خبرگزاری زنان ایران

مشاوره پیش از ازدواج، مهندسی چهارچوب سالم برای تشکیل زندگی پایدار

تبریز-خانواده به لحاظ قدمت، ابتداییترین و از لحاظ گستردگی جهان شمولترین نهاد اجتماعی است. خانواده واحدی با ابعاد گوناگون است که به دلیل اهمیت و جایگاه ویژه اش از دیرباز موردتوجه اندیشمندان اجتماعی بوده است. واکنش متقابل خانواده، چگونگی کیفیت زندگی آن و تأثیر آن بر اجزا و نهادهای دیگر جامعه، اندیشمندان را بر آن داشته است که با رویکردهای مختلف به مطالعه این واحد اجتماعی بپردازند
مشاوره پیش از ازدواج، مهندسی چهارچوب سالم برای تشکیل زندگی پایدار
1403/03/19 - 10:25
تاریخ و ساعت خبر:
194233
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - به گزارش خبرگزاری زنان ایران از آذربایجان شرقی،الهام تقی زاده گفت:خانواده محل ارضاي نيازهاي مختلف جسماني و عقلاني و عاطفي است و داشتن آگاهي از نيازهاي زيستي و رواني و شناخت چگونگي ارضاء آنها و تجهيز شدن به تکنيکها و شناخت تمايلات زيستي و رواني ضرورتي انکارناپذير است که در غير اين صورت موجب بروز مشکلات رواني و ارتباطي در بين اعضاي خانواده شده که در صورت ادامه اين وضعيت موجب از هم پاشيدگي خانواده ، متارکه و طلاق زن و شوهر ميشود.
مشاوره پیش از ازدواج چیست؟
مشاوره ازدواج یا مشاوره قبل از ازدواج، یک فرآیند مشاوره‌ای است که زوج‌هایی که در نظر دارند با یکدیگر ازدواج کنند، قبل از اتخاذ تصمیم نهایی درباره ازدواج، به منظور ارزیابی تطابق و هماهنگی خود در زندگی مشترک و بررسی مسائل مختلف مربوط به زندگی زناشویی خود، از آن بهره می‌برند. هدف اصلی مشاوره پیش از ازدواج، ارائه راهنمایی و پشتیبانی به زوجین در مراحل تصمیم‌گیری قبل از ازدواج است. در این فرآیند، روانشناس و مشاور ازدواج، به زوجین کمک می‌کند تا درک بهتری از خود و یکدیگر داشته باشند، ارزش‌ها، اولویت‌ها، اهداف و انتظاراتشان را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده و به بررسی و حل مسائل مربوط به ارتباط متقابل، ارتباطات خانوادگی، نقش وظایف متقابل، مسائل مالی، برنامه‌ریزی زندگی مشترک و سایر جنبه‌های مربوطه بپردازند.
اهمیت مشاوره پیش از ازدواج
گفت‌وگوهای پیش از ازدواج، فرصتی مناسب برای افراد است تا توانایی‌های لازم برای ارتباط مؤثر با یکدیگر را تقویت کنند، علاوه بر این توقعات واقع‌بینانه‌ای از یکدیگر خواهند داشت. در این جلسات زوج‌ها با روش‌های بسیار مناسبی برای توسعه مهارت‌های حل تعارض و مشکلات آشنا می‌شوند. البته باید توجه داشت که ارزش‌ها و نظران زوجین حتماً نباید باب میل هر دو نفر باشد. گاه برخی افراد این تصور را از ازدواج خود دارند که بتوانند همه نیازهای عاطفی و مالی همسر آینده خود را تأمین کنند، اما در حقیقت امکان دارد در برخی موارد شرایط مطابق میل ما پیش نرود.
