طرز تهیه دلمه پیاز مخصوص مهمانی‌های خاص

یکی از انواع دلمه ها، دلمه پیاز می‌باشد که خیلی لذیذ و خوش طعم است و همان گونه که از اسمش پیداست مواد دلمه را داخل پیاز قرار می گیرد و پخته می گردد
طرز تهیه دلمه پیاز مخصوص مهمانی‌های خاص
1403/01/05 - 14:06
تاریخ و ساعت خبر:
191342
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - یکی از انواع دلمه ها، دلمه پیاز می‌باشد که خیلی لذیذ و خوش طعم است و همان گونه که از اسمش پیداست مواد دلمه را داخل پیاز قرار می گیرد و پخته می گردد. دلمه پیاز با دلمه برگ مو و فلفل دلمه رقابت می کند و همچنین خواص بسیاری بخاطر داشتن پیاز دارد. البته می‌ شود مواد دلمه را به دلخواه خود کم و زیاد نمود و انواع سس یا چاشنی را برای آماده نمودن دلمه پیاز بکار برد
مواد لازم دلمه پیاز
پیاز بزرگ ۳ عدد
رب گوجه فرنگی ۳ تا ۴ قاشق غذا خوری
سبزی معطر (جعفری و تره و گشنیز) ۲۰۰ گرم
گوشت چرخ کرده ۲۰۰ گرم
برنج نصف پیمانه
آب لیمو ۳ تا ۴ قاشق غذا خوری
نمک ۱ قاشق چای خوری
آلو ۳ عدد
خلال بادام یک چهارم پیمانه
گلاب به مقدار کم











طرز تهیه دلمه پیاز
در مرحله اول،برای تهیه دلمه لذیذ و مخصوص به همراه پیاز باید دو عدد از پیاز ها را بشوییم و بعد پوست بگیریم و انتهای آن را جدا نماییم. بعد از بالا تا وسط پایین یک برش می زنیم و آن را در آب جوش به مدت پانزده دقیقه مگذاریم تا بجوشد.
سپس جوشاندن پیازها را تا وقتی که دو تا سه لایه پیاز نرم گردد، ادامه می دهیم بعد پیازها را از آب خارج می کنیم و به صورت لایه لایه جدا می کنیم. برنج و لپه را کاملا می شوییم و آن ها را با آب ولرم خیس می‌ نماییم سپس هر کدامشان را به طور جدا جدا نیم پز می‌ نماییم.
بعد مواد داخل دلمه را تهیه می نماییم. در این قسمت، پیاز باقیمانده را درون یک ظرف مناسب رنده می‌ نماییم، بعد به آن موادمان مقداری نمک، فلفل سیاه و فلفل قرمز اضافه می نماییم سپس گوشت چرخ کرده را نیز به مواد زنیم.
در این مرحله، رب گوجه فرنگی، خلال های خیسانده شده در گلاب، گوشت آلو (آلوی هسته گیری شده)، آبلیمو، برنج نیم پز شده، لپه نیم شده و در آخر سبزی‌ های معطر ساطوری شده را به مواد می افزاییم و مخلوط می ‌نماییم.
در ادامه به مدت چند دقیقه در داخل یخچال می گذاریم. سپس کمی از مواد دلمه را برمی داریم و آن ها را درون پیازهای آماده شده قرار می دهیم و دلمه ها را برای پخت در قابلمه مناسب می گذاریم. در ادامه به تهیه سس اقدام می کنیم.
برای تهیه سس، حدود ۲ الی ۳ قاشق غذاخوری رب گوجه را با یک پیمانه آب مخلوط می‌ نماییم و یک چهارم پیمانه روغن مایع، پودر سیر، نمک کمی فلفل سیاه و یا فلفل قرمز را با هم مخلوط می ‌نماییم و روی شعله می گذاریم.
وقتی که مثل رب پاشیده شد و قوام آمد، نشان دهنده آماده شدندش است. سس تهیه شده را بر روی دلمه ها می‌ ریزیم و صبر می نماییم تا دلمه ها خوب بپزد. بعد از گذشت تقریبا نیم ساعت که دلمه ها با سس پخته شدند، آن ها را در ظرف مناسب می ریزیم و سرو می نماییم.
رضیم
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
دلمه،پباز،مهمانی،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
سبک زندگی
V
آرشیو