ابرخازن منعطفی که حتی بعد از مچاله شدن هم عملکرد خوبی دارد

با استفاده از مواد گرافنی و ترکیبات پلیمری، محققان ابرخازن‌های انعطاف‌پذیری ساختند که بعد از هزار بار تاشدن، خمیده شدن و حتی مچاله شدن، باز هم عملکرد خوبی دارند.
ابرخازن منعطفی که حتی بعد از مچاله شدن هم عملکرد خوبی دارد
1403/01/07 - 11:52
تاریخ و ساعت خبر:
191372
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - محققان دانشگاه علوم و فناوری پوهانگ (Postech)، انستیتوی فناوری صنعتی کره و دانشگاه کونکاک با استفاده از کالکتورهای جریان فلزی مایع که روی یک بستر پلیمری الاستیک قرار گرفته شده، یک ابرخازن میکرومقیاس(MSC) مبتنی بر گرافن ساختند که بسیار منعطف است.
این تیم از گالیم ایندیم یوتکتیک (EGaIN) که یک آلیاژ فلزی مایع است، به عنوان کالکتور جریان استفاده کردند و از آنجایی که این ساختار انعطاف‌پذیر است، برای ساخت ابرخازن میکرومقیاس قابل انعطاف ضروری است. معمولاً جمع‌کننده‌های فعلی از مواد شکننده مانند طلا ساخته می‌شوند که مناسب نیست و در نتیجه این تیم به سراغ استفاده از فلز مایع رفتند که از ویژگی‌های ذاتی مناسبی برای این کار برخوردار است.
فرآیند ساخت با پوشش‌دهی یک فیلم نازک از جنس EGaIN روی بستر استایرن-اتیلن-بوتیلن-استایرن قابل انعطاف (SEBS) شروع می‌شود و به دنبال آن رسوب یک لایه گرافن به عنوان الکترود فعال صورت می‌گیرد. انتخاب مواد مناسب برای موفقیت این رویکرد بسیار مهم بود. دانشمندان توضیح دادند که آنها با استفاده از تابش لیزر روی این ساختار الگودهی مورد نظر را انجام دادند. با تنظیم میزان تابش لیزر، می‌توان از آسیب زیرلایه جلوگیری کرد. بستر SEBS که طول موج لیزر را جذب نمی‌کند، می‌تواند در برابر گرمای تولیدشده در هنگام فرسایش مقاومت کند و امکان ایجاد الگوهای با وضوح بالا با شکاف الکترود به اندازه ۹۰ میکرومتر را فراهم کند.
به نقل از ستاد نانو، ابرخازن حاصل عملکرد چشمگیری را به نمایش گذاشت و به ظرفیت ۱۳۳۶ میکروفاراده بر مترمربع رسید. این ابرخازن‌ها بعد از هزار چرخه تغییر شکل، از جمله تغییر شکل‌های مکانیکی مختلف نظیر تاشدن، مچاله شدن، پیچش و کشش، تخریب قابل توجهی از خود نشان ندادند.
ایسنا
انتهای پیام/ن

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
فناوري نانو ابرخازن گرافن
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
فناوری اطلاعات
V
آرشیو