با حضور استادان و اهالی فرهنگ در صوفیه؛

نخستین همایش علمی نقش زن در خانواده و دنیای معاصر برگزار شد

نخستین همایش علمی نقش زن در خانواده و دنیای معاصر با حضور استادان عرصه فرهنگ و تمدن و نیز بانوان فعال فرهنگی و رسانه در صوفیه بلغارستان برگزار شد.
نخستین همایش علمی نقش زن در خانواده و دنیای معاصر برگزار شد
1402/12/17 - 20:56
تاریخ و ساعت خبر:
190931
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - در این همایش که با همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در صوفیه و اتحادیه بین‌المللی خبرنگاران بلغارستان در محل نمایندگی فرهنگی ایران برگزار شد، علاوه بر استادان و سخنرانان، علاقه مندانی از دانشگاه های بلغارستان و نیز بانوان فعال فرهنگی رسانه ای بلغار حضور داشتند.
الکساندرا کومانوا استاد برجسته دانشگاه انفورماتیک و کتابداری بلغارستان، فاطمه ابراهیمی استاد دانشگاه الزهرا(س) و مشاور رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ایوانوا پژوهشگر حوزه رسانه‌های جمعی، اسنژانا تودوروا رییس اتحادیه بین‌المللی خبرنگاران بلغارستان و مسعود احمدی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بلغارستان مقالات و سخنان خود را در این همایش ارائه کردند.
در ابتدای این سمینار علمی که به صورت زنده از فضاهای مجازی فیس بوک و اینستاگرام پخش می شد مسعود احمدی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ضمن خوشامدگویی به حاضران به ارائه سخنان خود با موضوع زن و خانواده در اسلام و مسیحیت با تاکید بر قران کریم و کتب مقدس پرداخت.
وی گفت: در اسلام محیط آرام و مأنوس خانه، یک اصل است و بنابراین آن را مکانی مورد احترام و عنایت قرار داده است اما اگر این محل، معبدی برای ذکر حق شود، خداوند آنجا را خانه خود معرفی می کند. خداوند در قرآن ورود به خانه را بدون اجازه و بدون سلام ممنوع می کند تا همیشه برای اهل خانه، سلامتی آرزو کنیم و به ما می آموزد که خانواده باید در روابط با یکدیگر، علاوه بر رعایت همه ی شئون انسانی در رفتارشان، بوسیله سخن گفتن که نزدیکترین و شای عترین ارتباط است نیز این محبت و همدلی را بیان کنند.
رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: مسیح(ع) نیز ازدواج و تشکیل خانواده را طرح خدا در آغاز آفرینش می داند، این مطلب در سفر پیدایش هم دیده می شود، که در آن به ماهیت زن و مرد که به شکل خدا، آفریده شده، اشاره شده است. و خانه و خانواده به عنوان محلی برای روابط انسانی از طریق عشق و مکانی برای باروری و رشد بشریت تعریف شده است. به این ترتیب، خانواده در طرح خدا، به عنوان نمونه اولیه هر جامعه ظاهر میشود.
وی تاکید کرد: در اسلام و مسیحیت، مسجد و کلیسا، خانه آسمانی خدا هستند و محل زندگی خانواده، خانه زمینی خداست. در اسلام و مسیحیت، خانه مهمترین رکن سازنده جامعه است و زن رییس خانه محسوب می شود.
پروفسور الکساندرا کومانوا استاد برجسه دانشگاه انفورماتیک و کتابداری بلغارستان نیز در سخنان خود ابتدا از رایزن فرهنگی کشورمان بواسطه برگزاری این همایش علمی قدردانی کرد و در ادامه به نقش و جایگاه زن و خانواده در اندیشه های باستانی ایران پرداخت و با تاکید بر اهمیت خانواده و نقش زن در ایران باستان و آیین زرتشتی، ایرانیان را خانواده محورترین اقوام در میان جهان دانست که با تکیه بر اندیشه های دینی بای زنان جایگاه ویژه ای قایل بوده و هستند.
وی با اشاره به آیین میترایی در ایران و نقش های این آیین در ایران فرهنگی خانواده محوری و توجه به رشد و بالندگی زنان و خانواده را در آیین های عرفانی ایران هم بیان کرد.
کومانوا افزود: پاکدامنی و عفاف همراه با کارکردهای اصیل اجتماعی و نیز نقش مادرانگی در همه متون کهن ایرانی قابل دیدن است و ایران به عنوان مهد تمدن دنیا در این زمینه نیز الگو و معیار است. در حالی که در جهان آن زمان هیچگونه احترام و ارزشی برای زن قایل نبودند در ایران مرتبه بالایی برای انها قایل بوده و این موضوع در شاهنامه و کتاب های دیگر نیز به خوبی قابل دیدن است.
فاطمه ابراهیمی استاد دانشگاه الزهرا(س) و مشاور رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز که بصورت برخط سخنران دیگر این مراسم بود در سخنانی با تقدیر از حضور بانوان فرهیخته بلغار در این نشست، به سابقه حضور زنان فرهیخته در حوزه های اجتماعی و تمدنی اشاره کرد و از بانو مجتهده امین به عنوان یکی از زنان برجسته و شاخص قرن بیستم در ایران یاد کرد که پله های رشد معرفتی و علمی را به تمامه طی کرده و با تولید آثار متعدد علمی و فرهنگی برای بانوان و دختران ایرانی در سال های بسیار سختف یک الگو و معیار برجسته زن ایرانی مسلمان محسوب می شود.









