ها، خورشت‌ها و البته بسیاری از غذا‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد و تأثیر بسیاری در طعم و مزه غذا‌ها دارد. می‌توانید استاک را خودتان در منزل تهیه کنید یا اینکه به صورت آماده از سوپر مارکت‌ها خریداری کنید. به این نکته توجه داشته باشید که در ترکیبات استاک نمک وجود دارد؛ پس در صورتی‌که از آن استفاده می‌کنید، در آخر غذا را مزه کنید و اگر نیاز بود، نمک اضافه کنید. به جای قرص استاک می‌توانید از دو لیوان آب مرغ استفاده کنید.
۲ ـ اگر بخواهیم به طور مختصر در مورد کاربرد انواع پیاز‌ها توضیح بدهیم، باید از پیاز زرد که معروف‌ترین عضو خانواده پیازهاست، شروع کنیم. این پیاز بهترین گزینه برای پخت و پز است. پیاز سفید طعم ملایم‌تری نسبت به پیاز زرد دارد. از نظر کاربرد تقریباً مثل پیاز قرمز است و می‌شود آن را خام خورد و یا در سالاد‌ها و دیپ‌ها از آن استفاده کرد. این پیاز برای غذا‌های مکزیکی هم بهترین گزینه است. پیاز قرمز نسبت به پیاز سفید و زرد فیبر بیشتری دارد و به خاطر رنگ زیبایش می‌توان از آن برای تزئین بشقاب غذا هم استفاده کرد. علاوه‌بر این برای کبابی کردن، سالاد و ساندویچ‌ها هم انتخاب مناسبی است. پیاز‌های قرمز به اندازه کافی عطر و طعم به غذا نمی‌دهند؛ بنابراین برای پخت و پز مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.










آشپزی آنلاین
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
خانواده، زمستان، سیب زمینی، گاز، استخوان ،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
سبک زندگی
V
آرشیو