هوش مصنوعی گوگل، بیماری را از روی صدای سرفه تشخیص می‌دهد

هوش مصنوعی گوگل به زودی می‌تواند از سرفه برای تشخیص بیماری استفاده کند.
هوش مصنوعی گوگل، بیماری را از روی صدای سرفه تشخیص می‌دهد
1403/01/03 - 11:00
تاریخ و ساعت خبر:
191311
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - گروهی به رهبری دانشمندان گوگل ابزاری برای یادگیری ماشینی ایجاد کرده‌اند که می‌تواند با ارزیابی صداهایی مانند سرفه و تنفس به تشخیص و نظارت بر وضعیت سلامت افراد کمک کند. این سیستم هوش مصنوعی که روی میلیون‌ها کلیپ صوتی از صدای انسان آموزش داده شده است، ممکن است روزی توسط پزشکان برای تشخیص بیماری‌هایی از جمله کووید-۱۹ و سل و ارزیابی عملکرد ریه‌های فرد مورد استفاده قرار گیرد.
به نقل از نیچر، این اولین بار نیست که یک گروه تحقیقاتی استفاده از صدا را به عنوان یک نشانگر زیستی برای بیماری‌ها بررسی می‌کنند. این مفهوم در طول همه‌گیری کووید-۱۹، زمانی که دانشمندان دریافتند که می‌توان بیماری تنفسی را از طریق سرفه یک فرد تشخیص داد، مورد توجه قرار گرفت.
آنچه در مورد سیستم هوش مصنوعی گوگل جدید به حساب می‌آید، مجموعه داده‌های عظیمی است که این سیستم روی آنها آموزش دیده است و همچنین می‌توان آن را برای انجام چندین کار به خوبی تنظیم کرد.
محققان که در اوایل این ماه مقاله مربوط به این ابزار را در یک مجله پیش‌چاپ گزارش کردند، می‌گویند که هنوز خیلی زود است بگوییم هوش مصنوعی HeAR گوگل به یک محصول تجاری تبدیل خواهد شد یا خیر. در حال حاضر، برنامه این است که محققان علاقه‌مند به این مدل دسترسی داشته باشند تا بتوانند از آن در تحقیقات خود استفاده کنند. سوجای کاکارمث (Sujay Kakarmath)، مدیر محصول گوگل در شهر نیویورک که روی این پروژه کار می‌کرد، می‌گوید: هدف ما به عنوان بخشی از پژوهش گوگل این است که نوآوری در این زمینه نوپا را تشویق کنیم.
چگونه مدل خود را آموزش دهیم
اکثر ابزارهای هوش مصنوعی که در این فضا توسعه می‌یابند، روی فایل‌های ضبط شده صوتی به عنوان مثال، سرفه‌ها که با اطلاعات سلامتی درباره فردی که صداها را تولید کرده است همراه می‌شود، آموزش داده می‌شوند. به عنوان مثال، ممکن است روی این کلیپ‌ها برچسب زده شود تا نشان دهد که فرد در زمان ضبط، برونشیت داشته است.
یائل بنسوسان (Yael Bensoussan)، متخصص حنجره در دانشگاه فلوریدای جنوبی در تامپا، می‌گوید: در پزشکی، به‌طور سنتی، ما از یادگیری نظارتی زیادی استفاده می‌کنیم که بسیار عالی است؛ زیرا شما اعتبار بالینی دارید. نقطه ضعف آن اینجاست که مجموعه داده‌هایی را که می‌توانید استفاده کنید، محدود هستند؛ اما محققان گوگل بیش از ۳۰۰ میلیون کلیپ صوتی کوتاه از سرفه، تنفس و صاف کردن گلو را از ویدئوهای عمومی یوتیوب استخراج کردند.
هوش مصنوعی گوگل برای تشخیص کووید-۱۹، سل و مواردی مانند سیگار کشیدن یک فرد تطبیق داده شده است. از آنجایی که این مدل روی طیف وسیعی از صداهای انسانی آموزش دیده، برای تنظیم دقیق آن، محققان تنها مجبور بودند مجموعه داده‌های بسیار محدودی را که با این بیماری‌ها و ویژگی‌ها برچسب‌گذاری شده بودند، به آن ارائه کنند.
علی عمران، مهندس دانشگاه اوکلاهاما در تولسا، می‌گوید که حجم عظیم داده‌های استفاده شده توسط گوگل به ما این اطمینان را می‌دهد که این یک ابزار قابل اعتماد است.
عمران، توسعه اپلیکیشنی به نام AI4COVID-19 را رهبری می‌کند که در تشخیص سرفه‌های کووید-۱۹ از دیگر انواع سرفه‌ها نتایج امیدوارکننده‌ای داشته است. گروه او قصد دارند برای دریافت تاییدیه از سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) درخواست بدهند. او در حال حاضر به دنبال بودجه برای انجام آزمایش‌های بالینی لازم است.
ایسنا
انتهای پیام/ن

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
تشخیص بیماری سرفه هوش مصنوعی
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
فناوری اطلاعات
V
آرشیو