وی تاکید کرد: این بانوی دانشمند سال ها کتاب های خود را تحت عنوان یک بانوی اصفهانی منتشر می کرد و در مشرب معرفتی خود حتی پرهیز داشت از اینکه نامش برده شود.
مشاور رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با ارائه اماری از زنان موفق ایران یدر عرصه های مهم علمی داخلی و بین المللی، انقلاب اسلامی را فرصتی برای رشد و بالندگی زنان ایرانی دانست و گفت: آمارهای مختلف در دانشگاه های و مراکز تحقیقاتی ایران نشان می دهد که امروز ، زنان و دختران ایرانی علیرغم همه تبلیغات معاندانه غرب، به بالاترین جایگاه های علمی و تخصصی و حتی اجرایی در کشور رسیده اند و جمع بسیار از ایشان در زمره دانشمندان تاثیرگذار جهان و منطقه محسوب می شوند و این بواسطه رشد و توسعه ای فرهنگی است که در انقلاب اسلامی برایشان فراهم شده است.
خانم اسنژانا تودوروا رییس اتحادیه بین المللی خبرنگاران نیز در سخنانی با تقدیر از رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در برگزاری این همایش علمی و فرهنگی ، آن را فرصتی برای خبرنگاران بلغار دانست تا بتوانند با واقعیت های چشمگیر رشد زنان در ایران مواجه شوند و بتوانند بدون تاثیر پذیری از تبلیغات مسموم علیه ایران قضاوت خوبی درباره ایران و زنان ایرانی داشته باشند.
وی با تاکید بر اهمیت جایگاه زن و خانواده در دنیای امروز بسیاری از مشکلات جوامع جدید و غربی را ناشی از فراموشی جایگاه خانواده و زن در غرب دانست و گفت خانواده اصیل با محوریت زن و مادر است که بزرگترین پشتوانه حفظ فرهنگ ها و آداب و عادات وسنت ها محسوب می شود و زن در نقطه اساسی و مرکزی حفظ تمدن است.
رییس اتحادیه بین المللی خبرنگاران اظهار امیبدواری کرد این برنامه ها استمرار و ادامه یابد.
در ادامه خانم ایوانوا پژوهشگر حوزه فرهنگ و رسانه با بیان مطالبی به نقش وتاثیر فضاهای مجازی و رسانه ای در تخریب جایگاه خانواده وزن پرداخت و گفت امروز دنیا با هجوم فضاهای مجازی و رسانه ای از کارکرد اصیل زن و خانواده دور شده است.
وی گفت: بررسی ها نشان می دهد دختران و زنان در عرصه فضاهای مجازی و رسانه ای جدید بسیار آسیب پذیرتر و بی پناه تر از مردان هستند و مکرر مورد حمله و سوء استفاده قرار میگیرند و در این میان آنچه فراموش می شود و از دست می رود ساحت های زانگی و دخترانگی و مادرانگی و خانوادگی است.
در این مراسم هاجر فیوضی از استادان بازنشسته ایرانشناسی دانشگاه صوفیه به قرائت اشعاری درباره مقام زن همراه با ترجمه بلغاری برای حاضران پرداخت.
همچنین در این همایش هدایایی به رسم یادبود از طرف رایزنی فرهنگی کشورمان به میهمانان و سخنرانان اهدا شد.










ایرنا
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، بلغارستان، دانشگاه الزهرا، مسعود احمدی،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اجتماعی
V
آرشیو