یک مشاور خانواده عنوان کرد:

رفع نیاز، مشکلات و گرفتاری های انسان یکی از برنامه های بنیادی و اساسی دین اسلام است

یک مشاور خانواده یکی از برنامه های بنیادی و اساسی دین اسلام را رفع نیاز، مشکلات و گرفتاری های انسان عنوان و اظهار کرد: دین الهی برای کسی که به دیگران کمک و گره از کار آنها باز کرده اجر و پاداش دنیوی و اخروی در نظر گرفته و چگونگی برآوردن حاجات مردم را بیان کرده است و نیز کمک نکردن به دیگران را زشت شمرده و وعده عذاب الهی می دهد.
رفع نیاز، مشکلات و گرفتاری های انسان یکی از برنامه های بنیادی و اساسی دین اسلام است
1403/02/31 - 12:57
تاریخ و ساعت خبر:
193521
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - از خوزستان، فخریه خادم الرسول در خصوص راهکارهای کسب شادی و نشاط مومنانه گفت: واقعیت این است که بیشتر ما به جای اینکه درک دقیقی از شادی داشته باشم صرفا می توانیم بگوییم چه چیزهایی شادی ما را کم یا زیاد می کند. وجه اشتراک نظریات دانشمندان در تعریف شادی این حقیقت است که شادی یک مفهوم عمیق و درونی است که در میان انسان های مختلف متفاوت دارد و هر شخص با توجه به ساختار ذهنی خود مفهوم شادی را درک می کند.
وی با اشاره به اینکه خوشحالی شامل احساس شادی، رضایت و خوشی است که اغلب به جای لذت هم از آن استفاده می شود اما پایدارتر از لذت بردن است، افزود: خوشحالی به دست آوردن چیزی نیست که می خواهید بلکه بیشتر شاد بودن از چیزی است که دارید.
این مبلغ حوزه علمیه با اشاره به اینکه شاد بودن یک روش و سبک زندگی و هنر شادمانی است، ادامه داد: خوشحالی از قدردانی، شفقت و عشق به دست می آید و از ارتباط با مردم و کمک به چیزی بزرگتر از خویش ایجاد می شود. استفاده از امور نشاط آور با رعایت حدود لازم برای تجدید نشاط و کاستن از زندگی یکنواخت و ملال آور لازم است.
_کسب شادی و نشاط مومنانه از نگاه درون دینی
خادم الرسول یکی از برنامه های بنیادی و اساسی دین اسلام را رفع نیاز، مشکلات و گرفتاری های انسان عنوان و اظهار کرد: دین الهی برای کسی که به دیگران کمک و گره از کار آنها باز کرده اجر و پاداش دنیوی و اخروی در نظر گرفته و چگونگی برآوردن حاجات مردم را بیان کرده است و نیز کمک نکردن به دیگران را زشت شمرده و وعده عذاب الهی می دهد.
وی به بیان مصادیق گره گشایی کریمانه از دیدگاه قرآن و اهل بیت اشاره و اضافه کرد: از جمله سفارش خداوند در قرآن کریم برآوردن نیازهای اساسی انسان از جمله مسکن و فراهم کردن مقدمات ازدواج جوانان است با این تعبیر که برای افراد بی همسر، همسر انتخاب کنید که منظور از گره گشایی در این زمینه می تواند میانجی گری و معرفی برای ازدواج دختران و پسران باشد.
_ سنت قرض دادن به دیگران
این استاد یار حلقات صالحین شهر دزفول بیان کرد: در برخی روایات اسلامی، قرض برتر از صدقه معرفی شده یعنی ثواب صدقه 10 برابر و ثواب قرض 18 برابر است. علاوه بر این قرض دادن از امور گره گشایی اقتصادی هستند و می توان با پرداخت به دیگران گره از کار آنها گشود.
خادم الرسول، کمک به کودکان بازمانده از تحصیل، آسان گیری به بدهکار،آزادی زندانیان جرایم غیر عمد و دفاع از ستم دیدگان را از جمله گره گشایی های اقتصادی عنوان کرد.
_ گره گشایی های ساده و آسان
وی افزود: برای گره گشایی و کمک به دیگران نیازی نیست وقت و هزینه زیادی صرف کنید بلکه با سلام دادن به مامور شهرداری و همسایه ها، کمک به سالمندان در عبور از خیابان، دعوت از یک دوست برای صرف عصرانه، انجام کارهای داوطلبانه مثل راه اندازی یک گروه کتابخوانی در مسجد محله و همچنین ساخت یک باغچه کوچک برای کم کردن آلودگی هوا، از جمله مصادیق آسان ترین گره گشایی هاست.
_ گره گشایی از دیدگاه برون دینی و سلامت جسمی و روانی
این مشاور خانواده عنوان کرد: پژوهشگران دانشگاه پینسبرگ آمریکا یافته اند که یاری رساندن به دیگران قسمت های خاصی از مغز انسان را فعال می کند و باعث کاهش فعالیت آمیگدال به عنوان مسئول این بخش می شود. در واقع زمانی که فرد احساس ترس یا استرس می کند آمیگدال، هورمون های استرس را ترشح کرده و بدن را برای فرار یا خطر مبارزه با تهدید آماده می کند.
خادم الرسول اظهار کرد: به گفته محققان کمک به دیگران باعث ترشح هورمون تقویت کننده خلق و خوی معروف به اُکسی توسین می شود و این هورمون بر رفتارهای اجتماعی از جمله آرامش، اعتماد به نفس و ثبات روانی، کاهش احساس درد، کاهش انزوا، ایجاد حس سپاسگزاری،کاهش استرس و اضطراب تاثیر مستقیم دارد.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
مشاروه، مشکلات فردی ، مشکلات خانوادگی ، دین اسلام، روانشناسی اسلامی ، گره گشایی از مردم
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
گفتگو
V
آرشیو