آموزش مهارت های ارتباطی به زوجین در مشاوره پیش از ازدواج
یکی دیگر ازتاثیرات مهم مشاوره قبل از ازدواج، آموزش مهارت های مهم مانند تکنیک برقراری ارتباط صحیح هر زوج با یکدیگر است.همانطور که میدانید برقراری ارتباط صحیح در هر زمینه ای می تواند موثر باشد. و با توجه به تحقیقات انجام شده، پی برده اند که مهم ترین مسئله ای که می تواند باعث ایجاد تعارض بین روابط افراد باشد، بلد نبودن برقراری ارتباط موثر است.
ایجاد چارچوب هایی برای انجام ازدواج سالم در مشاوره پیش از ازدواج
از تاثیرات دیگر مشاوره پیش از ازدواج این است که افراد در ازدواج خود کور نشوند. دریافت مشاوره قبل از ازدواج به شما احساس ثبات، ایمنی، جهت و ایده ای می دهد تا بدانید که به کجا می روید و چه کاری انجام می دهید. از طرف دیگر مشاوره پیش از ازدواج بخشی از ترس احتمالی تصمیم را از بین می برد و به شما امید، هدف و راهنمایی بیشتری می دهد. این چارچوبی برای ایجاد یک رابطه سالم فراهم می کند و شما را با ابزارها و مهارت های لازم برای هدایت موفقیت آمیز درگیری ها و مشکلات و به کارگیری گفتگوهای موثر مجهز می کند
آشنایی دو زوج با ایده ها و انتظارات یکدیگر در مشاوره پیش از ازدواج
همه افراد ممکن است توقعاتی در مورد ازدواج داشته باشند، از این رو شناخت توقعات یکدیگر از ازدواج میتواند بسیاری از وقوع بسیاری از تعارضات در آینده جلوگیری کند.بنابراین یکی از تاثیرات مشاوره پیش از ازدواج، شناخت این انتظارات از یکدیگر و کمک به حل تعارضات موجود در توقعات طرفین است.
از این رو دریافت آموزش از مشاوره پیش از ازدواج، که می تواند به شما دانش و مهارت های لازم را برای انجام ازدواج خوب بدهند از طرف دیگر به شما کمک می کند تا انتظاراتی را که ممکن است به احتمال زیاد باعث ایجاد مشکل شوند را شناسایی کنید. مشاوره قبل از ازدواج بهترین راه برای کشف این انتظارات از پیش ساخته شده با شخص ثالث عینی است که می‌تواند به شما کمک کند تا دریابید که چگونه می‌توانید همکاری کنید و به تفاهم برسید.
بهترین زمان برای مشاوره قبل از ازدواج
مراجعانی که در شروع آشنایی داوطلب مشاوره پیش از ازدواج هستند، بهترین زمان را برای انجام مشاوره انتخاب کرده اند. در این زمان به مراجعان در مورد علاقه شدید و وابستگی هشدار داده می شود و توصیه اکید بر کنترل هیجانات می گردد. چون علاقه شدید باعث می شود افراد نکات مثبت را پررنگتر ببینند و نکات منفی را نادیده بگیرند.
سخن پایانی
یکی از مهمترین دلایلی که مشاوره قبل از ازدواج را مهم و الزامی کرده است ، کنترل استرس ، قبل از گرفتن تصمیم بزرگی مثل ازدواج می باشد .مشاوره قبل از ازدواج به شما کمک می کند تا تواقعات و خواسته های خود را با یکدیگر در میان بگذارید و از شما می خواهد تا بدون هیچگونه خود سانسوری و محدودیت نظر خود را در مورد ازدواج با وی به اشتراک بگذارید .هنگامی که مشاور نظرات و اهداف زوجین را بدون هیچگونه محدودیت می شنود ، می تواند به آن ها کمک کند تا به اهداف و خواسته های یکدیگر نزدیک بشوند و انتظارات و توقعات یکدیگر را بهتر و دقیق تر بشناسند پس از کسانی که تصمیم به ازدواج دارند توصیه می شود حتما جلسات مشاوره پیش از ازدواج را بگذرانند.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
یادداشت،دکتر الهام تقی زاده، مشاوره پیش از ازدواج ، هفته ازدواج،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
زن و خانواده
V
آرشیو