در نشست خبری عنوان شد؛

غربالگری بیماری SMA در کشور/ جزئیات برنامه وزارت بهداشت

مدیرکل بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، از اقدامات انجام شده جهت عملیاتی شدن غربالگری بیماری SMA در کشور طی سال جاری خبر داد.
غربالگری بیماری SMA در کشور/ جزئیات برنامه وزارت بهداشت
1403/02/01 - 20:31
تاریخ و ساعت خبر:
192336
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - کوروش اعتماد، روز شنبه در نشست خبری هفته سلامت، با اشاره به بیماری SMA به عنوان یک بیماری وابسته به ژنتیک، گفت: کار مطالعاتی در راستای غربالگری بیماری SMA در کشور انجام شده و سه سناریو در این زمینه در نظر گرفته شده است.
وی افزود: بر این اساس غربالگری بیماری SMA در سه گروه شامل جمعیت عمومی کشور، افرادی که ازدواج فامیلی دارند و همچنین افراد دارای فرزند SMA انجام خواهد شد.
اعتماد به اقدامات مورد لزوم پس از شناسایی موارد نیز تاکید کرد و گفت: شیوه‌نامه غربالگری SMA در حال تدوین است و این برنامه در سال جاری عملیاتی می‌شود.
در ادامه، کاظم وطن‌خواه رئیس آزمایشگاه مرجع وزارت بهداشت گفت: در زمینه آزمایشگاهی و تشخیص آزمایشگاهی SMA نیز اقدام خوبی صورت گرفته است و یکی از کیت‌های تولید داخل در کارگروه مربوطه مصوب شده و به اداره کل تجهیزات سازمان غذا و دارو اعلام شده است، بنابراین تشخیص این بیماری با کیت تولید داخل خواهد بود.
آغاز واکسیناسیون پنوموکوک و روتاویروس
همچنین، شهنام عرشی رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، از عملیاتی شدن واکسیناسیون پنوموکوک و روتاویروس در استان‌های جنوب و جنوب شرقی کشور تا ۱۰ روز آینده خبر داد و افزود: در حال حاضر این واکسن‌ها تأمین شده و تا ۱۰ روز آینده عملیات تزریق برای کودکان انجام خواهد شد.
وی ادامه داد: واکسن روتاویروس در سنین ۲ و ۴ و ۶ ماهگی و همچنین واکسن پنوموکوک در سنین ۲ و ۴ و ۱۲ ماهگی تزریق می‌شود.
عرشی درباره اهمیت این دو واکسن گفت: واکسن پنوموکوک سالانه از ۱۵۰۰ مرگ کودکان جلوگیری می‌کند و واکسیناسیون روتاویروس حداقل از سالانه ۱۰ هزار بیماری اسهال شدید و نیاز به بستری جلوگیری خواهد کرد.
وی افزود: پس از ۱۰ سال از تصویب ورود این واکسن‌ها به برنامه واکسیناسیون ملی، خوشبختانه از اواخر سال گذشته با تأمین واکسن، اجرای آزمایشی واکسیناسیون پنوموکوک در بندر خمیر استان هرمزگان آغاز شد و امیدواریم طی ماه‌ها و سال‌های آتی تولید داخلی دو واکسن پنوموکوک و روتاویروس را شاهد باشیم.
توسعه مراکز سراج
در ادامه این نشست خبری که به مناسبت آغاز هفته سلامت برگزار شد، حامد مصلحی مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت درباره نحوه فعالیت مراکز سراج و ارائه خدمات سلامت روان در این مراکز توضیحاتی داد و گفت: در حال حاضر ۸۳ مرکز سراج در کشور فعال است که در نظر داریم به ۱۰۰ مرکز افزایش یابد.
وی افزود: در این مراکز خدمات گران قیمت سلامت روانی و اجتماعی به صورت کاملاً رایگان ارائه می‌شود. در حال حاضر بیش از ۳ هزار روانشناس در شبکه بهداشت کشور فعالند و به ازای هر ۲۰ هزار نفر یک روانشناس حضور دارد.
مصلحی درباره چگونگی مراجعه به مراکز سراج و دریافت خدمات سلامت روان، گفت: به این منظور، مراجعه اول افراد به شبکه بهداشت و مراکز جامع شهری و روستایی است و مراجعینی که تشخیص داده شوند به خدمت بیشتری نیاز دارند، به مراکز سراج ارجاع داده می‌شوند. همچنین ارجاع بیمارستانی به مراکز سراج هم داریم.
وی همچنین درباره غربالگری سلامت روان و ۸ شاخص که در این زمینه لحاظ می‌شود، افزود: در غربالگری سلامت روان دو مبحث اختلال اضطراب و اختلالات خلقی (افسردگی) مورد غربالگری قرار می‌گیرند.
مصلحی درباره آخرین پیمایش سلامت روان، گفت: در سال ۱۴۰۲ آخرین پیمایش سلامت روان جامعه انجام شده که نتایج آن در حال نهایی شدن است و پس از آماده شدن نتایج اطلاع رسانی لازم صورت می‌گیرد.
مهر
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
کوروش اعتماد، بیماران SMA، هفته سلامت،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
بهداشت و سلامت
V
آرشیو